تهران - ایرنا - رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ضرورت دارد مانور دریایی شناورها برای مقابله با پشه آئدس و سمپاشی اماکن با مشارکت تعاونی‌ها برگزار شود.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، سیدحسین حسینی امروز یکشنبه در نشست کمیته تخصصی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی (پشه آئدس) در روز پدافند زیستی (در روزشمار هفته پدافند غیرعامل) فعالیت‌های شیلات را منطبق با مباحث پدافند غیرعامل دانست و افزود: انجام ماموریت‌های پدافند و پیشگیری در حوزه امنیت غذایی، برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های ابلاغی در حوزه شیلات و آبزی‌پروری، نیازمند پدافند غیرعامل است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: هر آنچه وضعیت موجود را پایدار نگه می‌دارد، تولید را تاب‌آور کرده و امنیت غذایی را تامین می‌کند؛ گامی موثر برای تحقق پدافند غیرعامل بوده و در اجرای این مهم، یگان حفاظت از منابع آبزی بسیار اثرگذار است.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد مدل پدافند غیرعامل را بازتعریف کنیم زیرا در حوزه پیشگیری و امنیت غذایی لازم است.

حسینی مبارزه با پشه آئدس که عامل بیماری تب دنگی است را ضروری خواند و گفت: لازم است مانور دریایی بر روی شناورها انجام شود و اقدامات عملیاتی برای سمپاشی با مشارکت تعاونی‌ها اجرایی شود.

وی بر ایجاد گروه اقدام در استان‌ها برای مقابله با این مهاجم زیستی تاکید کرد و افزود: ضروری است با همکاری یگان حفاظت از منابع آبی، اتحادیه‌های صیادی و همکاران شیلاتی، تمامی مخاطرات و روش‌های مقابله با پشه آئدس بررسی و به انجام رسد.

گفتنی است در این نشست، اقدامات انجام شده در زمینه پدافند غیرعامل در سازمان شیلات ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارش اقدامات انجام شده برای مقابله با این مهاجم زیستی توسط استان‌های ساحلی گزارش شد.

به گزارش ایرنا، تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دنگ یا تب استخوان‌شکن می‌گویند، این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشهٔ آئِدِس به انسان منتقل می‌شود.