بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۰ دستگاه غیرمجاز رمز ارز در این استان کشف شده است، گفت: براساس آمارهای موجود بیشترین کشفیات و مصرف غیرمجاز رمز ارزها مربوط به شهرستان‌های حوزه غرب استان از جمله بندرلنگه، بستک، پارسیان، بندرخمیر و قشم است.

محمد کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۴۵ دستگاه ماینر غیرمجاز استخراج رمز ارز تنها در چهار نقطه بندرلنگه و ۹ دستگاه ماینرغیرمجاز در سه نقطه بستک با همکاری دفتر حراست شرکت توزیع برق هرمزگان و پلیس امنیت اقتصادی استان کشف شد.

وی از هرمزگان به عنوان یکی از استان‌هایی نام برد که رشد نامتعارف برق دارد و اظهار کرد: لزوم تشکیل کارگروه استانی مقابله با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز و هماهنگی با مراکز امنیتی، قضایی و انتظامی و ارائه گزارش هفتگی اقدامات از سوی شرکت‌های برق مورد تاکید توانیر است که ما با جدیت این دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان اظهار کرد: شناسایی و کشف مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز به صورت گسترده در سطح استان هرمزگان کلید خورد و حراست توزیع برق و پلیس امنیت اقتصادی شهرستان‌ ها و مرکز استان برای جمع‌آوری این موریانه‌های برق خوار مصمم هستند.

کریمی یادآور شد: ایجاد مراکز غیرمجاز رمز ارزها و فعال کردن دستگاه‌های ماینر، تجاوز به حقوق عامه است که توسط قانون گذار جرم انگاری شده است و شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی به طور قطع با این مصادیق جرم برخورد می کند و جرایم سنگین و تبعات حقوقی و قضایی برای افراد و شرکت هایی که اقدامات غیر مجاز در این عرصه داشته باشند در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه مشترکان برق و ️شهروندان می‌توانند با شناسایی و گزارش هر دستگاه ماینر فعال پاداش ۱۰ میلیون ریالی دریافت کنند، گفت: در برنامه مشترک با دستگاه‌های مرتبط و مسوول برای جمع‌آوری این مراکز غیرمجاز مصمم هستیم و از همکاران برق و شهروندان و مشترکان نیز می خواهیم که این مراکز را شناسایی کرده و گزارش دهند.

به گزارش ایرنا، اداره حراست شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان پیش از این اعلام کرده است: اگر فردی به صورت غیرمجاز اقدام به استفاده از برق کند، جرم تلقی شده و مطابق قانون با آن‌ها برخورد می شود و جرایم بسیار سنگینی از جمله ضبط ماینرها، اخذ هزینه برق مصرفی تا ۱۰۰ برابر قیمت برق یارانه‌ای و حبس تعزیری برای متخلفان و مجرمان از سوی مراجع قضایی اعمال خواهد شد.

استخراج رمز ارزها با تعرفه‌های برق یارانه‌ای اعم از تعرفه برق خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری غیرقانونی است و در ایام اوج مصرف باعث افزایش احتمال خاموشی‌ها می‌شود.

ماینرهای غیرمجاز باعث افت شاخص‌های کیفی برق شده و احتمال سوختن لوازم الکتریکی همسایگان را به شدت افزایش می‌دهد؛ علاوه بر این، استفاده غیرمجاز از انشعاب برق و ماینر برخی اوقات می‌تواند منجر به آتش سوزی‌های گسترده شود.

شهروندان می‌توانند با شناسایی و گزارش هر دستگاه ماینر فعال پاداش ۱۰ میلیون ریالی دریافت کنند؛ افراد برای اعلام ماینرهای غیرمجاز می‌توانند با شماره تلفن۳۱۲۰۵۰۰۰-۰۷۶ یا شماره همراه۰۹۱۷۷۶۸۷۵۵۸ تماس گرفته و یا از طریق ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۱۲۲۰۱۲۰۱۲۱ اقدام کنند.

همچنین شهروندان می توانند از طریق سامانه ثبت گزارش رمز ارز غیر مجاز به نشانی http://www.tavanir.org.ir و یا تماس با پلیس امنیت اقتصادی به شماره ۰۹۶۳۰۰ ماینرهای غیرمجاز را اعلام کنند و اطلاعات گزارش دهندگان کاملا محرمانه خواهند ماند.