تهران- ایرنا- خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که طبق آخرین نظرسنجی این موسسه، موضوع اقتصاد برای بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی اهمیت ویژه ای دارد و آن ها اکنون دموکرات‌ها را به خاطر شرایط نامطلوب زندگی خود سرزنش می‌کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رویترز در گزارش خود آورده است که رأی‌دهندگان در هفت ایالت نوسانی که برنده انتخابات ۵ نوامبر را تعیین می‌کنند، دیدگاه منفی نسبت به وضعیت کنونی اقتصاد دارند.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس در این ماه، ۶۱ درصد می‌گویند اقتصاد در مسیر نادرستی قرار دارد و ۶۸ هم اعتقاد دارند هزینه زندگی آن ها در مسیر غلطی حرکت می کند.

این خبرگزاری دیدگاه چند شهروند آمریکایی را منعکس کرده است. یک رای دهنده ۲۴ ساله اهل دیترویت می گوید در سال ۲۰۲۰ به «جو بایدن» رأی داد اما امسال به دلیل قیمت‌های بالای غذا و مسکن، تصمیم دارد رأی خود را به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه، بدهد.

وی می گوید با آنکه نسبت به آن زمان شغل بهتری دارد، اما اجاره خانه‌اش دو برابر شده و او مجبور شد، جابجا شود. هزینه‌های خرید مواد غذایی و قبوض او نیز به شدت افزایش یافته است.

وی تاکید دارد همه چیز گران‌تر شده و نسبت به آن زمان قیمت ها واقعاً خیلی بالا رفته است. فقط اجاره وی از پرداخت ماهی ۵۷۵ دلار به ۱۱۰۰ دلار رسیده است. قیمت گوشت چرخ‌کرده هم از ۲.۹۹ دلار به ازای هر پوند حالا ۴.۹۹ دلار شده است.

گزارش رویترز تصریح دارد: رشد اقتصادی آمریکا پس از COVID-۱۹، آرزوی کشورهای توسعه‌یافته بوده است، هزینه‌های مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری‌های تجاری و دولتی به اقتصاد کمک کرد تا از رکودی پیش‌بینی می شد، فرار کند. بازارهای سهام در بالاترین سطح خود قرار دارند، شغل‌ها و دستمزدها به سرعت در حال افزایش هستند، نرخ بیکاری پایین است و تورم اکنون پس از افزایش در سال ۲۰۲۲ به کمتر از سطح ژانویه ۲۰۲۰ رسیده است.

این خبرگزاری با بیان اینکه بسیاری از آمریکایی‌ها پی در پی در شوک قیمتی به سر می برند، افزود: قیمت‌های غذا، اجاره، قبوض و سرگرمی ها مانند رستوران‌رفتن همه به شدت بالاتر از سطح ۲۰۱۹ هستند. دلیل آن نیز عوامل پیچیده‌ای است که دولت ایالات متحده تاثیر کمی بر آن دارد همچون هزینه‌های نیروی کار، نبود رقابت و مشکلات در زنجیره تأمین.

رویترز می افزاید: «کاملا هریس» دموکرات‌، و «دونالد ترامپ» جمهوریخواه راه‌حل‌های متفاوتی در قبال اقتصاد پیشنهاد داده‌اند. هریس وعده داده تا با قیمت‌گذاری غیرمنصفانه مقابله کند و اعتبار مالیاتی برای کودکان را افزایش می دهد. این در حالی است که ترامپ پیشنهاد کاهش مالیات بر اضافه‌کاری و وضع تعرفه‌های عمومی بر واردات را می دهد که به گفته او، تولید را به ایالات متحده بازمی‌گرداند و مهاجران را به‌طور جمعی اخراج می‌کند.

طبق این گزارش، برخی اقتصاددانان می‌گویند که تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ و تهدیدهای اخراج باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات می‌شود، در حالی که ممنوعیت قیمت‌گذاری غیرمنصفانه هریس هنوز در سطح فدرال آزموده نشده است.

براساس آخرین نظرسنجی رویترز اکنون وقتی از مردم پرسیده می‌شود که کدام کاندیدا رویکرد بهتری در مسائل دارد، ترامپ در زمینه اقتصاد ۴۶ درصد به ۳۸ درصد پیشتاز است. اقتصاددانان می‌گویند که احساس ناامیدی رای‌دهندگان را درک می‌کنند.

«مایکل استرین» مدیر مطالعات سیاست اقتصادی در مؤسسه آمریکایی سرمایه‌داری، که پیش از این از برنامه‌های تعرفه‌ای ترامپ انتقاد می کرد، اعتقاد دارد: من از متوسط افراد، وضعیت تورم را بهتر درک می‌کنم، در فدرال رزرو کار کرده‌ام، اما هنوز تورم مرا ناامید و متعجب می کند. وقتی وارد رستورانی می‌شوم که سال‌ها از آن استفاده کرده ام و به‌جای ۵۰ دلار، ۷۰ دلار می‌پردازم، حس می‌کنم کسی به صورتم مشت زده و ۲۰ دلار از کیفم دزدیده است.

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.