کرمان - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: به منظور حفاظت از میراث فرهنگی و جلوگیری از تخریب بنای تاریخی «کاروانسرای حاج مهدی چهار سوق» در شهر کرمان به‌زودی این مکان احیا و مرمت می‌شود.

به گزارش ایرنا کاروانسرای حاج مهدی کرمان مربوط به دوره قاجار است و در بازار میدان قلعه واقع شده که ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۸۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مهدی بخشی دادستان کرمان در این زمینه روز یکشنبه توضیح داده است: ساکنان محله تاریخی ارگ کرمان بر این باورند که رها شدن مکان مورد تملک شخصی در این محله موجب تجمع معتادان و اتباع شده و مشکلات اجتماعی و فرهنگی زیادی را ایجاد کرده که باوجود بازدیدهای متعدد، هنوز هیچ اقدام ثمربخشی برای ساماندهی و احیای این مکان تاریخی ارزشمند صورت نگرفته است.

گزارش ارسالی دادگستری کرمان به ایرنا از قول دادستان مرکز استان حاکیست: بافت‌های تاریخی شهری، میراثی گران‌بها و حلقه پیوند یک شهر با اصالت‌های تاریخی و فرهنگی آن در گذشته است که حفظ و امانتداری در قبال آنها، علاوه بر رونق صنعت گردشگری، سبب حل مشکلات و آسیب ها در این مکان‌ها می‌شود.

دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان کرمان با ابراز نگرانی از تخریب این مکان ارزشمند افزود: دستگاه قضایی با حساسیت مضاعف و در صیانت از حقوق عامه و رفع نگرانی‌های مردم در این عرصه ورود کرده و در تلاش است با ایجاد تمهیدات بازدارنده و پیشگیرانه از ادامه مشکلات و آسیب به این مکان جلوگیری کند.
مدعی العموم در مرکز استان کرمان در خصوص نحوه تعیین بهای ملک مذکور نیز خاطر نشان کرد: هیاتی مرکب از سه کارشناس باهدف تعیین بهای ملک انتخاب خواهد شد تا با پیگیری‌ها و اقدامات به‌موقع متولیان امر در آینده نزدیک شاهد احیا و مرمت این منطقه به عنوان میراث گذشتگان باشیم.
براساس این گزارش، سعید شاهرخی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های دادستان عمومی و انقلاب کرمان در خصوص حفاظت و صیانت از آثار ارزشمند تاریخی استان کرمان گفت: پس از بازدیدهای میدانی دادستان کرمان و هیات همراه مقرر شد با همکاری ادارات میراث فرهنگی و شهرداری اقدامات لازم به منظور حفظ این بنای تاریخی در بافت قدیمی شهر کرمان صورت گیرد و از آسیب‌های فرهنگی که متوجه این بخش است جلوگیری شود.