تهران- ایرنا- کمیسیون انتخابات ازبکستان اعلام کرد: حزب لیبرال دموکرات، به رهبری شوکت میرضیایف رئیس جمهور این کشور در انتخابات پارلمانی پیشتاز است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، کمیسیون مرکزی انتخابات ازبکستان روز دوشنبه اعلام کرد: حزب لیبرال دموکرات ازبکستان با کسب ۴۲.۷ درصد آرا در انتخابات روز یکشنبه ۶۴ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان ازبکستان را به دست آورده است.

حزب دموکرات احیای ملی ۲۹ کرسی، حزب سوسیال دموکرات عدالت ۲۱ کرسی، حزب دموکراتیک خلق ۲۰ کرسی و حزب محیط زیست ۱۶ کرسی به دست آوردند.

به گزارش ایرنا انتخابات ازبکستان ۲۷ اکتبر (۶ آبان) برگزار شد. احزاب مخالف دولت حاکم ازبکستان در این انتخابات حضور پررنگی نداشتند و کارشناسان معتقدند با وجود برخی تغییرات پس از اصلاح قانون اساسی، مجلس قانون‌گذاری با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان هم‌سو خواهد بود.

میرضیایف از سال ۲۰۱۶ پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی را اداره می‌کند و از طریق اصلاحات اقتصادی و کاهش محدودیت‌های سخت‌گیرانه مقامات پیش از خود بر آزادی‌های سیاسی، مذهبی و رسانه‌ای، محبوبیت قابل توجهی را کسب کرده است.

مهم‌ترین اقدام اصلاحی در قانون اساسی ۲۰۲۳ انتقال به نظام انتخاباتی مختلط است که در آن تنها نیمی از ۱۵۰ نماینده با رای دادن به احزاب سیاسی انتخاب می‌شوند.

۷۵ نامزد دیگر به صورت انفرادی انتخاب خواهند شد، هرچند که همگی از سوی پنج حزب ثبت شده ازبکستان نامزد شده اند که هیچکدام مخالف میرضیایف نیستند.