تهران – ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز امروز در مقاله ای با اشاره به جنگ‌افروزی های یک سال اخیر رژیم صهیونیستی نوشت: بنیامین نتانیاهو از ضعف جو بایدن و تاثیرگذاری اندک واشنگتن بر تصمیم‌گیری‌های تل‌آویو بهره برداری کرده تا در جهت دهی به تحولات خاورمیانه نقش تعیین‌کننده داشته باشد.

به گزارش ایرنا، در مقاله این روزنامه آمریکایی آمده است: پس از فرونشستن گرد و غبار حملات هوایی اخیر اسرائیل علیه ایران، تحلیلگران و دیپلمات‌های پیشین بر این باورند که نقش آمریکا در خاورمیانه به «دستیار تل آویو» نزول کرده است. این یک تغییر اساسی است. آمریکا مدت‌هاست که خود را بازیگر اصلی خاورمیانه می ‌داند که جسورانه و نه همیشه موفق، مسیر تاریخ مرگبار منطقه را تغییر داده است.

اکنون و در حالی که اسرائیل حملاتی را علیه دشمنان خود از جمله حزب الله لبنان، حماس، انجام داده، نفوذ جو بایدن به شدت محدود شده و دولت وی بیشتر درگیر رفع و رجوع امور در حوزه دیپلماسی است تا آنکه مانند اسلاف خود به برقراری صلح یا برافروختن جنگ بپردازد.

به ادعای نویسنده روزنامه نیویرک تایمز، با این حال هنوز نشانه هایی از تاثیرگذاری آمریکا در تصمیم های اسرائیل دیده می شود که می توان به توجه تل آویو به هشدارهای داشنگتن مبنی بر عدم حمله به اماکن حساس هسته ‌ای یا تأسیسات تولید نفت ایران اشاره کرد.

اما تلاش‌های بلندپروازانه‌تر، مانند مذاکرات آتش‌بس با حماس تحت هدایت آمریکا پیشرفتی به همراه نداشته و واشنگتن هنوز طرح جامعی را که بتواند سایه یک جنگ فاجعه بار را از سراسر منطقه خاورمیانه بردارد، ارائه نکرده است.

به گفته کارشناسان، هدف نخست وزیر اسرائیل، بهره برداری از حملات ۷ اکتبر حماس برای غلبه بر دشمنان این رژیم در سراسر جهان است. حامیان تل آویو آن را فرصتی برای تغییر چشم ‌انداز منطقه دانسته و منتقدان بر این باورند که اسرائیل هیچ برنامه ای برای فردای پایان درگیری ها ندارد.

در ادامه این مقاله آمده است: یک درگیری گسترده تر در منطقه، آمریکا را بیش از پیش درگیر تحولات خواهد کرد. این کشور از قبل کشتی‌ های جنگی را علیه حزب الله لبنان و ایران در دریای مدیترانه اعزام کرده، کماندوها را برای کمک به آزادسازی اسیران و ترور رهبران حماس در اسرائیل مستقر کرده و به اسرائیل در سرنگونی موشک‌ های ایران کمک کرده است.

نیویورک تایمز با اشاره به فاصله اندک تجاوزگری اخیر رژیم صهیونیستی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: این حمله تلافی‌جویانه تنها ۱۰ روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقابت تنگاتنگ بین کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین، انجام شد.

تنظیم دقیق شدت حملات روز جمعه اسرائیل ممکن است نتایج متفاوت انتخابات آمریکا را مد نظر داشته باشد. به گفته تحلیلگران، یک حمله شدیدتر ممکن بود روابط با دولت احتمالی هریس را تیره کند. اگر ترامپ پیروز شود، اسرائیل می تواند اقدام های تهاجمی تری علیه ایران انجام دهد.

تحلیلگران ابراز عقیده کردند که اگر ترامپ انتخاب شود، تلاش ها برای گسترش امضاکنندگان پیمان ابراهیم و پیوستن کشورهای دیگر به چندین کشور حاشیه خلیج فارس در عادی سازی روابط با اسرائیل افزایش خواهد یافت. با این وجود بدون توقف جنگ در غزه و عدم دستیابی به راه حل دو کشوری برای فلسطینیان، بعید است عربستان سعودی گامی در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل بردارد.

این تحلیلگران گفتند که در صورت پیروزی هریس، آمریکا به احتمال زیاد یک "رویکرد یکپارچه" را برای رسیدگی به مشکل اسرائیل و فلسطین و همچنین روابط اسرائیل با همسایگان عرب و مسلمان خود دنبال خواهد کرد؛ هر چند که ناتوانی دولت بایدن جای چندان امیدی را برای نیل به این هدف باقی نمی گذارد.