یاسوج - ایرنا -مرحله اول طرح آبرسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران، باتوجه به تکمیل مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مراحل پایانی است و برای اتصال این مخزن به آب شهر دهدشت نیازمند تکمیل شبکه لوله گذاری است.

به گزارش ایرنا، تامین آب شرب در سال‌های اخیر،به یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهرستان کهگیلویه تبدیل شده است.

با توجه به افزایش جمعیت و نیازهای روزافزون به آب شرب، طرح انتقال آب از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، ولنده و چرام به عنوان یک پروژه حیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

اما با وجود پیشرفت‌های انجام شده، نیاز به تسریع در اجرای این طرح بطور جدی احساس می‌شود.

وضعیت کنونی پروژه پروژه انتقال آب از سد کوثر به این چهار شهر از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و فاز اول آن شامل لوله‌گذاری به طول ۲۸ کیلومتر، احداث پنج مخزن و سه ایستگاه پمپاژ در مراحل پایانی است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، تاکنون حدود ۱۵ کیلومتر از لوله‌گذاری انجام شده و چهار مخزن از پنج مخزن پیش‌بینی شده به اتمام رسیده است.

بیشتر بخوانید:

امسال فاز یک آبرسانی به ۴ شهر کهگیلویه و بویراحمد بهره برداری می‌شود

کلنگ زنی مرحله دوم طرح آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر کشور+ فیلم

کمبود اعتبار یکی از چالش های اصلی این طرح بزرگ آبرسانی است که طی هفت سال از روند اجرایی هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

به گفته فرماندار کهگیلویه تامین اعتبار برای تسریع در روند اجرایی این طرح به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مردم شهر دهدشت اس.

سید حمزه محقق زاده گفت: تنش آبی و فرسوگی شبکه آبرسانی در شهر دهدشت چالشی است که هر روز مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند و بهره برداری از فاز اول طرح ابرسانی از سد کوثر این مشکل را برای همیشه برطرف خواهد کرد.

وی تکمیل مخزن ۲۰ هززار مترمکعبی برای اتصال این مخزن به آب شرب شهر را ضروری دانست و گفت: عملیات اجرایی این طرح با تامین اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریالی سه ماه گذشته آغاز شد.

محقق زاده با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی بیان کرد: با تکمیل شبکه لوله گذاری و خرید تجهیزات آب این مخزن به سطح شهر دهدشت سرازیر خواهد شد.

رئیس امور آب کهگیلویه، با اشاره به روند اجرایی خوب این طرح گفت: تاکنون ۱۵ کیلومتر از مسیر لوله‌گذاری شده و چهار کیلومتر لوله پای کار در حال لوله‌گذاری است.

سید هادی خاضعی تصریح کرد: همچنین ۶ کیلومتر از لوله‌ها در حال ساخت، تولید و انتقال به کارگاه هستند و سه کیلومتر دیگر نیز در حال تامین اعتبار است.

وی تصریح کرد: از پنج مخزن پیش‌بینی شده، عملیات اجرایی چهار مخزن به اتمام رسیده است.

خاضعی افزود: مراحل تملک مخزن باقی مانده در حوزه گچساران (خیرآباد) در حال انجام است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: پروژه دارای پنج مخزن با ظرفیت ٤١ هزار و ٥٠٠ مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ است.

رئیس امور آب شهرستان کهگیلویه افزود: ایستگاه پمپاژ شماره سه ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ایستگاه پمپاژ شماره ۲ با ۱۰ درصد پیشرفت در حال ساخت هستند.

خاضعی بیان کرد: مراحل تملک ایستگاه پمپاژ شماره یک نیز در حوزه گچساران (خیرآباد) در دست اقدام است.

وی ادامه داد: ۹ پمپ مورد نیاز این طرح از سوی شرکت پمپ ایران در حال ساخت و تولید هستند.

خاضعی اظهار داشت: با همکاری اداره برق شهرستان تامین برق پروژه با انجام مکاتبات لازم در حال مطالعه است.

وی تصریح کرد: با تامین اعتبار لازم، پیش‌بینی می‌شود فاز اول این پروژه در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

رئیس منابع آب کهگیلویه با اشاره به اینکه تاکنون چهار هزارو ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است گفت: برای تکمیل فاز اول این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و روستاهای اطراف با جمعیت ٢٤٠ هزار نفر شامل ١٥٣ هزار نفر شهری و ٨٧ هزار نفر روستایی با هدف تامین ١٦ میلیون و ٩٤٠ هزار مترمکعب کلنگ‌زنی شده است.

مشخصات طرح

طول مجموع خط انتقال طرح ۷۵ کیلومتر به قطرهای ۳۵۰ تا یک هزار میلی‌متر از جنس فولاد است.
طول جاده سرویس در این طرح ۶۸ کیلومتر که ۱۱ کیلومتر از آن مسیر در شرایط کوهستانی و ۲۸ کیلومتر نیز تپه ماهوری است.
محدوده این طرح از تصفیه خانه خیر آباد در مجاورت سد کوثر در ۲۰ کیلومتری شهرستان بهبهان در استان خوزستان است.
طول خطوط انتقال در این طرح ۷۵ کیلومتر و تعداد مخازن نیز هشت باب خواهد بود که حجم این مخازن از ۵۰۰ متر مکعب تا ۲۰ هزار مترمکعب با ذخیره آبی ۷۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب است.
قطعه اول این طرح ۲۸ کیلومتر از تصفیه خانه خیرآباد تا شهر دهدشت است که این مسیر با توجه به سخت گذر بودن مشکل‌ترین کار اجرایی پروژه است.
در ۲۸ کیلومتر قطعه اول باید سه ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن اجرایی شود.
در قطعه دوم از دهدشت تا چرام به طول ۲۰ کیلومتر به‌صورت ثقلی آب انتقال داده خواهد شد.

قطعه سوم نیز از دهدشت به شهرهای سوق و لنده به طول ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر خواهد بود.

بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۲۸۵ میلیون مترمکعب از ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق این استان برداشت می‌شود.
شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر جمعیت دارند.