تهران- ایرنا- «العربیه انگلیسی» گزارش داد که با وجود اعتراضات گروه های حقوق بشری، دولت آلمان در سه ماه گذشته صادرات بیش از یکصد میلیون دلار سلاح به رژیم صهیونیستی را تصویب کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، العربیه انگلیسی در گزارشی نوشت که دولت آلمان در سه ماه گذشته مجوز صادرات بیش از ۱۰۰ میلیون دلار تسلیحات را به رژیم صهیونیستی تصویب کرده است. این اقدام دولت آلمان همزمان با اعتراضات گروه های حقوق بشری درباره احتمال استفاده از این سلاح‌ها در جنگ غزه صورت گرفته است.

طبق این گزارش آلمان از اوت ۲۰۲۴ ارسال محموله های تسلیحاتی به ارزش بیش از ۹۴ میلیون یورو (معادل یکصد و یک میلیون دلار) به این رژیم را تأیید کرده است. این مجوزها پس از کاهش قابل توجه صادرات تسلیحات به اراضی اشغالی در نیمه اول سال صادر شده‌اند.

«مرکز اروپایی حقوق اساسی و بشردوستانه» (ECCHR) اعلام کرد که به نمایندگی از یکی از ساکنان غزه در دادگاه اداری فرانکفورت، اقدام حقوقی را برای تجدیدنظر در این تصمیم برلین در دستور کار قرار داده است تا مانع از صادرات تسلیحات بیشتر شود.

در این دادخواست، سلاح‌های آلمانی عاملی برای آسیب‌ رساندن به غیرنظامیان در غزه عنوان شده است. این اقدام حقوقی علیه دفتر فدرال اقتصاد و کنترل صادرات آلمان (BAFA) متمرکز است که مسئول تأیید صادرات کالا به خارج و از جمله صدور این تسلیحات است. برخی از این تسلیحات ممکن است در درگیری‌ها علیه مردم غزه استفاده شوند. از جمله کالاهای صادراتی، قطعات تانک تولید شده شرکت دفاعی Renk Group AG است که اجزای تانک‌های مرکاوای اسرائیل را تأمین می‌کند.

وزارت اقتصاد آلمان به این موضوع به سرعت واکنش نشان نداده است. دولت این کشور قبلاً اعلام کرده بود که هر صادرات تسلیحاتی را به صورت جداگانه بررسی می‌کند و عوامل مختلفی از جمله حقوق بشردوستانه را مورد آن ها در نظر می‌گیرد.

این صادرات در حالی صورت می گیرد که به نوشته العربیه، «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان اوایل ماه جاری اظهار کرده بود که برلین منتظر ارائه تضمین رسمی از سوی تل آویو است که تجهیزات نظامی ارسال شده از سوی آلمان مطابق با قوانین و حقوق بشردوستانه بین‌المللی استفاده خواهد شد.

طبق این گزارش، چالش‌های قانونی در سراسر اروپا باعث شده است که سایر متحدان رژیم صهیونیستی صادرات تسلیحات به آن را متوقف یا تعلیق کنند؛ با اینحال قوانین تاکنون نتوانستند صادرات تسلیحات آلمان به این رژیم را به چالش بکشند.

این اقدام برلین در حالی صورت می گیرد که «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان همسو با دولت‌های انگلیس و فرانسه، هنوز اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم نکرده است و در مقابل از تهران خواست که به این عملیات واکنش نشان ندهد.