اردبیل - ایرنا - رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و ذخایر ژنتیکی استان اردبیل از آغاز سرشماری پاییزه گونه حمایت شده قرقاول در زیستگاه‌های مناطق شکار ممنوع نوار مرزی شمال این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از محیط زیست اردبیل ، میرصالح طاهری روز یکشنبه اظهار کرد: مرحله دوم و پاییزه سرشماری قرقاول در زیستگاه‌های حساس و سایت‌های سرشماری این گونه حمایت شده در استان به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: سرشماری قرقاول هر سال در ۲ مرحله ابتدا در فصل بهار بر اساس ثبت صدا و مشاهده مستقیم و زمانی که جنس نر شروع به آوازخوانی در زیستگاه می‌کند و بار دوم در فصل پاییز پس از برداشت محصولات کشاورزی و با توجه به پوشش مناسب گیاهی منطقه از طریق مشاهده مستقیم انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ارزیابی وضعیت زیستی، برآورد جمعیت، تعیین ترکیب جنسیتی پرنده قرقاول، آگاهی از وضعیت زیستگاه و چگونگی پراکنش آنها، اطلاع از زاد و ولد این گونه و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل در بیش از ۲۰ زیستگاه‌ مناطق شکار ممنوع شمال استان از جمله شهرستان‌های اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد از اهداف سرشماری این گونه ارزشمند است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و ذخایر ژنتیکی استان اردبیل با بیان اینکه تراکم نسبی جمعیت این گونه پرنده با بررسی دقیق هر یک از مناطق و زیستگاه‌ها برآورد خواهد شد، اضافه کرد: بر اساس مشاهدات میدانی و سرشماری سال های گذشته، آمار جمعیتی گونه در زیستگاه‌های استان وضعیت مناسبی دارد و رشد جمعیتی خوبی داشته طوری که در سرشماری بهاره سال جاری حدود ۱۵ درصد افزایش جمعیت داشته است.

طاهری با اشاره به مشارکت جوامع محلی و همیاران در حفظ و حراست از این گونه ارزشمند، ادامه داد: با همکاری مردم و اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته، جمعیت این پرنده رو به بهبود است.

وی افزود: قرقاول ایرانی با توجه به ویژگی‌های زیستی و اکولوژیک جز خالص‌‏ترین نژادهای قرقاول جهان محسوب می‌‏شود و از نظر ذخیره ژنتیکی از ارزش بین‌المللی و ملی خاصی برخوردار است.

وی استفاده از سموم دفع آفات نباتی، شکار غیرمجاز، از بین رفتن زیستگاه‌های پراکنش این گونه به دلیل زیر کشت رفتن زمین‌ها، سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی و آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها را از جمله مهم‌ترین عوامل تهدید این پرنده زیبا برشمرد و ادامه داد: برای حفاظت و حراست از این گونه ارزشمند برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و ذخایر ژنتیکی استان اردبیل با بیان اینکه شکار این پرنده در هر زمان، مکان و به هر طریق ممنوع است، از دوستداران حیات وحش و افراد بومی خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف و شکار غیر مجاز مراتب را با شماره تلفن ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا ، قرقاول به عنوان نماد حیات وحش استان اردبیل از گونه‌های بومی و حمایت شده کشور به شمار می‌رود که شکار و نگهداری آن طبق قانون ممنوع است. این گونه ارزشمند در نوار مرزی شمال استان و عمدتا در شهرستان‌های اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد قابل مشاهده است.

قرقاول پرنده‌ای از راسته ماکیان‌سانان از تیره قرقاولان و زیرتیر قرقاولیان است و به‌طور بومی در آسیا و اروپا زندگی می‌کند و به خاطر داشتن دم بلند و راه رفتن باشکوهش از سایر ماکیان‌ها متمایز می‌شود و یکی از عجیب‌ترین پرندگان جهان است.

زیستگاه این پرنده در جنگل‌های مرطوب، بوته‌زارهای تمشک و درختان پهن‌برگ یا خزان‌کننده‌ است که در زیر بوته‌های آنها آشیانه می‌کند.

قرقاول‌ها وابستگی زیادی به جنگل‌های و بوته‌زارها دارند آن‌ها معمولا در جنگل‌ها استراحت و در نقاط باز و کم‌درخت و کشتزارها به تغذیه می‌پردازند.

در ۲ یا ۳ هفته اول زندگی یک جفت پنجه روی هر بال این پرنده وجود دارد و انواع بالغ از برگ‌های درختان، حشرات، تمشک، دانه‌ها و میوه‌های جنگلی تغذیه می‌کنند و افزایش و کاهش میوه‌های جنگلی و حشرات در جمعیت این پرنده مؤثر است.

پس از خوردن یک غذای کامل، وزن آنها آنقدر سنگین می‌شود، که پرواز برایشان بسیار دشوار می‌شود، این پرنده هنگام احساس خطر معمولا پرواز نمی‌کند، بلکه به سرعت می‌دود و پنهان می‌شود.

این پرنده سالانه ۱۲تخم در اواسط اردیبهشت ماه به جا می‌گذارد و مدت نشستن روی تخم‌ها نیز حدود ۲۰ روز است.