گرگان- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: در راستای فرمان رییس جمهور، پنج واحد مسکونی نوساز آماده واگذاری به خانواده بازماندگان گلستانی پیش‌آمد ناگوار کان (معدن) طبس شده و پنجشنبه این هفته واگذار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی روز شنبه در نشست شورای مسکن گلستان، اظهار کرد: بازماندگان گلستانی پیش‌آمد ناگوار کان طبس در مینودشت و آزادشهر سکونت دارند.

به گفته وی پنج واحد مسکونی نوساز آماده واگذاری به خانواده بازماندگان رویداد کان طبس، مجهز به مبلمان است.

براساس آخرین فهرست اعلام شده از بازماندگان رویداد انفجار کان طبس. هفت نفر از استان گلستان بودند که طبق گزارش دستگاه‌های مرتبط در گلستان، محل سکونت خانواده پنج نفر استان گلستان بود.

حادثه انفجار ۲ معدن شرکت معدنجوی طبس ابتدای مهر سال جاری رخ داد و تصاعد آنی گاز متان سبب شد ۶۹ کارگر در این معادن محبوس و ۵۲ نفر از آن‌ها ‌ها جان خود را از دست دادند.

همکاری در شناسایی زمین ساخت مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به این که تامین مالی برای خرید زمین ساخت مسکن در شهرهای استان فراهم است، خواستار همکاری فرمانداران و شهرداران در استان برای شناسایی و تامین زمین ساخت خانه برای متقاضیان واجد شرایط شد.

حسینی ادامه داد: برای تامین در ۳۶ شهر استان به ویژه گرگان و گنبدکاووس دچار مشکل هستیم که نیاز است اقدام‌ لازم برای شناسایی زمین ساخت مسکن در محدوده شهرهای استان‌ صورت گیرد.

حسینی همچنین از تامین و اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق ملی مسکن‌ برای آماده سازی زیرساخت در حوزه‌های برق و آب و فاضلاب خبر داد و گفت: این اعتبار در اختیار شرکت توزیع برق و شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفته که شرکت توزیع برق استان طبق اولویت زیرساخت‌های را برای ساخت مسکن در شهرهای استان ایجاد کرده و طرح‌های زیرساختی شرکت آب و فاضلاب هم در دست انجام است.


تامین تسهیلات بانکی ابرچالش

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: تامین‌تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن در شهرها و روستاهای استان، مشکل جدی است.

حسینی خاطرنشان کرد: ساخت مسکن در قالب طرح‌هایی از جمله نهضت ملی مسکن در استان که به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی با آورده متقاضیان رسیده، به دلیل مشکل تامین وام توسط بانک‌های عامل در استان، دچار مشکل پیشرفت کار شده است.

وی خواستار همکاری مدیران بانک‌های عامل در حل تامین تسهیلات برای ساخت خانه در استان شد.

وی در خصوص ساخت مسکن از محل بازسازی بافت فرسوده در شهرهای استان، گفت: این استان در نیمه نخست امسال ۷۵۰ واحد از هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه در نظرگرفته شده را ۹۹ درصد عملیاتی و در میان استان‌های کشور رتبه هفتم را به دست آورده است.

وی یادآور شد: گنبدکاووس، گرگان، کردکوی و بندرگز رتبه های برتر در میان ۳۶ شهر استان در صدور پروانه ساخت و اجرای بازسازی بافت فرسوده را به خود اختصاص دادند.

حسینی گفت: طرح مصوب هدف باز آفرینی شهری در استان گلستان به بیش از سه هزار هکتار رسیده که ۱۳۰ هکتار آن در شهرهای مینودشت، اینچه برون و مراوه‌تپه به تازگی اضافه شده است.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان خواستار تامین تسهیلات بانکی ساخت مسکن در شهرها و روستاهای استان شد و گفت: این اداره کل برنامه ساخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای سال جاری دارد که تاکنون ۷۰ درصد آن منجر به بستن قرارداد شده و بقیه (سه هزار و ۵۰۰ واحد ) به دلیل تامین نشدن تسهیلات بانکی منجر به بستن قرارداد در بانک‌های استان نشده است.

داوود خسروی افزود: علاوه بر این، ۸۲۰ متقاضی در قالب نهضت ملی مسکن‌ در شهرهای استان حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال آورده برای ساخت مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند ولی قرارداد توسط بانک‌های عامل بسته نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان خواستار مشارکت بانک‌های عامل در استان در ارائه تسهیلات ساخت مسکن شد و گفت: هفت هزار و ۵۰۰ خانه به صورت خودمالکی در استان ساخته می‌شود که سه هزار و ۳۱۰ واحد آن منجر به بستن قرارداد بانکی نشده است.

سیدمهدی مهیایی افزود: علاوه براین، ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانه از سوی روستاییان استان برای ساخت آن اقدام شده که سه هزار و ۵۰۰ واحد قرارداد بسته نشده است.