تهران- ایرنا- دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از نظارت این شورا بر اعتبارات قرآنی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی خبر داد که بر اساس تفاهم‌نامه نهادها با سازمان برنامه و بودجه صورت خواهد گرفت. 

حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: یکی از اتفاقات خوب در ماه های اخیر این است که تعاملات سازنده دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با سازمان برنامه و بودجه برای یکسان سازی عناوین صورت گرفته است. چون چند برابر اعتبار قرآنی که در اختیار این شورا قرار می گیرد به صورت مستقیم از طریق سازمان برنامه و بودجه به نهادها و وزارتخانه ها داده می شود و ما نظارتی بر عملکرد آن ها نداریم. لذا قرار شد در تفاهم‌نامه‌ای که نهادها با سازمان برنامه و بودجه مبادله می کنند، یک نقش نظارتی در بخش اعتبارات قرآنی برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به اجرای طرح نظارت بر فعالیت های قرآنی دستگاه ها اضافه کرد: مساله پایش فعالیت های قرآنی و نظارت بر دستگاه ها یکی از برنامه های این شوراست که امیدوارم بتوانیم به صورت دقیق تر نقش خوبی را در این زمینه ایفا کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح حمایت از ۶۶ برنامه قرآنی در کشور گفت: در فاصله فراخوانی که برای حمایت از طرح های قرآنی با مشارکت همه کمیسیون های این شورا انجام شد، بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان از سال ۱۴۰۲ و قبل از آن، اعتبارات مانده داشتیم و با اتفاق نظری که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفت، قرار شد این مبلغ برای حمایت از فعالیت های خلاقانه، نوآورانه، ابتکاری، زیرساختی و گفتمان‌ساز موسسات مردمی در نظر گرفته شود که ۶۶ طرح با ۱۳ کلان برنامه به تصویب رسید.

نماینده جدید ولی فقیه در استان زنجان درباره عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: حدود ۹ ماه از استقرار تیم جدید در شورای توسعه فرهنگ قرآنی می گذرد و در این مدت خادمان قرآنی توفیق پیدا کردند که کار را در جهاتی در شورا پیش ببرند که یکی از آن ها استقرار دبیرخانه این شورا بود. چون درماه‌های گذشته با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ریاست شورای توسعه به مدت سه سال به سازمان تبلیغات واگذار شد. لذا ما یک دوره انتقال را تجربه کردیم. البته در یکی از ساختمان های شورای عالی هستیم ولی نیروهای سابق این شورا به دیگر بخش های شورای عالی منتقل شده بودند.

حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

این حافظ قرآن ادامه داد: ما در ماه های اول با چند مساله روبرو بودیم که یکی کارسازی برای اعتبارات باقی مانده مربوط به قبل از ۱۴۰۲ در شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود و دستگاه ها و وزارتخانه ها پیگیر آن بودند که این مساله در یکی دو ماه حل شد و مساله دوم این بود که از اعتبارات سال ۱۴۰۲ فقط یک میلیارد تومان جذب شده بود که جذب مابقی اعتبار آن صورت گرفت. همچنین

وی اضافه کرد: کارسازی برای برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ نیز یکی از برنامه های این شورا بود که با مشارکت کمیسیون ها صورت گرفت. برنامه های امسال پیرو همان مطلبی که در محضر رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اسفند سال گذشته و در جلسه پنجاه و نهم پیشنهاد دادیم، پیگیری شد تا حداقل یک همت برای فعالیت های قرآنی درنظر گرفته شود که سازمان برنامه و بودجه نیز همین کار را انجام داد ولی این مبلغ در مجلس شورای اسلامی به ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که امیدوارم در سال ۱۴۰۳ تحقق پیدا کند.

حسینی درباره سایر برنامه های شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در مساله کمیسیون ها، کارگروه ها، شورای راهبری اسناد و شورای هماهنگی صدور مجوز فعالیت های قرآنی یک فاصله و فَترتی ایجاد شده بود که جلسات هفتگی کمیسیون ها، جلسات ماهانه دبیران، جلسه دو ماه یک بار شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا امروز به صورت منظم برگزار می شود.