به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از این مسافران و مهمانان دیار کریمان، جوان ۲۰ ساله ای است که برای دوره آموزشی از خراسانجنوبی راهی کرمان شده و قرار است چند ماه در مرکز استان سکونت داشته باشد.
وقتی از او میپرسم کرمان را چطور دیدی؟ با مکث کوتاهی میگوید: شهر خوبی است اما انتظار دیگری داشتم.
با هم در اتوبوس همسفر و همصحبت شدیم؛ از هر دری سخن گفتیم تا اینکه نظرش را درباره شهر کرمان پرسیدم؛ اولین موردی که از وضعیت شهر به ذهنمان رسید، ورودیهای شهر بود که اغلب کرمانیها نیز همواره از وضعیت ورودیها گلایهمند هستند و بارها خواستار بهبود آن شدهاند.
مسافر جوان که از بیرجند آمده، از خاطره اولین ورودش به کرمان میگوید و اینکه تصور دیگری از این شهر داشته است اما حرفهایمان به سایر معابر اصلی شهر هم کشیده شد.
او ادامه میدهد: اولین بار که راهی کرمان شدم، تصورم این بود وارد شهری با بزرگراههای متعدد میشوم مثل مشهد، اصفهان، شیراز و حتی یزد که توسعه معابر شهری آن در سالهای اخیر با رشد شتابان همراه بوده است.
شهر کرمان از کلانشهرهای ایران است که در جنوب شرقی کشور در ناحیه بیابانی واقع شده و در مجاورت استانهای یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و خراسان جنوبی قرار دارد. از جمله ویژگیهای منحصر به فرد دیار کریمان اینکه با وجود قرار گرفتن در دل کویر، مناطق کوهستانی و ییلاقی بیشماری دارد که سبب خلق آب و هوای چهارفصل در هر زمان از سال شده است.
با وجود آنکه شهر کرمان به دلیل وسعت شهری زیاد و گستردگی، جزو کلانشهرهای ایران طبقهبندی شده است اما رتبه توسعهیافتگی در آن یکسان نیست به طوری که مناطق شهرداری ۲ و ۳ بیشترین امکانات شهری را در بر گرفتهاند.
کرمان به روایتی سه ورودی اصلی دارد که شامل "جاده تهران" از سمت تهران، یزد، شیراز و بندرعباس، "جاده زرندی" ورودی از بیرجند و مشهد، "جاده ماهان" به سمت بم و زاهدان است که صحبت ما با مهمانی از خراسان جنوبی در جاده زرندی یا معروف به راوری بود. مسیری بعد از شهر چترود شهرستان کرمان و حدود ۱۰ کیلومتر تا شهر کرمان که هرچند طی سالهای اخیر دوبانده سازی و علائم ایمنی در آن نصب شده اما هرچه به شهر نزدیکتر میشویم تا پل شهید رجایی (نقطه ورود به شهر کرمان) تغییر چندانی دستکم از دید مسافران نسبت به وضعیت یک ورودی مناسب و خاطره انگیز نمیبینیم که دارای فضای سبز یکپارچه، رفیوژ میانی شکیل، نورپردازی و المان (نماد) شهری مناسب باشد.
اتوبوس که به مقصد پایانه مسافربری آدینه کرمان وارد بزرگراه امام رضا (ع) میشود به یاد سخن همسفرمان میافتم که تصور دیگری از شهر ما داشت؛ در این مسیر کارگاه عمرانی دیده میشود و مسیرهای بعضا خاکی که برای تردد خودروها از هم جدا شده است.
حالا خودم یاد پل سیدی (شهید بهشتی) چند کیلومتر آن طرف تر به سمت بزرگراه آیت الله خامنهای میافتم که به صورت نیمهتمام باقی مانده بود و پس از سالها انتظار در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد.
راننده اتوبوس از مسافر صندلی جلو سئوال میکند اهل کرمان هستی؟ وقتی با پاسخ منفی مواجه میشود، از طریق نرم افزار مسیریاب به راه خود تا پایانه مسافربری ادامه میدهد.
وقتی از او میپرسم چرا از تابلوهای راهنمای سطح شهر استفاده نکردی؟، پاسخش مشخص است: تابلوها در کرمان راهنمای خوبی نیست و در ادامه به برخی تابلوها در جاده راور - دیهوک اشاره میکند که گاهی رانندگان را به اشتباه میاندازند.
مقصد مهمان دیار ما یکی دیگر از معابر اصلی کرمان است که آن هم از ورودهای اصلی شهر به حساب میآید و در منطقه برخوردار شهر واقع شده، بلوار آیت الله صدوقی معروف به جاده تهران که ورودی از سمت تهران، یزد، فارس و هرمزگان است و انتظار میرود بهترین وضعیت را داشته باشد.
بلوار آیت الله صدوقی و خیابان مجاورش بلوار جمهوری اسلامی مسیر رفت و آمد مسافران به فرودگاه، ایستگاه راه آهن و پایانه مسافربری کرمان است که در این مسیرها طی سالیان اخیر چند پل به صورت روگذر و زیرگذر احداث شده اما به خصوص ابتدای جاده تهران همچنان به عنوان پیشانی مرکز استان نیاز به اصلاح و بهسازی دارد حتی جاهایی آسفالت آن نامناسب است.
مسئولان استانی و شهری بارها با اعلام اینکه ورودیهای شهر کرمان نسبت به سال گذشته چهره متفاوتی خواهند داشت اظهار کردهاند که این تفاوت با توجه به اقداماتی است که برای ساماندهی آنها توسط شهرداری و سایر دستگاه های مربوطه در حال اجراست؛ با آمدن ۲ شهردار اخیر به ویژه شهردار کنونی که پس از سال ها فعالیت در سازمان بازرسی، مسئولیت امور اجرا را در شهرداری برعهده گرفته، شعار زیباسازی شهر همزمان با ایام نوروز داده اما تنها به فعالیت های کوتاه مدت و مقعطی بسنده شد؛ شهر در مسیر اصلی حتی یک دروازه ورودی مناسب با اِلِمانی (نماد) خاص دیار کریمان و زیباسازی لازم ندارد.
با این وجود انتظار مهمانان و مطالبه شهروندان این است که ورودی اصلی شهر شکل و شمایل زیباتری داشته باشد و ضمن پاکسازی حاشیه معابر از زباله و نخالهها، نسبت به بهسازی جداول و محور وسط بلوارها، اصلاح منظر شهری، کاشت منظم درختچهها، ایجاد فضای سبز و المان (نماد) های جذاب و متناسب با خصوصیات تاریخی کرمان توجه مضاعف شود.
این درحالی است که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان مهر امسال در جلسه ستاد راهبری وضعیت تصادفات و ایمنی حمل و نقل و ترافیک، اداره کل راهداری و شرکت توزیع برق را مکلف کرده بود تا طبق مصوبات قبلی، روشنایی ۳۰ کیلومتر ورودی شهرها را حداکثر تا آذر ماه تامین کنند.
سید مصطفی آیتاللهی موسوی گفته بود: در جلسات مختلف مصوبه داریم که ۳۰ کیلومتر ورودی شهرها که بیشترین تصادفات را هم دارند، تامین روشنایی شوند. قرار است راهداریها زیرساخت آن را فراهم کنند و شرکت برق هم کار نصب ترانس و روشنایی را انجام دهد.
ورودی اصلی شهر کرمان از سمت جاده باغین که بنا بر اعلام متولیان بیشترین بار ترافیکی مسافران کرمان را برعهده دارد، دارای نقطه حادثه خیزی است که ایرنا اوایل امسال در گزارشی به آن پرداخت و پس از انتشار این گزارش درباره وضعیت روستای سعادتآباد در دو سوی جاده، به همت مدیریت راهداری استان، طرحی به مرحله اجرا رسیده که امیداست زودتر پایان یابد؛ طرحی که مشکلات طرحهای قبلی از جمله هزینه بسیار بالای آن و نارضایتی ساکنان را ندارد و امید آن میرود این معضل زودتر حل یا المان اصلی ورودی شهر کرمان در همین حوالی نصب و اطراف جاده نیز زیباسازی شود.
این دیار کویری که قدمت چند هزار ساله دارد، نه تنها از طبیعت تماشایی و متفاوت برخوردار است بلکه برخی از اماکن تاریخی شاخص کشورمان را در خود جای داده از این رو، کرمان همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و مقصد گردشگرانی است که با صرف هزینه به این خطه از ایران زمین سفر میکنند.
کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی، بیشترین فراوانی آثار جهانی را بین استان های کشور در خود جا داده و هنوز بسیارند آثاری که ظرفیت ثبت جهانی و ملی دارند.
از طرف دیگر افزایش جمعیت و به دنبال آن تعداد خودروها در کرمان علاوه بر ورودیها، ضرورت بهسازی و توسعه سایر معابر شهری به ویژه خیابانهای کم عرض و پر ترافیک مناطق مرکزی شهر را دوچندان کرده؛ الزامی که به گفته شهروندان کرمانی سالها پیش میبایست مورد توجه جدی قرار میگرفت.
خبرنگار ایرنا در گزارشهای بعدی سراغ مدیران شهری و عمرانی استان خواهد رفت تا نظرات آنان درباره اصلاح و بهسازی معابر اصلی شهر کرمان، اقدامات انجام شده و برنامههای آتی در این زمینه را جویا شود.