تهران- ایرنا- اندونزی با افتتاح نخستین کارخانه باتری خودروهای برقی در جنوب‌شرق آسیا، به دنبال جذب سرمایه‌گذاری و تقویت موقعیت خود در صنعت خودروهای برقی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، اندونزی با افتتاح نخستین کارخانه باتری خودروهای برقی در جنوب‌شرق آسیا به ارزش ۴.۸ میلیارد رینگیت (یک میلیارد و یکصد میلیون دلار آمریکا) به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای تبدیل شدن به مرکز منطقه‌ای تولید خودروهای برقی است. این کارخانه که توسط شرکت‌های «هیوندای» و «ال‌جی» کره جنوبی ساخته شده است، به عنوان بخشی از تلاش‌های اندونزی برای ایجاد جایگاه جهانی در زنجیره تامین خودروهای برقی محسوب می‌شود.

در پی افتتاح کارخانه باتری خودروهای برقی در استان جاوای غربی اندونزی توسط جوکو ویدودو رئیس‌جمهور سابق این کشور، جاکارتا در حال گسترش سرمایه‌گذاری‌ها برای رقابت در صنعت خودروهای برقی و تبدیل شدن به مرکز تولید این محصولات در جنوب‌شرق آسیا است.

اندونزی که بزرگترین ذخایر نیکل جهان را در اختیار دارد، به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این حوزه است، اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که چالش‌هایی همچون ضعف در ظرفیت فرآوری و تصفیه نیکل، نگرانی‌های زیست‌محیطی، و رقابت با باتری‌های با فناوری جدیدتر وجود دارد.

از سوی دیگر کشورهایی مانند تایلند که سهم بیشتری از فروش خودروهای برقی در منطقه دارند، رقیب اصلی اندونزی محسوب می‌شوند.

با توجه به این چالش ها، دولت اندونزی با ارائه وعده هایی نظیر معافیت از مالیات کالاهای لوکس، به دنبال افزایش تولید و فروش خودروهای برقی است.

به گزارش انجمن خودروسازان اندونزی، از ژانویه تا آگوست سال جاری (دی ۱۴۰۲ تا مرداد ۱۴۰۳)، بیش از ۲۳ هزار خودروی برقی به فروش رفته که در مقایسه با فروش ۱۷ هزار خودرو در کل سال ۲۰۲۳ رشد قابل‌توجهی داشته است.

شرکت هیوندای با تاسیس این کارخانه در اندونزی برای حمایت از برنامه دولت این کشور در راستای تبدیل شدن به مرکز تولید خودروهای برقی در جنوب‌شرق آسیا اعلام آمادگی کرد.