کرمانشاه- ایرنا- متخصص و کارشناس سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به خطرات ناشی از استفاده نابجا از مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی هشدار داد و تأکید کرد: این مواد به دلیل خاصیت اسیدی یا قلیایی‌شان، می‌توانند در صورت عدم استفاده صحیح، سلامت افراد را به‌طور جدی تهدید کنند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دکتر امیر کیانی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (یکم تا هفتم آبان) توضیح داد: افرادی که در معرض گازهای ناشی از پاک‌کننده‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است علائمی مانند تنگی نفس، سرفه‌های مکرر، سوزش چشم و گلو و خارش در مجاری تنفسی را تجربه کنند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه افراد خدمتکار و نظافتچی برای اثر بخشی بیشتر معمولا چند ماده شوینده را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود که گازها تولید شود و پوست دست‌ها و چشم در معرض آسیب شیمیایی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پاک کننده ها و سفید کننده ها حاوی گازهایی هستند که در اثر استفاده درست خطرات جدی ندارند اما مخلوط کردن آنها با هم باعث واکنش و تولید گازهای بسیار خطرناک مثل گاز کلرین که بسیار خورنده است می شود، گفت: این گاز منجر به مسمومیت‌های شدید می‌شود و ممکن است باعث تنگی نفس، قطع تنفس و حتی مرگ شود.

این متخصص سم‌شناسی توصیه کرد هنگام استفاده از این مواد، از دستکش، عینک و ماسک شیمیایی استفاده شود و ترجیحاً در فضای باز یا محیطی با تهویه مناسب قرار داشته باشید.

دکتر کیانی افزود: اگر مواد شوینده به چشم یا پوست برخورد کند، محل را بلافاصله با آب شست‌وشو دهید و از هرگونه ترکیب دیگری برای شست‌وشو خودداری کنید. سپس سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کنید.