تهران بزرگ - ایرنا - سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به شهادت ۱۴ نفر از مدافعان دفاع از وطن در حمله رژیم صهیونیستی و اقدام تروریستی شرق کشور، گفت: مردم در تامین امنیت کشور نقش کلیدی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا نادعلی روز یکشنبه در جلسه علنی شورا در تذکری تاکید کرد: تجربیات گذشته در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ابن موضوع را به اثبات رسانده است.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های دشمن در ایجاد اختلال در امنیت کشور بی اثر است، گفت: این فعالیت‌ها ناشی از وابستگی به سرویس‌های جاسوسی مانند موساد و کشورهای متخاصم است.

سخنگوی شورا به اقدامات امنیت ساز و مثبت سپاه در دوران‌های مختلف، به ویژه در جنوب شرقی کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد: این همکاری‌ها با مردم منطقه ادامه یابد تا امنیت کامل در سیستان و بلوچستان برقرار شود.

انتقاد از ساخت سه برج ۲۵ طبقه در مجاورت ایستگاه

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران هم در تذکری به ساخت و ساز سه برج ۲۵ طبقه در مجاورت ایستگاه هواشناسی بدون مجوز شهرداری تهران انتقاد کرد.

وی گفت: پیرو نامه‌ای که در مهرماه خطاب به رییس شورای شهر تهران نوشتم این تذکر را بیان می‌کنم که در پی آن با توجه به شکایت مدیرکل هواشناسی تهران در خصوص آغاز عملیات ساخت ۳ برج بلند مرتبه ۲۵ طبقه در مجاورت ایستگاه هواشناسی در خیابان کارگرشمالی که منجر به اختلال دستگاه‌های پایش و پیشی‌بینی هوا می‌شود؛ اعتراض کرده و خواستار توقف ساخت و ساز بود و از رییس شورا خواستم با توجه به این نامه مراتب را از شهرداری تهران جویا شوند.

امانی افزود: رییس شورا با فاصله کمی پاسخی به نامه من زدند که متن نامه آنطور که نوشتند، نیست و مراتب را با شهرداری منعکس کرده و بنا شده که شهرداری هم‌گزارشی در این خصوص ارائه دهد.

به گفته وی، در نامه قید شد که اکنون به دلایل دیگری از ادامه کار این بنا جلوگیری شده و من نیز با فاصله دو روز دیدم که معاون شهرسازی شهرداری تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ساخت این برج‌ها فاقد مجوز شهرداری تهران است.

در ادامه رییس شورای شهر تهران در واکنش به تذکر امانی با تاکید بر اینکه حتی شهرداری تهران نیز باید برای ساخت‌وسازهایش مجوز بگیرد، گفت: دانشگاه تهران نیز مرجع علم و قانون است و باید به قوانین تمکین کند.

مهدی چمران افزود: همان موقع موضوع را با شهردار منطقه مطرح کردم و گفت که جلوی کار گرفته شده چون مجوز ندارد؛ اما ارتباطی به هواشناسی ندارد و از دانشگاه نیز با من تماس گرفتند که ساخت‌وساز ارتباطی با هواشناسی ندارد و دستگاه‌هایشان قدیمی است.

به گفته چمران، متاسفانه در خصوص ساخت‌ و سازهای دیگری همچون بیمارستان غیرمجاز باید با وزیر علوم و رییس دانشگاه تهران موضوعات را مطرح و پیگیری کنیم.

پیرهادی: همه دستگاه‌ها در موضوع رفع آلودگی هوا کمک کنند

دیگر عضو شورای شهر تهران هم در تذکر خود به موضوع آلودگی هوا در فصل زمستان اشاره و تاکید کرد: برخی دستگاه‌ها همکاری لازم را ندارند و این موضوع باعث تعجب شورا شده است.  

 مهدی پیرهادی افزود: در رفع آلودگی هوا سیاهه انتشاری را به شهرداری تکلیف کردیم و شهرداری مناقصه انجام داد که دانشگاه علم و صنعت برنده تکلیف آن شده است.

این عضو شورای شهر از رییس‌جمهوری هم درخواست کرد تا به این موضوع رسیدگی کند، همچنین بر اهمیت همکاری دستگاه‌ها در رفع آلودگی هوا تاکید کرد.  

پیرهادی ضمن قدردانی از عملکرد پدافند هوایی کشور در برابر تروریست‌های صهیونیستی و حامیان غرب بر اهمیت اقدام شهدای مقاومت تاکید کرد.

وی همچنین به شهادت ۱۰ نفر از نیروهای فراجا در پی حمله اشرار مسلح تروریست اشاره کرد و ادامه داد: این گروه‌های تروریست نیز تحت حمایت رژیم صهیونیستی هستند.

وی به وضعیت کنونی غزه و لبنان نیز اشاره کرد و گفت: جنایتکاران رژیم صهیونیستی با کشتار بیش از ۴۲ هزار زن و کودک بی‌گناه، روزی به جزای خود خواهند رسید.

تقدیر عضو شورای شهر از پدافند هوایی ارتش

در ادامه پرویز سروری هم با ذکر چند نکته مهم به بررسی وضعیت امنیتی و اجتماعی ایران در برابر تهدیدات خارجی و داخلی، از پدافند هوایی ارتش و اعتماد مردم به این نیروها تقدیر کرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در شرایط تهدید، مردم به آرامی به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند و به پناهگاه‌ها نمی‌روند، که این نشان‌دهنده اعتماد به توان دفاعی کشور است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری رژیم صهیونیستی و گروه‌های ضد انقلاب علیه ایران گفت که این گروه‌ها در زمان‌های حساس به ترور ناجوانمردانه نیروهای مرزی اقدام می‌کنند.

سروری بر وحدت شیعیان و اهل تسنن در برابر تهدیدات دشمن تأکید کرد و ادامه داد: سیاست‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان دیگر کارایی ندارند.

وی با اشاره به اظهارات قاسم حدرج، رییس کمیته حقوق بشر روزنامه‌نگاران عرب هم گفت: با وجود برنامه‌ریزی‌های گسترده، رژیم صهیونیستی نتوانسته است خللی در زندگی مردم ایران ایجاد کند و حمله آنها تنها منجر به شهادت چند نفر شده است.  

سروری در ادامه به زیباسازی میدان انقلاب و ایجاد نمادهایی از مقاومت هم اشاره کرد و افزود: از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه تقدیر می‌کنیم.

وی همچنین به برنامه‌های فرهنگی و هنری در سازمان فرهنگی هنری و اهمیت کتابخوانی برای مادران و کودکان اشاره و از برنامه‌های این سازمان قدردانی کرد.

اقراریان: تذکر به معنای حل مشکل نیست/عملیات رسانه‌ای شهرداری علیه منتقدین 

مهدی اقراریان دیگر عضو شورای شهر تهران هم در تذکری خطاب به شهردار پایتخت گفت: بر اساس ماده ۸۳ قانون شوراهای اسلامی، ضروری است تذکرات اعضای شورا رعایت شود.

وی به باقری معاون شهردار تهران توصیه کرد که متن قانون را دوباره مطالعه کند و به شهردار پایتخت نیز یادآوری کرد که پاسخگوی تذکرات شورا باشد.

اقراریان گفت: تذکر به معنای رفع مشکل نیست و در صورت عدم رعایت متولیان امر شهر، سوالات قانونی مطرح خواهد شد.

این عضو شورا در ادامه به اظهارات سخنگوی شهردار تهران هم اشاره کرد و افزود: در این نامه به عدم پاسخگویی وزارت کشور در امور شهری انتقاد شده است!

اقراریان به تاریخچه‌ای از نامه‌های قبلی و مصوبات شورا اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران باید به تذکرات اعضای شورا پاسخگو باشد و به جای عملیات رسانه‌ای علیه منتقدین، به مسایل اصلی رسیدگی کند.

تذکر شورا برای حل مشکلات است

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی هم با اشاره به ماده ۸۳ قانون شورای اسلامی گفت: تذکر عضو شورا برای حل مشکلات است نه اینکه پاسخ بدهند و به چیزهایی استناد کنند که ابطال شده است، صرفا پاسخگویی به معنای رفع تذکر نیست بلکه برای رفع مساله باید اقدام شود.

وی یادآور شد: این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و باتوجه به اینکه این شرکت چندین برابر از سرمایه‌اش عقب است، باید هر چه سریعتر در خارج شدن از ماده ۱۴۱ اقدام کنند.  

وی در ادامه گفت: حقوق و دستمزد کارکنان شرکت سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده در حالیکه فقط ۵ درصد کاهش نیرو داشتند.  

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر افزود: نکته دیگر علت عقب ماندگی در پیشرفت فیزیکی است و همچنین مساله ساختمان لاله که به موسسه رایان شهر واگذار شده و باید در خصوص آن توضیح داده شود.