تهران- ایرنا- نتایج نظرسنجی انجام شده توسط خبرگزاری کیودو درباره انتخابات سراسری امروز (یکشنبه ششم آبان‌ماه) ژاپن نشان می‌دهد که حزب لیبرال دموکراتیک (LDP) در آستانه از دست دادن اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان این کشور بعد از یک دهه حکمرانی قرار دارد.

به گزارش عصر یکشنبه ایرنا، نتایج این نظرسنجی نشانه‌ای از کاهش اعتماد عمومی مردم ژاپن به حزب حاکم پس از رسوایی مربوط به پرداخت رشوه از طریق صندوق‌های پولی است. با وجود تلاش‌های شیگرو ایشیبا نخست‌وزیر این کشور برای اصلاحات سیاسی و وعده‌هایی مبنی بر کمک‌های بیشتر به خانوارهای آسیب‌دیده از تورم، حزب او در موقعیت نامناسبی قرار گرفته است.

در این انتخابات، ۴۶۵ کرسی به رقابت گذاشته شده است و هدف ایشیبا عبور ائتلاف احزاب لیبرال دموکرات و کومیتو از حداقل ۲۳۳ کرسی برای حفظ اکثریت بوده است.

نتایج نظرسنجی خبرگزاری کیودو نشان می‌دهد که ممکن است برخی از احزاب مخالف، کرسی‌های بیشتری را بدست بیاورند.

ایشیبا پس از انتخابات اظهار داشت که حزب وی هنوز به‌طور کامل اعتماد عمومی را در مورد رسوایی پرداخت رشوه از طریق صندوق‌های پولی به دست نیاورده اما امیدوار است که همچنان دولت را هدایت کرده و سیاست‌های ائتلافی را پیش ببرد.

حزب لیبرال دموکراتیک پیش از انتخابات امروز ۲۵۶ کرسی را در اختیار داشت، اما اکنون به نظر می‌رسد با چالشی سخت روبه‌رو است. این در حالی است که حزب دموکراتیک مشروطه ژاپن به احتمال زیاد تعداد کرسی‌های خود را به ۹۸ کرسی افزایش خواهد داد.

بر اساس این نظرسنجی، برخی از اعضای حزب لیبرال دموکرات که در رسوایی‌های مالی دخیل بودند از جمله هاکوبون شیمومورا وزیر سابق آموزش و پرورش، به احتمال زیاد کرسی‌های خود را از دست خواهند داد.

این افراد ارتباط نزدیکی با شینزو آبه نخست‌وزیر فقید ژاپن داشتند و حزب لیبرال دموکرات هنوز تصمیم نگرفته است که آیا در صورت پیروزی، آن‌ها را دوباره بپذیرد یا خیر.

مشارکت در انتخابات ژاپن حدود ۵۳.۷۲ درصد برآورد شده است که ۲ درصد کمتر از انتخابات قبلی در سال ۲۰۲۱ است.

انتظار می‌رود نتایج نهایی انتخابات تا اوایل دوشنبه (۷ آبان) مشخص شود.

تصویر فوق نشان‌دهنده توزیع کرسی‌های مجلس نمایندگان ژاپن قبل از انتخابات ۲۷ اکتبر است. در نمودار نیم‌دایره‌ای، هر دایره نشان‌دهنده یک کرسی است و احزاب مختلف با رنگ‌های متفاوت نشان داده شده‌اند. خط قرمز در وسط تصویر نیز نشان دهنده خط اکثریت است که به معنای حداقل تعداد کرسی‌های مورد نیاز برای کسب اکثریت در مجلس است.

براین اساس:

- حزب لیبرال دموکرات، حزب حاکم: ۲۵۶ کرسی (آبی تیره)
- حزب کومیتو : ۳۲ کرسی (بنفش)
- حزب دموکراتیک مشروطه ژاپن : ۹۸ کرسی (صورتی)
- حزب نوآوری ژاپن: ۴۳ کرسی (نارنجی)
- حزب کمونیست ژاپن: ۱۰ کرسی (زرد)
- حزب دموکراتیک برای مردم: هفت کرسی (سبز روشن)
- حزب ریوا شین‌سن‌گامی: سه کرسی (آبی فیروزه‌ای)
- حزب سوسیال دموکرات:یک کرسی (آبی روشن)
- حزب سان‌سی‌تو: یک کرسی (سبز تیره)
- احزاب مستقل: ۱۴ کرسی (سبز)

به گزارش ایرنا، در بهمن ۱۴۰۲ افشای رسوایی مالی در کابینه فومیو کیشیدا، نخست وزیر سابق ژاپن، دولت وی را با بحران جدی مواجه کرد. این رسوایی، که به عدم گزارش‌ درآمدهای سیاسی و تامین بودجه غیرقانونی مربوط بود، به شدت به محبوبیت کیشیدا آسیب رساند. در نتیجه این رسوایی، چهار عضو ارشد کابینه استعفا دادند و حزب لیبرال دموکراتیک ژاپن تحت فشار بیشتری قرار گرفت.

در اواخر سال ۲۰۲۳، بازرسان دادستانی عمومی توکیو به دفاتر جناح‌های حزب لیبرال دموکراتیک یورش بردند. این حزب که پیش‌تر توسط شینزو آبه فقید رهبری می‌شد، با چالش‌های جدی روبه‌رو شد و این اتفاقات در نهایت به کناره‌گیری کیشیدا از سمت نخست وزیری و رهبری حزب منجر شد.

پس از این بحران، شیگرو ایشیبا وزیر دفاع سابق، در انتخابات درون حزبی به پیروزی رسید و در اول اکتبر ۲۰۲۴ به عنوان نخست وزیر جدید ژاپن انتخاب شد. ایشیبا تنها هشت روز پس از رسیدن به نخست وزیری، در ۱۸ مهر ۱۴۰۲ مجلس نمایندگان را منحل کرد و انتخابات سراسری را برای ۲۷ اکتبر ۲۰۲۴ (۶ آبان ۱۴۰۳) اعلام کرد تا به دنبال تجدید اعتماد عمومی باشد.