تهران- ایرنا- مانیل در راستای مقابله به آنچه تهدیدات از سوی پکن می‌نامد، از اجرای طرحی راهبردی فیلیپین برای تقویت زیرساخت‌های نظامی خود در منطقه دریای جنوب چین خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، فیلیپین در راستای تقویت حضور خود در این منطقه دریایی و مقابله با نفوذ رو به رشد پکن، طرحی راهبردی به نام «مفهوم دفاعی جامع مجمع‌الجزایری» (CADC) را آغاز کرده است. این طرح شامل توسعه زیرساخت‌های نظامی و افزایش امکانات دریایی و هوایی در جزایر تحت کنترل مانیل است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که مانیل تمرکز خود را بر توسعه جزیره «تیتو» بزرگ‌ترین جزیره فیلیپین در جزایر مورد مناقشه دریای جنوب چین افزایش می دهد.

براساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طرح، توسعه باند فرودگاه جزیره تیتو به طول ۱.۵ کیلومتر است که با تخصیص بودجه‌ای حدود ۵۶ میلیون دلار انجام خواهد شد.

این باند فرودگاه پس از توسعه، پذیرای هواپیماهای بزرگ‌تر از جمله هواپیماهای باربری C-۱۳۰ خواهد بود که برای انتقال نیروها و تجهیزات به این پایگاه دورافتاده ضروری است.

همچنین قرار است یک بندر جدید در جزیره لاواک، حدود ۱۵۸ کیلومتری شرق جزیره تیتو احداث شود تا پشتیبانی لجستیکی بهتری برای نیروهای فیلیپین فراهم کند.

ارتش فیلیپین به فرماندهی «رومئو براونر» قصد دارد تمامی جزایر تحت کنترل خود را به‌روز کرده و امکاناتی همچون دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، تجهیزات ارتباطی، و همچنین تعداد بیشتری کشتی، رادار و هواپیما را برای تقویت توان دفاعی کشور فراهم کند.

در این راستا، نیروی دریایی فیلیپین ۲ فروند قایق گشتی کلاس «آسرو» با سیستم‌های موشکی پیشرفته را از رژیم صهیونیستی اسرائیل دریافت کرده است.

سخنگوی نیروی دریایی فیلیپین در این زمینه اظهار داشت: مانیل تمرکز خود را بر روی نظارت و دفاع از مناطق فراتر از ۲۰۰ مایل دریایی منطقه اقتصادی انحصاری خود افزایش داده است.

اظهارات ریر ادمیرال روی وینسنت ترینیداد نشان می‌دهد که تلاش‌های مانیل برای مقابله با پکن روبه افزایش است.

پروفسور شروین اونا از دانشگاه دلا ساله مانیل در همین راستا، اظهار داشت: اقدامات فیلیپین به‌منظور ایجاد بازدارندگی است و در همکاری نزدیک با ایالات متحده و سایر هم‌پیمانان انجام می‌شود.

به گفته وی، توسعه باند فرودگاهی جزیره تیتو نقشی اساسی در دستیابی به اهداف دفاعی این کشور دارد.

جزیره تیتو در ۵۰۰ کیلومتری پالاون و به عنوان تنها پایگاه جزیره‌ای فیلیپین در دریای غربی فیلیپین (نام محلی دریای جنوبی چین) نقش مهمی در برنامه‌های دفاعی و توسعه ملی مانیل ایفا می‌کند.