مشهد-ایرنا- مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: تاکنون ۶۲۹ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در بخش‌های مختلف به ظرفیت نزدیک به ۱۶ مگاوات در شهر مشهد نصب شده است.

عبدالوحید مهدوی نیا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۵۵ نیروگاه به ظرفیت حدود سه مگاوات مربوط به سال جاری است.

وی بیان کرد: در حال حاضر نصب ۲۲۰ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۵ مگاوات در منطقه زیر پوشش شرکت توزیع نیروی برق مشهد در دست اقدام است که از جمله آنها می‌توان به احداث ۲۰۰ نیروگاه خانگی و حمایتی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، ۱۳ نیروگاه در بخش صنعت و هفت نیروگاه در بخش کشاورزی اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق مشهد ادامه داد: ۸۳ نیروگاه خورشیدی نیز به ظرفیت نزدیک به ۲ مگاوات در دستگاه‌های اجرایی مشهد نصب شده است که این روند با هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان، مصرف بهینه انرژی و حفاظت از محیط زیست ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به الزام دستگاه‌های اجرایی به تامین ۲۰ درصد از انرژی مصرفی خود از منابع تجدیدپذیر اظهار کرد: در صورتی که دستگاه‌های اجرایی به این موضوع عمل نکنند، درصد مصرف مشمول با حداکثر نرخ برق تجدیدپذیر در صورت حساب آنان محاسبه خواهد شد.

مهدوی نیا اضافه‌کرد: در همین راستا نشست هایی با دستگاه‌های اجرایی بزرگی مانند شهرداری، آموزش و پرورش، علوم پزشکی و شورای عالی بانک‌ها برگزار شده است تا نسبت به اجرای این مصوبه اقدامات لازم انجام گیرد، نشست های متعددی با سرمایه‌گذاران از جمله فعالان بخش صنعت و کشاورزان نیز برگزار شده تا روند توسعه این نیروگاه‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

وی توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از اولویت های راهبردی شرکت توزیع نیروی برق مشهد ذکر کرد و افزود: با شناسایی گلوگاه‌ها و رفع موانع موجود، در حال ساده‌سازی و بازنگری مجدد فرآیندها بر اساس مدل BPMN ( استاندارد گرافیکی برای مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار) هستیم که برای توصیف فعالیت‌ها و جریان‌های کاری در یک سازمان استفاده می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: هدف ما این است که انجام کار برای سرمایه‌گذاران تسهیل شود تا مشهد در آینده‌ای نزدیک به یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور تبدیل گردد و به عنوان "شهرخورشید" شناخته خواهد شد.

شرکت توزیع نیروی برق مشهد یک میلیون و ۸۵۰ مشترک در شهرستانهای مشهد و طرقبه - شاندیز دارد.