تهران- ایرنا- «مارک روته» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تکرار ادعای کره جنوبی، عنوان کرد که نیروهای کره شمالی برای کمک به روسیه در جنگ علیه اوکراین در حال حاضر در کورسک مستقر شده‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه پولیتیکو، مارک روته امروز (دوشنبه) پس از دیدار با یک مقام ارشد سرویس اطلاعات کره جنوبی مدعی شد: می‌توانم تایید کنم که نیروهای کره شمالی به روسیه اعزام شده و واحدهای ارتش کره شمالی در منطقه کورسک مستقر شده اند.

دبیر کل ناتو پس از دیدار با این مقام کره جنوبی در سئول به خبرنگاران گفت که امروز با یون سوک یئول رئیس جمهور کره جنوبی و رستم اومروف وزیر دفاع اوکراین تماس خواهد گرفت.

اوکراین امیدوار است از این تهاجم برای وادار کردن روسیه به استقرار مجدد نیروهای خود در شرق اوکراین استفاده کند.

روته همچنین تصریح کرد: «استقرار نیروهای کره شمالی توسط مسکو نشان دهنده افزایش قابل توجه دخالت مداوم کره شمالی در جنگ غیرقانونی روسیه و گسترش خطرناک جنگ است.»

وی همچنین اضافه کرد که از طرف دیگر استقرار نیروهای پیونگ یانگ، ضعف مسکو در جنگ با اوکراین را نشان می‌دهد و نشانه ناامیدی فزاینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.

دبیر کل ناتو در ادامه در خصوص تلفات روسیه نیز مدعی شد که بیش از ۶۰۰ هزار سرباز روس در جنگ با اوکراین کشته یا زخمی شده اند. روته افزود که پوتین قادر به تداوم حملات خود به اوکراین بدون حمایت خارجی نیست به این علت که اوکراینی‌ها با مقاومت مبارزه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که ناتو از روسیه و کره شمالی می‌خواهد که فورا این اقدام‌ها را متوقف کنند.

سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی جمعه ۲۷ مهر ادعا کرد که اعزام حدود یک هزار و ۵۰۰ سرباز کره شمالی به منطقه «ولادیووستوک» (Vladivostok) روسیه آغاز شده است. سئول روز شنبه ۲۸ مهرماه مدعی شد که کره شمالی قصد دارد به منظور حمایت از مسکو، حدود ۱۲ هزار سرباز برای جنگ با اوکراین به روسیه اعزام کند.

کره جنوبی مورخ یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ نیز با تکرار ادعای پیشین خود مبنی بر اعزام سربازان کره شمالی به روسیه برای شرکت در جنگ اوکراین، این بار بر تصاویر ماهواره‌ای برای اثبات ادعای خود استناد کرد.

این درحالی است که مقام‌های امنیتی ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا روز جمعه (چهارم آبان) در ملاقاتی در واشنگتن بار دیگر ادعاها نسبت به اعزام هزاران نیروی کره‌شمالی به روسیه را تکرار و نسبت به این موضوع به شدت ابراز نگرانی کردند.