به گزارش ایرنا از راه آهن، «جبار ذاکری» در دیدار با مدیران عامل شرکت های مالک لکوموتیو، بر تعامل راه آهن با شرکت های خصوصی صنعت ریلی تاکید کرد و افزود: برای بقای صنعت ریلی ایجاد تحول در راه آهن الزامی است.
وی بیانداشت: اقتصاد ضعیف حوزه مسافری راه آهن ناشی از پایین بودن نرخ بلیت در بخش مسافری، تمایل شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری را کاهش داده است، زیرا سرمایه گذاری در بخش ریلی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.
تعداد واگنهای مسافری به کمتر از نصف رسید
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به دنبال کاهش تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صنعت ریلی، تعداد واگن های مسافری در چندین ساله اخیر از ۲ هزار و ۲۰۰ واگن به کمتر از یکهزار واگن رسیده است.
مدیرعامل راه آهن گفت: باید خدمات بهتر با قیمت مناسب تر به مردم ارائه کنیم، اما تعرفه پایین صنعت ریلی موجب می شود که نتوانیم خدمات دهی مناسبی داشته باشیم که این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال دارد.
ذاکری با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری در راه آهن در گرو برنامه ای کردن قطارهای باری است، گفت: اگر فقط ۶۰ درصد قطارهای باری، برنامه ای شود ظرفیت جابهجایی بار در شبکه ریلی افزایش می یابد.
وی افزود: همه اجزای صنعت ریلی مانند زنجیر به هم پیوسته است، بنابراین افزایش تعامل و همکاری شرکت های ریلی با یکدیگر ضروری است.
این مقام مسئول اظهار داشت: بقای صنعت ریلی در گرو تصمیم های درست است و تصمیمات ما در راه آهن باید به گونه ای باشد که همه مجموعه ریلی از این تصمیم منتفع شوند.
مدیرعامل راه آهن ابراز امیدواری کرد با همفکری و مشارکت جمعی شرکت های خصوصی، مسائل و مشکلات صنعت ریلی حل شود.
نرخ پایین بازدهی سرمایه در صنعت ریلی نسبت به جاده
مدیران عامل شرکت های مالک لکوموتیو نیز در این دیدار با بیان اینکه صنعت ریلی پیشران توسعه و پیشرفت کشور است، گلوگاه وضعیت فعلی حمل و نقل ریلی را لکوموتیو و تامین نیروی کشش بیان و بر لزوم برون رفت از وضعیت فعلی، با بهبود وضعیت ناوگان موجود و بهره وری حداکثری تاکید کردند.
در این دیدار، نرخ پایین بازدهی سرمایه در صنعت ریلی نسبت به جاده که با وجود مصرف کمتر سوخت در بخش ریلی، امکان رقابت ریل با جاده را غیرممکن می کند، از جمله مشکلات صنعت ریلی ذکر شد.
احیای مشوق های سرمایه گذاری که در قانون پیش بینی شده، اصلاح ساختار قراردادهای بهرهبرداری از لکوموتیو ، توسعه مراکز تعمیراتی متناسب با نیاز و وضعیت موجود ناوگان کشش، بهره برداری حداکثری و مناسب از لکوموتیوهای بخش خصوصی، در نظر گرفتن ساز و کار مناسب برای خرید لکوموتیو جدید و اولویت حمل بارهای ریل پسند که ظرفیت حمل آن نیز وجود دارد از جمله پیشنهادات شرکت های مالک لکوموتیو برای بهبود وضعیت فعلی صنعت ریلی بود.