اردبیل - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل گفت: مدیریت بهینه توزیع آب از سوی این اتحادیه در اراضی پایاب سد خدا آفرین از سرقت آب، بروز مسائل و اختلافات اجتماعی و تخریب و کشت اراضی ملی جلوگیری می‌کند.

اصغر آصفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان به منزله بازوی عملیاتی سازمان جهاد کشاورزی مدیریت توزیع آب مورد نیاز اراضی زراعی واگذار شده به شرکت‌های تعاونی اتحادیه را بر عهده دارد و بهره‌برداران به لحاظ توزیع آب متناسب با سطح کشت، نوع محصول و فصل زراعی از نحوه مدیریت آب راضی هستند.

وی افزود: طبق تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین شرکت آب منطقه‌ای ، سازمان تعاون روستایی و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مدیریت آب اراضی واگذار شده به شرکت‌های تعاونی تولید روستایی به اتحادیه مربوطه واگذار شده و سه متر مکعب در ثانیه از منابع سدهای خدا آفرین و قیز قلعه‌سی از طریق ایستگاه پمپاژ اولیه و ثانویه به این امر اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ۳۸ هزار هکتار از اراضی واگذار شده به عشایر شامل (۲۲ هزار هکتار مرتع و ۱۶ هزار هکتار مستثنیات) باید در شهرستان‌های اصلاندوز، پارس‌آباد و بیله‌سوار برای مدیریت آب به اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل واگذار شود و توزیع متناسب و بهینه آب، مستلزم اجرای شبکه توزیع است و لوله‌گذاری شبکه توزیع در حوزه پایاب خدا آفرین اجرا شده است.

آصفی گفت: اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل در حال حاضر توزیع آب در سطح سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دشت فتحعلی را مدیریت می‌کند و شبکه توزیع در آن اراضی اجرا و ۲ ایستگاه پمپاژ نیز احداث شده است.

بازدید دکتر آصفی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل از تاسیسات آب پایاب سد خدا آفرین

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل اظهار کرد: به دلیل اینکه این اتحادیه در توزیع آب، هرگز ذینفع نیست، آنچه تحویل می‌گیرد را عادلانه بین اراضی توزیع می‌کند و نگهداری شبکه توزیع را نیز بر عهده دارد و در این رابطه هزینه می‌کند تا مشکلی در آبیاری اراضی زراعی به وجود نیاید.

وی از حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان در راستای توزیع آب از ناحیه اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل قدردانی کرد و خواستار ارتقای سطح همکاری‌ها و پشتیبانی‌های آنها را به منظور خدمات‌رسانی بیشتر به عشایر و بهره‌برداران و رونق تولید روستایی در استان شد.

آصفی تصریح کرد: طی یک سال اخیر شرکت تعاونی‌های زیرمجموعه اتحادیه در پایاب سد خدا آفرین در دشت فتحعلی شهرستان پارس‌آباد، در قبال فروش محصولات کشاورزی خود ۴۶۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرده‌اند و مدیریت و همکاری اتحادیه در این راستا موثر بوده است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین محصولات کشاورزی کشور را دارد و بخش مهمی از اراضی کشاورزی این استان در دشت مغان در شمال این استان است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است و محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.