تهران- ایرنا- کنسرت گروه «لیان بوشهر» به سرپرستی محسن شریفیان با اجرای قطعاتی از موسیقی بومی و محلی جنوب کشور و با نام «خلیج فارس» روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، کنسرت گروه موسیقی «لیان بوشهر» به سرپرستی محسن شریفیان شامگاه یکشنبه- ششم آبان ماه- با اجرای قطعاتی از موسیقی بومی و محلی جنوب کشور در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

این کنسرت با ۴۰ دقیقه تاخیر آغاز شد و در ابتدا از طریق نمایشگرهای سالن، گروه موسیقی «لیان بوشهر» و فعالیت‌ها و برنامه‌های آن معرفی شد، این گروه از سال ۱۳۷۲ به سرپرستی محسن شریفیان فعالیت خود را آغاز کرده است و بیش از سی سال عاشقی را برای اجرا و معرفی موسیقی نواحی جنوب کشور به خصوص استان بوشهر در ایران و سایر نقاط جهان، پشت سر گذاشته است.

سپس اعضای گروه موسیقی «لیان بوشهر» روی صحنه حاضر شدند و ابتدا شریفیان با ساز نی‌جفتی و همراهی سازهای کوبه‌ای قطعه‌ای محلی را اجرا کرد که با نمایش تصاویری از سواحل خلیج فارس و مردم بومی این منطقه همراه بود و سفری موسیقایی را برای مخاطبان ایجاد کرد که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

سپس نوبت به ساز نی‌انبان رسید، محسن شریفیان به همراه دخترش لیانا و نی‌انبان نواختند که سایر نوازندگان نیز با آنان همراه بودند، این بخش از کنسرت شور و هیجان مخاطبان را دو چندان کرده بود که با گروه همراهی می‌کردند.

بعد از اجرای قطعاتی و تک‌نوازی سازهای کوبه‌ای، شریفیان طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به مخاطبان گفت: خیلی خوش آمدید به کنسرت لیان، به کنسرت خودتان، داستان موسیقی ما و خاصه گروه ما این است که ما به اتفاق همدیگر برنامه را اجرا می‌کنیم، یعنی شما جزیی از ما هستید، این در فرهنگ ما هم هست.

سپس گروه لیان با خوانندگی آکا صفوی، قطعه‌هایی را از موسیقی شمال بوشهر و جنوب کشور اجرا کرد.

شریفیان در بخش دیگری از سخنان خود با معرفی رامبد جوان بازیگر، مجری و کارگردان به عنوان میهمان این کنسرت گفت: وی کارهای مختلف را انجام داده است، نکته‌ای که برای من خیلی جالب است این است؛ رامبد جوان با برنامه «خندوانه» در معرفی موسیقی نواحی ایران به خصوص موسیقی جنوب با حضور محمد بحرانی (صداپیشه نقش عروسک جناب خان) تاثیر قابل توجهی گذاشت، از او ممنونم که ایستاد تا بخش مهمی از موسیقی نواحی ایران را با زبان خودش معرفی کند و من تاثیرش را در کنسرت‌هایم، در فرهنگم، علاقه‌مندی افراد زیادی به این موسیقی به خصوص ساز نی‌انبان دیدم و قدردان او و تمام تیمش هستیم.

وی همچنین حامد جوادزاده تهیه‌کننده و کارگردان «صداتو» را مهمان دیگر این کنسرت معرفی کرد.

سپس قطعه‌ای با نوازندگی ساز نی‌انبان لیانا شریفیان و خوانندگی آکا صفوی اجرا شد.

بعد از اجرای این قطعه، لیانا شریفیان طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به مخاطبان گفت: برای من باعث افتخار است که شما را می‌بینم و برای شما ساز می‌زنم، برای من باعث افتخار است، یک اتفاق ویژه که امشب برای من افتاده این است که امشب در کنار مادرم ساز می‌زنم، پشت هر دختری، یک مادر مهربان و موفق هست، البته پشت هر دختری، پدر موفقی هم هست. سپس همه او را تشویق کردند.

علاقه زیادی به ایران دارم

سپس گروه لیان قطعه «هله تا به بندر خیلی راهه» را اجرا کرد. پیش از اجرای این قطعه، محسن شریفیان گفت: برویم سراغ خلیج فارس، دوست دارم که این اثر را ویژه اجرا کنیم، من مثل همه شما علاقه زیادی به ایران عزیزم دارم اما امروزه ظاهرا تعریف دیگری شده است، هر کس از ایران و وطن صحبت می‌کند، برخی به او مزدور می‌گویند، باید به آنان گفت که معنی مزدور را نمی‌دانید، خیلی بد است باید کار فرهنگی موثر در این حوزه صورت بگیرد.

وی افزود: من اگر از کشورم صحبت می‌کنم، این خط قرمز من است، فرق نمی‌کند که چه کسی حاکم باشد، چه کسی حاکم نباشد، خلیج فارس، مال ماست، این وظیفه ماست، هر کسی که در راس کار باشد، این اسمی بوده که همیشه در طول تاریخ بوده است، قطعاتی که ما در این گروه اجرا می‌کنیم، از موسیقی عرب‌ها و سایر اقوام تاثیر گرفتیم، یک سوالی را از دولت امارات به صورت رسمی پرسیدم، البته جواب گرفتم، ما در آن منطقه به مکانی برای یادبود «ابن بطوطه» رفتیم، ابن بطوطه یک جغرافی‌دان بوده که نام خلیج فارس را به کار برده است و مکتوب است.

شریفیان بیان کرد: من سوالم این است که اگر امارات به این جغرافی‌دان احترام می‌گذارد و مکان یادبودی برای او اختصاص داده و به درستی هم این کار را انجام داده است، چرا نقشه‌ای که از اول بوده را دستکاری کرده است؟ اصلا من کاری به سیاست ندارم، یک هنرمند موسیقی محلی هستم کارم را انجام می‌دهم، اهل پژوهش هم هستم و کتاب‌هایی را منتشر کردم، من این کار را متوجه نمی‌شوم، شما هر دعوایی دارید، داشته باشید، هر کاری می خواهید بکنید اما چرا اسم را عوض می‌کنید؟ این چه عنادی است که دارید، خلیج، خلیج فارس است، این هنر است که همه جا ثابت کرده است که کی، کجا جایگاهش است، خیلی خوشحالم که اجرایی در آلمان داشتم و روزنامه اشتوتگارد یک خبری با تیتر «نی انبانی از خلیج فارس» منتشر کرد که این برای من کافی است.

سپس قطعه «هله تا به بندر خیلی راهه» با تصاویری از خلیج فارس اجرا شد.

خیام خوانی بخش دیگری از این کنسرت بود، سپس شریفیان از حمزه مقدم دعوت کرد تا ضمن معرفی ساز کاسوره، اثری را با این ساز اجرا کند.

ساز کاسوره (ساز کوبه‌ای خوزستان) از سازهای ریشه‌دار موسیقی محلی اعراب است و با توجه به نزدیکی فرهنگ ایران و اعراب این ساز در خوزستان و بخش‌های از هرمزگان طرفدارهای زیادی دارد. این ساز صدایش حکم یک تیربار را دارد.

شریفیان پیش از اجرای این قطعه گفت: بیش از یک سال است که من با وثیقه سنگین به دلیل رقصیدن تعداد محدودی تماشاگر در کنسرت تالار وحدت، بیرونم! قاضی محترم به من گفت اگر بروی و برای شهدا بخوانی، حکمت را تلطیف و وثیقه را برمی‌دارم! نپذیرفتم و گفتم من آثار زیادی برای شهدا ساختم. شما با این کار به شهدا توهین و بی‌احترامی می‌کنید. خون شهدا به قدری اهمیت و مسئولیت دارد، که باید فقط و فقط سر تعظیم مقابل مقام آنان فرود آورد. من هرگز برای خلاصی از وثیقه و حکم، به آنان بی‌احترامی نخواهم کرد. امشب اما همه این کنسرت را به خون پاک شهدای ارتشی تقدیم می کنیم و از آن قاضی محترم می‌خواهم زودتر حکم من را به تندترین حالت ممکن صادر کند.

سپس گروه لیان قطعه‌ای را با همراهی ساز کاسوره، اجرا کرد و شریفیان از مخاطبان خواست به نشانه همدلی و احترام به اقوام ایرانی همه مخاطبان بایستادند و مخاطبان گروه را ایستاده تشویق کردند.

شریفیان ضمن ادای احترام به شهدای ارتش در حمله جنایت کارانه رژیم صهیونیستی به ایران گفت: خوشحالیم که مراقب ما هستید و متاسفیم برای خون این جوانان رعنا که خانواده‌ها و ما را داغدار کرد. احترام زیادی برایشان قائلیم و اندوهگینیم.

فرزاد خسروی، ثریا حسین پور، حمزه مقدم، مرتضی پالیزدان، صادق حسین پور، حسین کاوه خو، آکا صفوی، لیانا شریفیان و محسن شریفیان اعضای گروه «لیان» در این کنسرت بودند که به تهیه‌کنندگی علی حق‌شناس طی دو سانس برگزار شد.