تهران- ایرنا- رئیس اتاق تعاون ایران گفت: اکنون افزون بر ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور وجود دارد که در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند، ضمن اینکه این تعاونی‌ها یک میلیون و ۹۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که حدود هشت درصد اشتغال کشور را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بهمن عبدالهی» امروز (دوشنبه) در نشست با اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس گفت: بالغ بر ۵۲ درصد از تعاونی‌ها در حوزه تولید کار می‌کنند و در معدن، پتروشیمی، فولاد، آموزش، گردشگری و دیگر بخش‌های اقتصادی کشور نیز شاهد فعالیت تعاونی ها هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت کشاورزی، ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی در تعاونی‌ها تولید می‌شود، گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی شده بود تا سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ملی به ۲۵ درصد برسد اما اکنون با این عدد فاصله زیادی داریم و سهم‌مان ۶ درصد است.

رئیس اتاق تعاون تصریح کرد: یکی از مواردی که باعث شده در این بخش به هدف موردنظر دست نیابیم، عدم نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بوده است به طوری که بخش اعظمی از این قانون اجرایی نشده است؛ یکی از مواردی که همیشه از آن گلایه کردیم این بوده که در حوزه تعاون قوانین بسیاری خوبی مصوب شده است اما نظارت بر اجرای این قوانین وجود ندارد از این رو اجرا نشدند.

وی تاکید کرد: سند توسعه تعاون به عنوان نقشه راه تعاونی‌ها باید به تصویب می‌رسید این سند در اواخر دولت دهم تدوین و تصویب اما پس از آن متوقف شد با اقداماتی که در چند سال قبل صورت گرفت، سال گذشته این سند پس از مدتها ابلاغ شد؛ تقاضای ما از کمیسیون از دو جهت است نخست اینکه به عنوان کمیسیون جهش تولید به توسعه تعاونی‌ها کمک کند که بخش مهم آن اجرای احکام سند توسعه تعاون است.

عبدالهی افزود: موضوع دیگر مربوط به تامین مالی است؛ اقتصاد ما طوری است که بانک‌ها وظیفه تامین مالی بنگاه‌ها را دارند، بانک عامل ما کوچکترین بانک دولتی است که سرمایه اندکی دارد و با توجه به فعالیت در بخش‌های دیگر نمی‌تواند در اتاق تعاون فعالیت مناسب داشته باشد.

رئیس اتاق تعاون ایران تاکید کرد: صندوق ضمانت مربوط به اتاق تعاون ایران، سرمایه ۲۰۰ همتی دارد که با این مبلغ نمی‌تواند کمک‌ کننده باشد بنابراین با ظرفیت فعلی امکان توسعه این بخش با توجه به اهداف تعیین شده ممکن نیست.

وی تاکید کرد: از سال ۹۸ که آزادسازی تعاونی سهام عدالت آغاز شده این مسئله به محل مناقشه تبدیل شده است، ۴۰ بنگاه بزرگ کشور در اختیار سهام عدالت است و آخرین آمار این است که مجموع پرتفوی این سهام ۷۰۰ همت است حال آنکه بیش از پنج سال از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد اما تکلیف آن مشخص نشده است.

عبدالهی با بیان اینکه سود سهام عدالت ۸۵ همت بوده که فکر می‌کنم الان به ۱۲۰ همت رسیده باشد، گفت: به جای اینکه این پول را ماهیانه به عنوان مبلغی اندک بین مردم تقسیم کنیم، می‌توان برای تقویت پرتفوی سهام عدالت آن را صرف خرید سهام شرکت‌های دولتی کرد.

وی گفت: یکی از مولفه‌های تامین امنیت کشور، حضور مردم در مرزهای کشور است، تامین معیشت تعاونی‌ها می‌تواند حضور آنان در مرز را تامین کند چرا که مرزنشینان به دلیل نداشتن کار است که کوچ می‌کنند.

عبدالهی افزود: ۶ میلیون مرزنشین عضو تعاونی‌های مرزی هستند که در چند سال گذشته محدود شده‌اند و به جای آن قاچاقچیان فعال شده‌اند در حالی که اگر مرز نشینان بتوانند از شرق کشور برنج وارد کنند، دیگر نیاز نیست این محصول قاچاق شود و به چند برابر قیمت به فروش برسد.