مشهد-ایرنا- مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی با انتقاد از نبود مصرف بهینه گاز در واحدهای تجاری مشهد گفت: در این راستا از سال گذشته سامانه «سوت زنی» برای دریافت گزارشات مردمی پیرامون مصرف بی‌رویه انرژی در مراکز اداری، تجاری و رستوران‌های این شهر راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، حسن افتخاری روز یکشنبه در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: نیاز و ظرفیت مصرفی گاز استان خراسان رضوی در فصل سرد سال افزون بر ۷۵ میلیون متر مکعب در روز بوده است، مجموع مصارف و نیاز استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز است.

وی در ارتباط با عرضه گاز طبیعی در استان خراسان رضوی بیان کرد: پالایشگاه گاز خانگیران سرخس و مخازن ذخیره‌سازی گاز در مجموع توان تامین بین ۵۵ تا ۵۷ میلیون متر مکعب گاز را در روز دارند، همچنین از منابع جنوب کشور نیز روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب گاز  انتقال داده می‌شود.

به گفته وی، بیشترین میزان شبکه گازرسانی کشور در خراسان رضوی اجرا شده و این استان پس از تهران بیشترین مصرف کننده گاز را دارد، البته انتظار این است تا سازمان‌های دولتی بهینه‌سازی مصرف انرژی را ابتدا از خودشان آغاز کنند، چرا که مصرف بی‌رویه انرژی در برخی از دستگاه‌های دولتی قابل قبول نیست.

افتخاری با تاکید بر اهمیت ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع ادامه داد: وزارت نفت طرحی را برای ذخیره‌سازی گاز در فصول گرم سال اجرا کرده است که در آن روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در مخازن زیرزمینی ذخیره می‌شود تا در فصل زمستان بتوان ۲۰ میلیون متر مکعب گاز را در روز برداشت کرد.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: علاوه بر این، وزارت نفت زمین‌هایی را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه اختصاص داده است، در این رابطه خراسان رضوی بیشترین مخازن ذخیره‌سازی در حال ساخت را دارد.

ناترازی ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در خراسان رضوی

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تفاهم نامه‌ای میان اتاق بازرگانی با پژوهشگاه نیرو خراسان در حال انعقاد است و قرار شده دوره‌های آموزشی مختلفی برای آبان ماه در حوزه انرژی برای واحدهای اقتصادی برگزار شود.

شهریار زهدی بیان کرد: به طور میانگین روزانه با ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز مواجه هستیم که در افق ۱۴۲۰ این رقم به ۵۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد، تمام گاز پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سرخس به خراسان رضوی اختصاص ندارد و بخشی از آن به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی و تهران ارسال می‌شود.

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت بهره وری مصرف در بخش خانگی، افزود: با همکاری شرکت گاز و سازمان صمت خراسان رضوی، برگزاری رویدادی در رابطه با گواهی هوشمند را در دستور کار داریم تا بهره‌وری مصرف در بخش خانگی افزایش پیدا کند.

دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صنایع در تابستان با چالش ناترازی برق و در زمستان با چالش ناترازی گاز مواجه هستند.

محمد رضا موحد افزود: با کمال تاسف فشار ناشی از ناترازی انرژی از هفته ای یک روز به هفته‌ای دو روز در برخی شهرک‌های صنعتی افزایش یافته است، بر اساس آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه تنها ۲۰ درصد مصرف گاز در حوزه صنعت است، به نظر می‌رسد تمامی این چالش‌ها ناشی از ارزان بودن قیمت انرژی است.

وی بیان کرد: در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار پیش بینی شده است که اگر شرکت‌های خدمات‌رسان گاز و برق، خسارتی را از حیث قطع انرژی به صنایع تحمیل کنند باید آن خسارت را بپردازند، اگر برگزاری رویدادها و دوره‌های آموزشی منجر به مصرف بهینه گاز در بخش خانگی شود، می‌توان از این میزان انرژی صرفه جویی شده در بخش صنعت استفاده کرد.

اعمال قطعی گاز صنایع شدت یافت

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اعمال قطعی گاز برای واحدهای صنعتی از مهرماه آغاز شده و در حال حاضر این اعمال محدودیت‌ها تشدید یافته است، آن چه مسلم است توقف فعالیت واحدهای صنعتی در اثر قطعی گاز و برق است که علاوه بر تحمیل خسارت، بر کاهش حوزه تولید نیز اثرگذار است.

مهدی کفاش افزود: از این جهت بیمه واحدهای صنعتی در قبال خسارات ناشی از قطعی انرژی یک ضرورت است و این مساله باید فرابخشی لحاظ شود، لذا شرکت‌های خدمات‌رسان باید علاوه بر داشتن رویکرد بهینه‌سازی و راه‌های جایگزین در این حوزه نیز هم افزایی داشته باشند، محدودیت ناترازی انرژی مربوط به همگان است و نباید در این رابطه همه فشارها بر بخش خصوصی تحمیل شود.

وی ادامه داد: ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) مشوق‌هایی را در راستای افزایش تعرفه‌ها به منظور تولید انرژی خورشیدی در نظر گرفته است که انتظار می‌رود شرکت گاز نیز چنین مشوق هایی را برای بخش خصوصی مدنظر قرار دهد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حوزه طراحی و مشاوره واحدهای مسکونی مباحث مربوط به گاز مغفول مانده و شرکت گاز استان برای این موضوع باید تدابیری ویژه را مدنظر داشته باشد.

زهیر زارعی افزود: ساختمان‌های گروه «دال» با بیش از پنج هزار مترمربـع و بیش از ۱۰ طبقـه باید به سمت سرمایش و گرمایش سانترال حرکت کنند و این مسائل باید توسط سرمایه گذار مدنظر قرار بگیرد.