تهران-ایرنا- فرماندار منطقه «خرسون» واقع در جنوب اوکراین مدعی شد که امروز یکشنبه ۲ غیرنظامی در حملات روسیه به این منطقه کشته شدند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، الکساندر پروکودین فرماندار منطقه «خرسون» که این منطقه بارها توسط موشک و پهپادهای روسیه هدف قرار گرفته‌ است، در پیام‌رسان «تلگرام» ادعا کرد یک مرد سالخورده در پی افتادن مواد منفجره ناشی از حمله پهپادی بر روی او و یک مرد دیگر نیز بر اثر شلیک توپ کشته شد.

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین که روز شنبه از متحدان کی‌یف خواست تا فشارها بر مسکو را تشدید کنند، امروز (یکشنبه) اعلام کرد که روسیه در هفته گذشته بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ بمب هوایی هدایت‌شونده، ۵۶۰ پهپاد تهاجمی و حدود ۲۰ موشک علیه اوکراین استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، «ارتش اوکراین اوایل روز یکشنبه [به وقت محلی] اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور ۴۱ پهپاد از ۸۰ هواپیمای بدون سرنشین روسیه را که در طول شب پرتاب شده بود، سرنگون کرد و افزود که این حملات هیچ تلفات یا آسیبی به زیرساخت‌های حیاتی وارد نکرده است».

در حالی که بیش از ۲ سال و نیم از جنگ اوکراین می‌گذرد، میروسلاو ینکا دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر به شورای امنیت گفت: نگران تاثیر ادامه جنگ در سراسر مرز روسیه و اوکراین به ویژه در منطقه «کورسک» در فدراسیون روسیه پس از تهاجم ماه اوت اوکراین هستیم.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.