تهران-ایرنا- متحدان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در دعوای حقوقی علیه همتایان خود در حزب دموکرات این کشور شکست‌خوردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رویترز در گزارشی نوشت: در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، متحدان «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در ایالت‌های کلیدی با شکست‌های متعددی در دادگاه‌ها روبرو شده‌اند که می‌تواند به افزایش مشارکت رأی‌دهندگان و تایید سریع تر نتیجه انتخابات کمک کند.

این رسانه غربی افزود: در سه هفته گذشته، متحدان ترامپ حداقل ۱۰ شکست حقوقی در ایالت‌های کلیدی آمریکا داشتند که می‌تواند بر نتیجه‌ انتخابات میان او و «کامالا هریس» نامزد دموکرات‌ها تأثیر بگذارد.

رویترز نوشت: در آخرین مورد، روز جمعه یک قاضی فدرال در ایالت ویرجینیا مانع حذف نام افرادی از فهرست رأی‌دهندگان شد که شهروندی خود را اثبات نکرده بودند. همچنین، در جورجیا چهار حکم به نفع دموکرات‌ها صادر شده که مانع از تغییرات دقیقه نودی در قوانین انتخاباتی شده است؛ جلوگیری از شمارش دستی آرا توسط کارکنان حوزه‌های انتخاباتی و مسدود کردن درخواست‌ها برای حذف برخی از رأی‌دهندگان از جمله این احکام هستند.

این رسانه انگلیسی زبان، شکست های جمهوری خواهان در دادگاه ها را ناشی از ضعف راهبرد حقوقی آنها ارزیابی کرد و نوشت: این امر احتمالاً تأثیر مثبتی بر میزان مشارکت رأی‌دهندگان خواهد داشت و باعث تسریع در شمارش آراه و اعلام نتایج خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پیشتر و در انتخابات جنجال سال ۲۰۲۰ که ترامپ مدعی تقلب در انتخابات شد، حزب جمهوری خواه توانست یک سری دعواهای حقوقی علیه حزب دموکرات برای تغییر نتیجه انتخابات راه بیاندازد.

در انتخابات سال ۲۰۲۰، ۱۷ دادستان کل جمهوری‌خواه در یک دعوی حقوقی سخت و بعید برای بازگرداندن نتیجه انتخابات حامی دونالد ترامپ شدند.

این ۱۷ دادستان طی شکوائیه ای که به دیوان عالی آمریکا ارائه کردند مدعی شدند که ایالت‌های جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین نباید به برگزینندگان اجازه دهند که رای الکترال خودشان را به «جو بایدن» رقیب ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ بدهند.

ایالت‌ها آلاباما، آرکانزاس، فلوریدا، ایندیانا، کانزاس، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی، میسوری، مونتانا، نبراسکا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، اوکلاهاما، کارولینای جنوبی، تنسی، یوتا و ویرجینیای غربی از جمله ایالت هایی بودند که در انتخابات سال ۲۰۲۰ به ترامپ رای دادند.

ایالت های جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین ایالت هایی هستند که سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ را تعیین کردند و اکنون نیز بیشترین رقابت بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در این ایالت هاست.

در شکوائیه سال ۲۰۲۰، دادستان های طرفدار ترامپ اعلام کردند که تصمیمات دولت‌های اجرایی آن چهار ایالت برای تغییر قوانین انتخاباتی و ورود حجم بزرگی از آرای پستی، نقض قانون اساسی بوده و نباید بدون تایید قانون‌گذاران ایالتی، چنین اجازه‌ای داده می‌شد.