بیرجند - ایرنا - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت استفاده از کود دی آمونیوم فسفات برای غنی نمودن خاک‌های زراعی و باغی این کود در سبد حمایتی استان قرار گرفت.

احمد احمدنژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: با این اقدام به هدف اساسی تامین امنیت غذای کشور و تولید مطلوب محصولات اساسی به ویژه گندم دست خواهیم یافت.

وی افزود: با توجه به آغاز کشت پاییزه و نیاز مبرم کشور به کودهای فسفاته، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اقدام به تامین و تدارک مقدار ۱۰۰ هزار تن کود دی آمونیوم فسفات (DAP) با بالاترین کیفیت و استاندارد جهانی از کشور چین کرده که اکنون در مرحله اول مقدار ۵۲ هزار و ۵۰۰ تن در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شده و در حال حمل به کل کشور است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: این کود برابر هماهنگی به عمل آمده با وزارت متبوع برای تمامی محصولات زراعی، باغی و حتی سبزی و صیفی‌جات و گلخانه‌ها قابلیت صدور حواله الکترونیکی در سامانه پایش مواد کودی را دارد.

احمدنژاد با بیان اهمیت تامین کود فسفات دی آمونیوم (DAP) تصریح کرد: کود فسفات دی آمونیوم یکی از انواع کود های فسفاته است به دلیل داشتن عیار بالای مواد غذایی

(۴۶ درصد فسفر قابل جذب و ۱۸ درصد نیتروژن) و تمایل کم به جذب رطوبت و کلوخه شدن از جمله کودهای بسیار مرغوب و پر طرفدار کشاورزان منطقه است.

وی افزود: فسفر موجود در این کود اسیدیته موثر را حد مطلوب نگه داشته و باعث افزایش جذب سایر عناصر می‌شود به منظور مصرف دقیق این کود، مراجعه به نتایج آزمون آب و خاک مزرعه ضروری است.

احمد نژاد عنوان کرد: کود دی آمونیوم فسفات در سطح استان با قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال از طریق کارگزاری‌های توزیع کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قابل عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار و ۴۸۰ تن کود کشاورزی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه در خراسان جنوبی توزیع شده‌ است، بیان کرد: کودهای توزیع شده شامل چهار هزار و ۷۲ تن کود ازته، ۲۳۹ تن کود فسفاته و ۱۶۹ تن کود پتاسه بوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی افزود: خط قرمز ما در برنامه تامین و تدارک نهاده‌های کشاورزی، کیفیت آنها است و فرآیند کنترل کیفیت در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که از کارخانه‌های تولیدی تا شبکه کارگزاری‌ها را در بر می‌گیرد، به طور سیستماتیک اجازه ورود و توزیع کودهای کم کیفیت را به هیچ عنوان نخواهد داد.