مسکو- ایرنا- نمایشگاه بین‌المللی هنر معاصر در حالی با نمایش آثاری از ۵۰ هنرمند ایرانی در مسکو برگزار شد که بنا بر اعلام برگزارکنندگان، می‌تواند گامی در راستای ورود هنرمندان به بازار روسیه باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از کمیته گردشگری شهر مسکو،‌ در این نمایشگاه سه روزه که تا شامگاه یکشنبه ششم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در مسکو برپا بود، علاقه‌مندان به هنر در پایتخت روسیه فرصتی برای آشنایی با هنر معاصر ایران پیدا کردند.

در نمایشگاه بین‌المللی هنر معاصر Cosmoscow، یک بخش جداگانه به آثار هنرمندان ایرانی اختصاص یافته بود که در آن ۵۹ اثر نقاشی و ۹ اثر هنری در پنج غرفه به نمایش درآمد؛ آثاری که توسط چهار گالری ایرانی به روسیه آورده شدند.


در این گزارش آمده است: گالری‌های ایرانی با کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا همکاری می‌کنند و اکنون قصد دارند با مجموعه‌داران و جامعه هنری روسیه، همکاری فعالی داشته باشند.

در ادامه این گزارش از قول مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه آمده است: تنوع سبک هنری، ویژگی خاص آثار این گروه از هنرمندان ایرانی است که طرح ها و سنت‌های مذهبی را ترکیب کرده‌اند.
احمدوند در این زمینه به آثار به نمایش درآمده از هنر اصیل ایرانی در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت:‌ هنرمندان ایرانی در پیوند با ریشه‌ها و تاریخ غنی و گرایش‌های فرهنگ معاصر در آثار خود، به شهرت ملی و جهانی دست یافته‌اند.

بر اساس این گزارش، یکی از برجسته ترین آثار که در بخش ایران این نمایشگاه بین‌المللی نمایش داده شد، تابلویی از مریم عابدی بود. این بانوی هنرمند ایرانی از نوارهایی از پارچه سنتی ایرانی در تابلوهای خود استفاده کرده است.
اثر عبادت بی پایان (رومی) اثر کامران یوسف زاده نیز توجه زیاد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داد. هنرمند در آن اثر از عباراتی از اشعار مولانا استفاده و ترکیبی را شبیه گنبد مسجد ترسیم کرده است.

تابلوی رضا درخشانی از مجموعه «شکار» نیز توجه مجموعه داران را به خود جلب کرد که در آن هنرمند با الهام از صحنه های سنتی شکار اسب سلطنتی، ریتم، حرکت و تضاد را به نمایش می گذارد. بازدیدکنندگان همچنین توانستند اثر هنرمند تیمو ناصری "گل صد تومانی" را تماشا کنند. ناصری با تکیه بر نگاه مهندسی و ذهنی خود، در معماری و خوشنویسی ایرانی طرح نویی را خلق کرده است. در عین حال، زبان بصری او به طور شهودی برای مخاطب مسکو، که با آثار فضایی و جنبشی هنرمند روسی فرانسیسکو اینفانته آشنا است، قابل فهم است.

این نمایشگاه هنر ایرانی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در مسکو و با حمایت شرکت روسی کولتورینگ که در زمینه ایجاد گفتگوی فرهنگی بین روسیه و ایران فعالیت دارد، تدارک شده است. مدیرعامل این شرکت معتقد است: در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که فرهنگ ایران و روسیه، روش های درک ما از جهان، بسیار متفاوت است. با این حال، ما اشتراکات زیادی از جمله تمایل به سازندگی، تحقیق و گسترش دانش، علاقه متقابل و باز بودن برای دوستی، گفتگو و همکاری داریم.
الیسا شکیباپور افزود: تیم ما از موفقیت گالری‌های ایرانی در مسکو الهام گرفته است و ما در حال آماده‌سازی پروژه‌های بین‌فرهنگی بعدی هستیم.

در نمایشگاه بین‌المللی هنر معاصر در مسکو، افزون بر یک هزار و ۵۰۰ اثر از ۹۱ گالری نقاط مختلف جهان به نمایش درآمد.
 


پیش از این، مردم مسکو این فرصت را داشتند که آثار هنرمندان جوان ایرانی را در آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای سرگئی آندریاکا ببینند. این نمایشگاه در قالب جشنواره خلاقیت ایران و روسیه «نقش دوستی» به همت رایزنی فرهنگی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه برگزار شد.
اکنون این نمایشگاه در سن پترزبورگ در تزارسکویه سلو برپا است و پس از آن آثار در سوچی و سپس در شهرهای ایران از جمله شیراز، تهران و اصفهان به نمایش در می آید.