اصفهان- ایرنا- براساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ شهریور تا ۹ مهر ۱۴۰۳) تولید فولاد خام ایران به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که با توجه به تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی ماه قبل نشانه‌هایی از بازگشت تولید به پیش از اعمال محدودیت‌های برقی مشاهده می‌شود.

گزارش «انجمن جهانی فولاد» درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ شهریور تا ۹ مهر ۱۴۰۳) که به تازگی منتشر شده، حاکیست ایران در نهمین ماه میلادی امسالیک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و در مجموع ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام از ابتدای ۲۰۲۴ تولید کرده است که ۳.۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است و کشورمان مانند بیشتر ماه های سال میلادی جاری در رتبه دهمین فولادساز برتر جهان قرار گرفت.

هرچند ماه مِه ۲۰۲۴ (۱۲ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳)، ایران برای نخستین بار در سال جاری میلادی موفق شد با تولید ماهانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن و با رشد نقطه به نقطه ۲.۱ درصدی و افزایش ۹.۱ درصدی در پنج ماهه اول ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳ از نظر تولید ماهانه در رتبه هفتم برترین فولادسازان جهان و بالاتر از کشورهای آلمان، ترکیه و برزیل قرار بگیرد اما در ماه ژوئن امسال (۱۲ خرداد تا ۱۰ تیر) بدلیل اعمال محدودیت های برقی، صنعت فولاد با کاهش ۷۰۰ هزار تنی نسبت به ماه قبل تنها ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد و این کاهش روند در ماه های گرم سال ادامه پیدا کرد اما در سپتامبر (۱۱ شهریور تا ۹ مهر ۱۴۰۳) با تولید ۱.۵ میلیون تن نشانه هایی از بازگشت به شرایط مطلوب پدیدار گشته است.

«انجمن جهانی فولاد» در باره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه سپتامبر۲۰۲۴ میلادی خاطر نشان کرد: تولید جهانی این محصول راهبردی در این ماه در کل جهان به ۱۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید که ۴.۷ درصد نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور تولیدکننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد که برغم افزایش تولید ۹ ماهه منتهی به پایان سپتامبر امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل در سه کشور هند، آلمان، ترکیه و برزیل و میزان تولید در این مدت در مورد بقیه فولادسازان عمده جهانی از جمله ایران منفی بوده است.

بر اساس اطلاعات این گزارش، تولید ۹ ماه ابتدایی امسال در کشورهای هند، آلمان، ترکیه، برزیل به ترتیب ۵.۸، ۴.۰، ۱۳.۸، ۴.۴ درصد افزایش نسبت به ۹ ماه ابتدایی پارسال داشته و در ۶ کشور دیگر از شامل چین، ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی و ایران به ترتیب ۳.۶، ۳.۲، ۱.۶، ۵.۵، ۴.۶ و ۳.۱ درصد کاهش داشته است که کمترین میزان کاهش در این مدت در میان این ۶ کشور مربوط به ایران بوده است.

آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد بیشترین افزایش ۹ ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال ۲۰۲۳ مربوط به سه کشور ترکیه، هند و برزیل است که به ترتیب رشد ۱۳.۸، ۵.۸ و ۴.۴ درصدی را تجربه کردند و در رتبه‌ بعدی آلمان با ۴.۰ درصد افزایش تولید قرار دارند.

رشد ۱۳.۸ درصدی تولید فولاد خام ترکیه در ۹ ماهه اول امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته بدنبال رشد های شگفت انگیز ۲۲.۱ درصدی در چهار ماه اول امسال و رشد ۲۸.۴ درصدی در تولید سه ماه اول امسال نسبت در مقایسه با ۲۰۲۳ به دست آمده که باعث شده است این کشور رکورددار بیشترین افزایش نقطه به نقطه تولید فولاد خام تا اینجای سال ۲۰۲۴ در جهان شود.

تارنمای معتبر «استیل‌اوربیس» نیز چندی پیش اعلام کرد که «کوکایِر چِلیک» فولادساز نام آشنای ترکیه‌ای، ماه‌ها است که فولاد «پروژه شهر نِئوم عربستان سعودی» را تامین می کند درحالی که این شهر می‌تواند بازار بسیار نزدیکتری برای محصولات فولاد ایران بویژه فولاد ساختمانی باشد.

گغتنی است که رکورد رشد نقطه به نقطه ۹ ماه پیش در ماه ژانویه ۲۰۲۴ توسط ایران شکسته شده و کشورمان توانسته بود با کم شدن مشکلات انرژِی رشد ۳۹.۹ درصدی را در آن ماه تجربه کند و بیشترین رشد نقطه به نقطه در سال ۲۰۲۴ را به نام خود ثبت کند اما محدودیت های گازی در انتهای زمستان پارسال و کمبود برق در بهار و تابستان امسال باعث شد صنعت فولاد نتواند رکورد شکنی خود را ادامه دهد و تولید فولاد ایران در ماه های گذشته بصورت مستمر کاهش تدریجی داشته است.

تولیدکنندگان برتر فولاد خام در جهان

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان کماکان چین، هند و ژاپن هستند و چین «سپتامبر» امسال ۷۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که این میزان تولید ۶.۱ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش، کاهش داشته است.

ماه «سپتامبر» امسال هند با تولید ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام، کاهش نقطه به نقطه ۰.۲ درصدی را برای نخستین بار در سال جاری تجربه کرد و ژاپن نیز با تولید ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام کاهش ۵.۸ درصدی نسبت به «سپتامبر» سال گذشته را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای «سپتامبر» امسال، ۶میلیون و ۷۰۰ هزار تن تخمین زده می‌شود که ۱.۲ درصد از تولید این کشور در همین ماه در سال ۲۰۲۳ بیشتر است و این کشور هرچند از نظر تولید ماهانه بالاتر از ژاپن و در رتبه سوم جهان قرار دارد امام کماکان از نظر تولید ۹ ماهه چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در «سپتامبر» ۲۰۲۴، روسیه پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که ۱۰.۳ درصد کاهش تولید نسبت به همین ماه در سال پیش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید در جایگاه پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان قرار دارد.

طبق این گزارش، در نهمین ماه سال میلادی جاری، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام و با ۱.۳ درصد افزایش نقطه به نقطه در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان و ترکیه با تولید، ۳ میلیون و سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام به ترتیب با افزایش های ۴.۳ و ۶.۵ درصدی نسبت به تولید سپتامبر ۲۰۲۳ از نظر تولید ۹ ماهه به ترتیب در رتبه های هفتم و هشتم تولید کنندگان برتر فولاد جهان در ماه سپتامبر قرار گرفتند هرچند در این ماه ترکیه فولاد خام بیشتری نسبت به آلمان تولید کرده است.

در نهمین ماه سال جاری میلادی میزان تولید فولاد خام برزیل با توجه به افزایش نقطه به نقطه ۹.۹ درصدی به میزان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید و این کشور با تولید ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام از ابتدای سال میلادی جاری به تولیدی معادل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بیشتر از ایران رسید و جای ایران را برای سومین ماه در رتبه نهم برترین فولادسازان جهان را گرفت.

ایران بدلیل محدودیت های شدیدی برقی در تابستان سال جاری، برای سومین بار در سال ۲۰۲۴ تولید کمتر از ۲ میلیون تن در ماه را ثبت کرد و تنها موفق به تولیدی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ شد که هم از نظر تولید ماهانه و همچنین تولید کل در نه ماه منتهی به انتهای ژوئیه در رتبه دهم برترین فولاد سازان جهان قرار گرفت.

ایران سپتامبر ۲۰۲۴ با کاهش نقطه به نقطه ۴۱.۲ درصدی نسبت به ماه سپتامبر ۲۰۲۳ بیشترین کاهش نقطق به نقطه را در میان کشورهای برتر تولید کننده فولاد ثبت کرد که این نشان از تاثیر نامطلوب ناترازی برق بر صنعت فولاد ایران دارد.

میزان تولید فولاد خام در مناطق مختلف جهان/ ۵۶ درصد فولاد خام تولید شده خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه «سپتامبر» امسال، کشورهای تولیدکننده فولاد در خاورمیانه شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مجموع سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۲۳ درصد کاهش نقطه به نقطه را نسبت به سپتامبر سال پیش نشان می‌دهد که علت اصلی آن، کاهش ۴۱.۲ درصدی تولید فولاد ایران نسبت به سپتامبر۲۰۲۳ است.

با وجود کاهش نقطه به نقطه ۴۱.۲ درصدی تولید فولاد خام ایران در ماه «سپتامبر» و با توجه به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی فولاد ایران و تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار تنی فولاد در خاورمیانه، در ماه سپتامبر افزون بر ۴۲ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی بود که کمترین سهم تولید ماهانه در خاورمیانه در چند سال گذشته است.

بر اساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد، از ابتدای سال میلادی جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام در کشورهای ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که ۱.۵ درصد کمتر از تولید نه ماه آغازین سال پیش است.

آخرین گزارش انجمن چهانی فولاد حکایت از آن دارد که کشورهای تولیدکننده فولاد در آفریقا شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس در مجموع یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۲.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال پیش افزایش داشته است و این کشورها از ابتدای سال جاری میلادی در مجموع موفق به تولید ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام شده‌اند.

آنگونه که در آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام، ماه «ژوئیه» در مجموع ۱۰۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که پنج درصد نسبت به همین ماه در سال پیش کاهش تولید داشته‌اند.

کشورهای استرالیا، چین تایپه، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایلند و ویتنام درمجموع از ابتدای ۲۰۲۴ موفق به تولید یک میلیارد و ۳۲ میلیون تن فولاد خام شدند که ۲.۵ درصد کمتر از تولید همین مدت این کشورها در سال قبل است.

بر اساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه «سپتامبر» امسال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این رقم ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه «سپتامبر» ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. میزان تولید این کشورها در ۹ ماه نخست امسال در مجموع ۹۷ میلیون و ۸۰۰هزار تن اعلام شده است که رشد ۱.۵ درصدی برای این بازه زمانی را نشان می دهد.

سایر کشورهای اروپایی تولیدکننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا می‌شوند در این مدت در مجموع سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۴.۱ درصد افزایش نقطه به نقطه نسبت به تولید نهمین ماه پارسال را نشان می‌دهد و این کشورها از ابتدای ۲۰۲۴ تا انتهای سپتامبر با تولید ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن موفق به ثبت رشد ۷.۸ درصدی شده اند.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا درمجموع ۸ میلیون، ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۳.۴ درصد از تولید سال قبل آنها در ماه «سپتامبر» کمتر است و آنها از ابتدای امسال تنها موفق به تولید ۸۰ میلیون تن فولاد خام شده‌اند که کاهش ۳.۹ درصدی نسبت به تولید ۹ ماه نخست ۲۰۲۳ را نشان می دهد.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولیدکننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در نخستین ماه سال جاری در مجموع ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۷.۶ درصد کاهش تولید نقطه به نقطه را نشان می‌دهد، البته عمده‌ترین تولیدکننده فولاد در این منطقه «فدراسیون روسیه» است.

روسیه، اکراین و سایر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تولیدکننده فولاد در ماه‌های ژانویه تاسپتامبر امسال در مجموع ۶۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد تولید کردند که ۲.۵ درصد نسبت به بازه ۹ ماهه ابتدای سال قبل کمتر است.

تولید فولاد خام در کشورهای آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا، «سپتامبر» امسال در مجموع به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که ۳.۳ درصد نسبت به تولید آنها در سپتامبر سال گذشته افزایش داشته است و عمده این افزایش بدلیل افزایش ۹.۹ درصدی رشد نقطه به نقطه تولید فولاد در برزیل بوده است.

حرکت به سمت صنعت سبز راهکار نخست برای مقابله با تاثیر ناترازی انرژی در صنعت فولاد

بدون تردید چالش اساسی صنعت فولاد در ۹ ماه نخست ۲۰۲۴، ناترازی انرژی است که برغم ظرفیت تولید سالیانه ۵۰ میلیون تن فولاد در کشور، محدودیت‌ انرژی باعث شده است تولید واقعی حداکثر در حد ۳۲ میلیون تن باقی بماند و بر اساس پیش بینی ها شاید این رقم امسال حتی به ۳۰ میلیون تن در سال نیز کاهش پیدا کند.

امروز ایران با بیش از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد، بزرگترین تولیدکننده این محصول راهبردی در خاورمیانه است و از آن جا افزون بر ۴۰ درصد تولید فولاد کشور در اصفهان انجام می‌شود، محدودیت های انرژی می تواند بر اقتصاد استان تاثیر بگذارد.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در این پیوند گفت:ر کشور ما هرچقدر سرعت تولید انرژی افزایش یابد، هیچ‌گاه به پای سرعت رشد مصرف انرژی نمی‌رسد چراکه شیوه مصرف انرژی، شیوه صحیحی نیست و ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید.

محمدیاسر طیب‌نیا ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد که میزان مصرف آن‌ها به دلیل دارا بودن الکتروموتورهای قدیمی بسیار بالاست و این در حالی است که سالانه ۱.۲ میلیون کولر آبی جدید در کشور روانه بازار می‌شود.

وی یادآور شد: هرچند به تازگی برای تولیدکنندگان سیستم‌های خنک‌کننده خانگی الزاماتی تعیین شده تا کم‌مصرف ساخته شوند اما مصرف انرژی این سیستم‌ها متأسفانه برای مصرف‌کنندگان اهمیت چندانی ندارد و با توجه به سهم ۳۵ درصدی الکتروموتورها در مصرف برق کشور در صورت بهینه‌سازی مصرف از طریق استفاده از ورق‌های الکتریکی حدود ۱۵ درصد که معادل بیش از چهار هزار مگاوات می‌باشد کاهش مصرف خواهیم داشت که برای راه‌اندازی نیروگاه برق جهت تأمین این میزان انرژی باید بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که فرهنگ مصرف انرژی در کشور اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار داشت اتفاق تازه‌ای در حوزه تحقق صنعت سبز رقم بخورد. از آن‌جایی گروه فولاد مبارکه همواره سعی داشته در حوزه‌های مختلف پیشتاز باشد، در راستای تحقق صنعت سبز نیز همه‌ساله به‌صورت داوطلبانه اقدامات مهمی را انجام داده و تاکنون برای تبدیل به صنعت سبز ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه نهمین فولادساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده است که با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولادساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که تمام کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.