تهران بزرگ - ایرنا - مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص ۲ هزار کودک با استعداد شناسایی‌ شده، گفت: این کودکان را در زمینه‌های هنری، روابط اجتماعی، فلسفی، ریاضی، منطق و مدیریت استعدادیابی کرده‌ایم.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، مریم شیردل روز دوشنبه در رابطه با تعداد دانش‌آموزان حاضر در مدارس پویاشهر اظهار کرد: تعداد کودکان در این مدارس شناور است و عدد ثابت نداریم اما در حال حاضر حدود هفت هزار کودک کار را تحت پوشش داریم البته تعداد دانش‌آموزان در این دوره نسبت به ادوار گذشته سیر صعودی داشته است.

۶۰ درصد کودکان کار در مدارس عادی پذیرش شدند

وی با اشاره به اینکه توانستیم ۶۰ درصد از کودکان کاری که می‌توانستند در مدارس پذیرش شوند را در آموزش‌ و پرورش ثبت‌نام کنیم، افزود: اولویت ما آموزش تحصیلی کودکانی است که به هر دلیلی در آموزش و پرورش پذیرفته نشده‌اند و یا به علت نداشتن اوراق شناسایی، وضعیت نابسامان اقتصادی یا موضوعات فرهنگی نمی‌خواهند در مدارس رسمی ثبت‌نام شوند، به خصوص کودکانی که کبر سنی هستند و دیگر سن آنها به مدارس رسمی نمی‌خورد، همگی این دانش‌آموزان در مراکز آموزشی ما به تحصیل مشغول می‌شوند.

تهیه شناسنامه آموزشی برای کودکان کار

شیردل به شناسایی دانش‌آموزان با استعداد و نخبه هم پرداخت و اضافه کرد: فرآیندی تحت عنوان فرآیند استعدادیابی شغلی، تحصیلی و سنجش سلامت روان ویژه کودکان داریم بطوریکه تاکنون از کودکان مقاطع ابتدایی ۲ هزار نفر را انتخاب کرده و استعدادیابی آنها را انجام داده‌ایم که از میان این دانش‌آموزان، کودکانی در سطح نخبه بودند.

وی با بیان اینکه بچه‌هایی کاری داشته‌ایم که وارد مراکز دانشگاهی هم شده‌اند، گفت: کودکانی داشتیم که در رشته‌های ورزشی، مدال‌آور استانی و کشوری شدند یا اکنون نقاش حرفه‌ای هستند، دانش‌آموزی داشتیم که در سطح آی. تی مقام‌آور شده است.

شیردل با اشاره به اینکه بر روی کودکان؛ سنجش سلامت روان نیز انجام داده‌ایم، تاکید کرد: آسیب‌شناسی روانشناختی در مولفه‌های بسیار متفاوت اعم از اضطراب، انجام تکالیف، افسردگی نیز بر روی کودکان انجام می‌شود.

به گفته وی، برای هر کودک یک شناسنامه ۱۵۰ صفحه‌ای تهیه شده که شامل رنج استعداد هر کودک در حوزه‌های مختلف می‌شود.

هدایت کودکان به آموزش در رشته مورد علاقه

وی یادآور شد: امسال قراردادی بسته خواهد شد که کودکان با استعداد راهبری شوند بطوریکه اگر کودکی در فناوری استعداد دارد، ما او را سمت آموزش در زمینه فناوری سوق دهیم.

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: ما کودکان را از کلاس اول ابتدایی تا زیر ۱۸ سال پذیرش می‌کنیم.

شیردل گفت: مراکز پویاشهر توسط موسسات غیردولتی به صورت کاملا مشارکتی اداره می‌شوند، هیچ هزینه‌ای از آنها در خصوص اجاره گرفته نمی‌شود و فضا را همراه با تجهیزات و امکانات به صورت کاملا رایگان در اختیار موسسات قرار داده‌ایم و آنها هم موظف هستند به کودکان خدمات‌رسانی کنند.