تبریز - ایرنا - مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: شهرستان جلفا با ۵۷۷ هکتار، ۷۰ درصد از سطح باغات و ۸۲ درصد از محصول انار تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه باغات انار استان به صورت عمده در شهرستان‌های جلفا، خداآفرین، میانه و هوراند پراکنده شده‌اند، گفت: شهرستان خداآفرین با ۱۷۷ هکتار، میانه با ۳۶ هکتار و هوراند با ۹.۴ هکتار در رتبه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند.

جعفرنژاد با بیان اینکه عمده ارقام انار در استان شامل ارقام بومی، گلو شاه، ساوه، ترش، خونین، ملس و آق شاور است، افزود: متوسط عملکرد انار در استان ۱۲ تن در هکتار است و در باغات شاخص به ۳۵ تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۰.۶ درصد از سطح باغات انار کشور در آذربایجان شرقی است، گفت: سطح زیر کشت انار در استان ۸۰۶ هکتار است و تولید سالانه آن به هفت هزار و ۸۶۰ تن می‌رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه صادرات انار و فرآورده‌های آن به دلیل تقاضای بالا و قیمت مناسب در بازارهای جهانی، منبع درآمد خوبی برای کشاورزان و تولیدکنندگان منطقه به شمار می‌رود، گفت: فرآوری انار شامل تولید محصولات متنوعی نظیر آب انار، رب انار و دانه انار است که نه تنها بازار داخلی را تأمین می‌کند، بلکه به کشورهای مختلف نیز صادر می‌شود.

جعفرنژاد افزود: شرایط مناسب اقلیمی، خاک حاصلخیز و تکنیک‌های کشاورزی مدرن در آذربایجان شرقی، به ویژه در شهرستان جلفا، کیفیت بالای میوه را تضمین می‌کند.

صدور حواله الکترونیک و توزیع کود فسفات دی آمونیوم برای تمامی محصولات زراعی و باغی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: صدور حواله الکترونیک و توزیع کود فسفات دی آمونیوم برای تمامی محصولات زراعی و باغی امکان‌پذیر شده است.

صادق نادری صومعه افزود: کود کشاورزی فسفات دی آمونیوم بعد از چندین سال توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تدارک و تأمین شده و با قیمت بسیار مناسبی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که صدور حواله الکترونیک و توزیع کود فسفات دی آمونیوم برای تمام محصولات زراعی و باغی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کارگزاران توزیع نهاده‌های کشاورزی این کود را تهیه و در مزارع و باغات خود استفاده کنند.

کود دی آمونیوم فسفات به دلیل داشتن عیار بالای مواد غذایی (۴۶ درصد پنتاکسید فسفر و ۱۸ درصد نیتروژن) از جمله کودهای بسیار مرغوب به شمار می‌رود.