تهران-ایرنا- سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: باید تصمیم‌گیران ما در حوزه سیاسی و نظامی محاسبه‌ای که رژیم صهیونیستی دارد را بهم بریزند. باید هر محاسبه‌ای که صهیونیست‌ها دارند را ابتدا بررسی و احصاء کنیم و دقیقاً بر خلاف برآوردها و پیش‌بینی‌های آن رژیم اقدام کنیم؛ به بیان دیگر رژیم‌ نباید دست ما را بخواند.

سید عباس موسوی سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون لزوم برهم زدن اشتباه محاسباتی رژیم صهیونیستی در اقدام شرارت آمیز اخیر علیه تمامیت ارضی ایران اظهارداشت: آنچه که ما در وعده صادق۲ انجام دادیم هرچند که با در نظر گرفتن و سنجیدن تمام جوانب انجام شد، اما با تعلل و طمانینه صورت گرفت و شتاب زده اقدام نکردیم و پاسخی مشروع به چند ماه شرارت رژیم صهیونیستی بود.

وی گفت: همین طمانینه در پاسخ منجر به این شد که رژیم صهیونیستی دچار خطای محاسباتی شود و شدت عمل خودش را بیشتر کند و اقدامات خود علیه ما و دوستان ما در منطقه را افزایش دهد که با عملیات وعده صادق ۲ پاسخ همه آنها یکجا داده شد. در واقع ایران نسبت به شرارت‌های دو سه ماه اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه یک پاسخ مشروع داد.

موسوی افزود: رژیم صهیونیستی اگر عاقل بود نباید به فکر پاسخی دوباره به جمهوری اسلامی ایران می‌افتاد یعنی حق نداشت به پاسخ ما پاسخ دهد، اما متاسفانه مجدد اعلام کرد که این کار را انجام می‌دهیم. از دیدگاه شخصی خودم می‌گویم که اگر ما مطمئن بودیم که رژیم صهیونیستی این اقدام را انجام می‌دهد شاید می‌بایست از حقوق خودمان استفاده می‌کردیم، حقوقی که هم منشور ملل متحد و هم حقوق بین‌الملل به ما می‌دهد که آن بحث دفاع پیش دستانه و هم دفاع پیشگیرانه است که جمهوری اسلامی ایران می‌توانست از این حق خود استفاده کند و البته ریسک بزرگی هم بود ولی تنها راه برای برهم زدن محاسبات رژیم بود.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به محاسبه‌ای که رژیم صهیونیستی داشت مبنی بر اینکه ایران منتظر است که مجددا به او حمله شود، ما می‌توانستیم این محاسبه را به هم بزنیم، اگر ما یک عملیات پیش دستانه یا پیشگیرانه که بر اساس حقوق بین‌الملل که حق دفاعی مشروع هم هست را انجام می‌دادیم می‌توانستیم با این اقدام محاسبات دشمن را به هم بزنیم چرا که دشمن هم صریحا اعلام کرده بود که قصد تجاوز مجدد دارد.

وی ادامه داد: در واقع به اعتقاد من وقتی برای ما مسجل بود که رژیم صهیونیستی قصد حمله علیه ایران را دارد ما می‌توانستیم از حق قانونی و مشروع خود استفاده کنیم و زمانیکه آنها این محاسبه را داشتند که ما منتظر ضربه آنها هستیم، خودشان ضربه‌ای از ما دریافت می‌کردند و تمام سازمان فکری آنها بهم می‌ریخت.

موسوی بیان کرد: نکته دیگر اینکه، باید به سراغ امکانات جدیدتر برویم و نشان دهیم که توانایی ساخت سلاح‌های جدیدتر را داریم که حتی در مخیله آنها هم نمی‌گنجد یا اینکه دست به اقداماتی بزنیم که متعارف نباشد و در محاسبات آنها لحاظ نشده باشد. ما بر اساس دستور دینی که در قرآن آمده «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة» هم باید آماده باشیم و در جهت ترس افکندن در دل دشمن و به عنوان عاملی بازدارنده از آن استفاده کنیم.

سفیر سابق ایران در جمهور آذربایجان افزود: از طرف دیگر واقع بینی و واقع گرایی در جهان معاصر اقتضا می‌کند که ما باید بیش از پیش قوی شویم، به هر حال در دنیایی زندگی می‌کنیم که سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بین‌الملل هیچ ارزشی برای برخی از جمله رژیم صهیونیستی ندارد و هرجا بتوانند آنها را زیر پا می‌گذارند. دیدیم که منشور ملل متحد را سفیر رژیم صهیونیستی سال گذشته در مقابل مقامات ارشد دنیا و در مقابل دوربین‌های مختلف از سراسر دنیا خُرد کرد و دور ریخت.

وی گفت: امسال هم دبیرکل سازمان ملل متحد توسط وزیر خارجه رژیم صهیونیستی «عنصر نامطلوب» اعلام شد و همه این موارد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی هیچ ارزشی و توجهی به حقوق بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی ندارد و از آنها صرفاً به عنوان ابزار استفاده می‌کند. این باعث می‌شود که ما قدری به خودمان آییم و بدانیم که در چه دنیایی و با چه وضعیتی در حال زندگی هستیم به نحوی که بتوانیم منافع و امنیت ملت خود را حفظ کنیم.

موسوی بیان کرد: این موضوع یک مطالبه ملی است که مقام معظم رهبری امروز بیان کردند که عاقلانه‌تر و هوشیانه‌تر گام‌های بعدی دشمن را بسنجیم و برای آن برنامه جسورانه‌تر داشته باشیم.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه حمله دوشب قبل رژیم صهیونیستی به ایران تجاوز و نقض آشکار حاکمیت ملی ما بود و آنها مستقیماً اهدافی را در داخل سرزمین ما مورد هدف قرار دادند، تصریح کرد: از این رو الان باید تصمیم گیران ما در حوزه سیاسی و نظامی فکر کنند و تصمیم بگیرند و محاسبه‌ای که رژیم صهیونیستی دارد را بهم بریزند، هر محاسبه‌ای که دارند را ابتدا بررسی و احصاء کنیم و دقیقاً بر خلاف برآوردها و پیش‌بینی‌های آن رژیم اقدام کنیم به بیان دیگر رژیم‌ نباید دست ما را بخواند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه باید از هر راهی که بتوانیم جلوی گسترش تنش و جنگ را بگیریم، اما از طرف دیگر چنان بازدارندگی ایجاد کنیم که دشمن را پشیمان کند. تجربه نشان داده که بازدارندگی در مقابل رژیم تنها با قدرتمند شدن بویژه در قدرت سخت ایجاد می شود.