تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

تهران- ایرنا- بسیاری از مسلمانان جهان معتقد هستند تربت کربلا به لحاظ شهادت سیدالشهدا(ع) و دیگر شهدای نینوا دارای آثار بسیار ارزشمند بوده و در فرهنگ و اعتقادات شیعیان از جایگاه و احترام خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار حج و اوقاف ایرنا، خاک کربلا یا همان تربت کربلا به خاکی گفته می شود که خون مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) و دیگر شهدای ارزشمند کربلا در حدود هزار و ۱۳۸۵(سال قمری) پیش در روز عاشورا بر روی آن ریخته شده است که به همین واسطه این خاک از احترام و قداست خاصی در بین مسلمانان به خصوص شیعیان جهان اسلام برخوردار است.

عده ای بر این اعتقاد هستند تربت کربلا دارویی شفا بخش برای بیماری‌هاست و برخی نیز بر این باور هستند که به همراه داشتن این خاک گرانبها سبب دور کردن انرژی های منفی و محافظت از خانه و خانواده می باشد.

تربت کربلا شفا بخش است

در روایات مختلفی از فقه شیعه بیان شده که استفاده از تربت کربلا البته با خلوص نیت می تواند بیماری های جسمی و حتی روحی را درمان کرده و همچنین از شخص همراه دارنده محافظت کند. همچنین در احادیثی آمده است که بوسیدن تربت کربلا می تواند سبب آمرزش گناهان شود. مرسوم است به همراه داشتن این خاک گرانقدر نشانه ای از عشق و ارتباط معنوی با سیدالشهدا(ع) است که باعث تطهیر روح و روان فردی نیز خواهد شد.

تربت کربلا سبب آرامش روحی و معنوی و نمادی از فداکاری امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان به شمار می رود و دارندگان این خاک گران بها تجربه و احساسی عمیق و نزدیکی به خداوند را دارند.

بر اساس روایات بسیاری اقامه نماز با مهر کربلا سبب افزایش ثواب نماز و ارزش آن می شود. عده ای از شیعیان نیز بر این عقیده اند که تربت کربلا در مقابله با وسوسه ها و دوری از گناهان تاثیرگذار است و برخی علما نیز توصیه می کنند از تربت کربلا حتی به مقدار کم و تنها شرایط خاص استفاده شود. زیرا که این خاک از ارزش و احترام خاصی برخوردار است.

برخی روایات ائمه اطهار(ع) در خصوص تربت کربلا

حضرت امام صادق(ع) فرموده اند «انّ السجود علی تربه الحسین (ع) یخرق الحجب السبع؛ سجده بر تربت امام حسین(ع) حجاب‌های هفت‌گانه را می‌شکافد.» در این روایت به اهمیت استفاده از تربت کربلا در نماز اشاره شده و نشان می‌دهد که این خاک می‌تواند باعث تقرب بیشتر به خداوند و شکستن موانع معنوی شود.

تربت کربلا بیماران را شفا می دهد

در جایی دیگر امام صادق (ع) می فرمایند «شفاءٌ من کلّ داء و أمانٌ من کلّ خوف؛ تربت امام حسین(ع) شفای هر بیماری و ایمنی از هر ترسی است.» این روایت نشان می‌دهد که تربت کربلا دارای خاصیت شفا بخشیدن و محافظت در برابر ترس‌ها و بلاهاست و در زمان‌های بیماری، بسیاری از شیعیان از آن به عنوان درمان معنوی استفاده می‌کنند.

هشتمین اخترتابناک آسمان امامت نیز در روایتی می فرمایند «کلّ تربهٍ لنا مُحرّمه ما خلا تربه جدی الحسین بن علی، فانّ الله جعلها شفاءً لشیعتنا و اولیائنا؛ هر تربتی (خاکی) بر ما حرام است، جز تربت جدم حسین بن علی (ع) که خداوند آن را برای شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است». این روایت اهمیت تربت کربلا را به عنوان یک عنصر مقدس که مختص به شیعیان و دوستان اهل بیت است، تأکید می‌کند.

همراه داشتن تربت کربلا سبب دوری از ترس می شود

امام باقر (ع) می فرمایند «انّ الله جعل تربه الحسین (ع) شفاءً من کلّ داء، و امنا من کلّ خوف؛ خداوند تربت امام حسین (ع) را شفای هر بیماری و امنیتی از هر ترس قرار داده است.» این روایت بار دیگر به ویژگی‌های شفابخش تربت امام حسین (ع) تأکید دارد و آن را به عنوان یک داروی معنوی معرفی می‌کند.