به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی روز سهشنبه در جلسه شورای شهر توضیح داد که دو روز پیش(یکشنبه ۶ آبان) با یک فاصله حدود ۳ تا ۴ ساعه پس از جلسه شورا حادثه رانندگی تلخی در خیابان مجاهدین اسلام رخ داد.
وی ادامه داد: در ساعت ۳ بعد از ظهر یکشنبه گذشته یک دستگاه اتوبوس متعلق به شرکت حمل و نقل وابسته به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که در حال خدمت دهی به مردم بود در یک ساعت نسبتا شلوغ به دلیل نقص فنی که به گفته راننده گیر کردن پدال گاز بوده، با سه دستگاه موتورسیکلت و چهار دستگاه سواری تصادف میکند و متاسفانه در اثر این تصادف ۲ نفر جان باختند و ۹ نفر هم مصدوم شدند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این حادثه تلخی است که در ساعت کاری در شهر اتفاق افتاده است، اظهار کرد: اما این تنها یک تصادف نبود، اعضای شورای شهر، اگر کمی این حادثه را ریشه یابی کنیم به نکات خاصی میرسیم، سال ساخت اتوبوسی که تصادف کرد ۱۳۸۶ بوده یعنی ۱۷ سال در تهران کار کرده و مسافر جابجا میکند.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: مطابق مصوبه ۱۷ دی سال ۱۴۰۲ دولت، میزان کارکرد اتوبوسها ۱۰ سال است و گفته شده اگر اتوبوسی اورهال شود ۵ سال به عمر آن اضافه میشود یعنی حتی اگر این اتوبوس اورهال هم میشد که نشده بود، حداکثر عمر مفید آن باید ۱۵ سال میبود اما شاهد هستیم که این اتوبوس ۱۷ سال کار کرده و همچنان در شهر تردد میکند.
وی تاکید کرد: در طول سه سال گذشته بارها و بارها گفتهایم که ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده و زوار در رفته است این اتوبوسها دیگر قادر به ارائه خدمات به شهروندان نیستند مردم ما با رنج و مصیبت بسیار از اتوبوسها استفاده میکنند.
وی گفت: اقداماتی که شهرداری تهران انجام داده جای تشکر دارد و در برابر کارهای انجام نشده نیز جای گله مندی هست، وقتی تهران به هفت هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد ما نمیتوانیم دلخوش به قرارداد یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و یک قرارداد اتوبوس برقی که چیزی از آن مشخص نیست، باشیم.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه به هر قیمت ممکن باید برای تهران اتوبوس تامین کنیم، یادآور شد: در بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد برای ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دادهایم تا مشکلات حمل و نقلی کاهش یابد اما بخش اندکی از این بودجهها صرف بهبود ناوگان و توسعه آن شده است.
وی ادامه داد: در بودجه سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای نوسازی و بازسازی ناوگان منابع گذاشتیم اما مطابق با گزارشها تنها حدود چهار هزار میلیارد ریال مستقیم برای این کار تخصیص داده شده و بخش دیگر به دیون این بخش که اوراق قرضه بوده تخصیص یافته است در حالیکه دوستان شهرداری باید اهتمام ویژهای به تعمیرات و نوسازی اتوبوسها داشته باشند.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ناوگان حمل و نقل عمومی افزود: فرسوده بودن ناوگان خاص اتوبوسرانی نیست بلکه در مترو نیز شاهد همین روند هستیم، در بازدیدی که چند روز گذشته از مجموعه واگن سازی داشتم متوجه شدم از ۱۵ هزار میلیارد ریال بودجه سال گذشته تنها ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال هزینه قطعی شده یعنی مصوبات ما تاثیرگذاری لازم برای بهبود نداشتهاند هر چقدر که هزینه تصویب کنیم اما برای اورهال تخصیص نیابد یعنی کاری نکردهایم البته مشکلات متعلق به اتوبوسرانی و واگن سازی نیستند بلکه مشکل تامین منابع مالی است.
تشکری هاشمی تاکید کرد: باید از خانواده کشته شدگان و همچنین مصدومان حادثه رانندگی میدان شهدا توسط مسوولان شهرداری تهران سرکشی بعمل آید و به مسایل درمانی مصدومان توجه شود، نباید خدای ناکرده گفته شود آن ماشین بیمه داشته و هزینهها باید از بیمه گرفته شود ما در مقابل تمام شهروندان مسوول هستیم.
مهدی بابایی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این سخنان هاشمی تشکری رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با لحنی تند گفت: کسانی که قرارداد چین را به سازمان بازرسی کشاندن مسوول این حادثه هستند.
وی در واکنش تند خود نسبت به اظهارات دیگر عضو شورا افزود: خون کشته شدگان این حادثه رانندگی به گردن شماست و با خطاب قرار دادن هاشمی تشکری نسبت به سخنان او واکنش نشان داد و با توجه به این وضعیت با وساطت برخی اعضا از صحن شورا به حالت قهر خارج شد.
هاشمی تشکری نیز در جواب به بابایی گفت شما نماینده مردم هستید یا نماینده شهرداری تهران؟
البته مهدی چمران رییس شورا هر دو عضو را به آرامش دعوت کرد و تاکید کرد: با دعوا و سر و صدا مشکلی حل نمیشود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به درگیری دو عضو شورای شهر گفت: با درگیری داخلی و به جان هم افتادن به جایی نمیرسید، بروید کار را دنبال کنید تا به نتیجه مثبت و بهتری برسیم.
چمران در پی تذکر رییس کمیسیون حمل و نقل شورا درباره حادثه اتوبوس روز یکشنبه گفت: با اوقات تلخی به یکدیگر مشکلی حل نخواهد شد باید بتوانیم این تعداد اتوبوسی که خریداری شده را وارد کنیم و تعدادی که از داخلیها خریدیم را هم به چرخه وارد کنیم.
وی با بیان اینکه خود آقای تشکری هاشمی در جلسه هفته گذشته با حضور خودروسازان داخلی شرکت داشتند، اظهار کرد: تمام خودروسازان داخلی را در اینجا دعوت کردیم دیگر به التماس افتادیم که به جای ۵۰ اتوبوس در ماه ۶۰ اتوبوس را به ما تحویل بدهند.
چمران تاکید کرد: البته اینها کار زیاد مهمی نیست ولی خریدن همین ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در این دو سه سال رقمی بود که با هر سختی اتفاق افتاد، هرچند کافی نیست. مجدانه باید تلاش کنیم که خریدهای خارجی وارد و عملیاتی بشود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزودد: معاونین شهردار (مالی و حمل و نقل) اینجا نیستند ولی تقریبا هر روز با هر آنها تماس دارم که این اتوبوسها را زودتر خریداری کنند حالا چند هزار یورو ممکن است گران تر شود اما موتورشان قوی تر است البته به عقیده من میارزد و میتوانند تا اسفند ماه اتوبوسها را به ما تحویل بدهند.
وی گفت: این خودش می تواند در سطح شهر کمک به حمل و نقل عمومی مردم کند.
راهاندازی درگاه یکپارچه غیر حضوری شهرداری
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر در تذکری طرح تحقق شهرداری غیر حضوری در دوره ششم مدیریت شهری را مطرح کرد و گفت هدف اصلی این برنامه، ایجاد درگاه یکپارچه خدمات غیرحضوری شهرداری است که در برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران به وضوح ذکر شده است.
احمد صادقی افزود: مصوبهای در ۲۲ آبان ۱۴۰۲ به تصویب شورای شهر رسیده که ماده ۲ این مصوبه، تکالیف شهرداری تهران را مشخص میکند که شامل ایجاد شفافیت، افزایش سرعت خدمات، خودکارسازی فرآیندها، کاهش مراجعه فیزیکی شهروندان و کسبوکارها به شهرداری، حذف استعلامات فیزیکی و ایجاد زیرساختهای لازم برای پاسخگویی غیرحضوری به استعلامات است.
به گفته وی، یکپارچگی بانکهای اطلاعاتی و بهبود فرآیندهای ارائه خدمات نیز چچت دیگر اهداف این مصوبه است.
وی ادامه داد: ماده ۳ به شرایط و توصیفات مربوط به تفسیر نادرست و تسهیل هماهنگی اشاره میکند و در ماده ۴، مدیریت فرآیندها و خدمات پیشبینی شده و وظایف اعضای شورا در ماده ۵ ذکر شده است.
صادقی یادآور شد: ماده ۶ به برنامههای عملیاتی و زمانبندی ایجاد و توسعه درگاه یکپارچه میپردازد و شامل سه تبصره است که به محدودیتهای ارائه خدمات جدید و توسعه سامانهها اشاره میکند.
وی افزود: در تبصره اول ذکر شده که خدمات جدید تنها با مصوبه شورا قابل ارائه هستند، تبصره دوم به توسعه سامانهها پس از تصویب شورا اشاره دارد و تبصره سوم، شهرداری را موظف میکند تا تا نیمه اول سال ۱۴۰۳، حداقل ۲۰ فرآیند اولویتدار را شناسایی و خودکارسازی کند.
وی اضافه کرد: ماده ۷ به مسایل بودجهای مربوط به اقدامات مصوبه میپردازد و ماده ۸، چهار تکلیف نظارتی برای شورای اسلامی شهر تعیین میکند که شامل ایجاد داشبوردهای مدیریتی، گزارشگیری، دسترسی به زیرسامانهها برای اعضای شورا و گزارشگیری ششماهه از زیرسامانههای خدمات غیرحضوری و مربوطه و بلاتکلیفی مصوبات است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از اعضای شورا خواستار ارسال گزارش اقدامات و نتایج آن از سوی شهرداری تهران به شورای شهر شده است.
تاکسی برقی گران است/ مشتری خرید ندارد
نرجس سلیمانی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در تذکری در خصوص قیمت تاکسی برقیها گفت: قیمت ۱۳ میلیارد ریالی این خودروها بسیار زیاد است و شما یک تاکسیران پیدا کنید که بتواند این مبلغ را برای خرید خودرو بپردازد.
او ادامه داد: قطعا هیچکس را پیدا نمیکنیم برای اینکه تاکسی برقی بخرد در حالیکه همه به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومانی که بایستی وزارت نفت بپردازد دل خوش کرده بودند، البته شهرداری هم همینطور، ولی آنها میگویند اول باید پیمایش انجام شود تا بعد تسهیلات را به رانندگان بدهیم.
سلیمانی یادآور شد: این ۴۵۰ میلیون تومان اگر توسط وزارت نفت به موقع پرداخت نشود هیچ تاکسیداری نمیتوند تاکسیها رو تا آخر نگه دارد به هر حال مشکل ایجاد کردهایم که باید حل شود.
این عضو شورا تاکید کرد: تا این تسهیلات (۴۵۰ میلیون تومان) از سوی وزارت نفت پرداخت نشود شهرداری تهران نمیتواند کاری برای خریداران این وسایل حمل و نقل عمومی بکند.
چمران در این خصوص گفت: دیروز جلسهای داشتیم که جای آقای هاشمی تشکری در آن خیلی خالی بود چون بحثهای کاملا تخصصی بود که من اگه میدانستم حتما میگفتم ایشان به آن جلسه تشریف بیاورید.
او ادامه داد: در این جلسه نمایندگان وزارت نفت بودند و صحبت کردیم، البته نامهای معاون اول رییس جمهور نوشتند که امیدواریم راه حل پیدا شود.
چرا هیات امنای محلات تشکیل نشده است
رییس کمیته گردشگری و مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری راجع به تشکیل هیات امنای محلات در مناطق تهران گفت: این درست نیست که یک نفر بنشیند و بگوید من این مصوبه (تشکیل هیات امنای محلات شهر تهران) را قبول ندارم و اجازه نمیدهم شهرداری آن را ابلاغ کند!
سیداحمد علوی در تذکری در صحن شورا با اشاره به نشست هفتگی اعضای ستاد و مشارکتهای محله در دفتر رییس شورای شهر اظهار کرد: بسیاری از اقداماتی که باید صورت گیرد مصوب شده اما متاسفانه مصوبه تشکیل هیات امنای محلات هنوز از سوی مدیریت شهری ابلاغ نشده است.
رییس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: ابلاغ مصوبه تشکیل هیات امنای شهر تهران زیربنای بقیه اقدامات است.
علوی با بیان اینکه سال گذشته (۱۴۰۲) ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای کمک به سرای محلات مصوب و مقرر شد به محلات و مدیران کمکهایی صورت گیرد، افزود: تاکنون ۵ بار در خصوص دستورالعمل نحوه کمک به سرای محلات مکاتبه شده اما نه تنها اقدامی صورت نگرفته بلکه در محلات شایعه میکنند چمران، امانی و علوی جلوی این کار را گرفتهاند!
وی اضافه کرد: با شایعه سازی و این بحثها مشکل سرای محلات و هیات امنای محلات حل نمیشود، اشکالی ندارد که من را مقصر بدانند اما از همین تریبون اعلام میکنم تا دستورالعمل اجرا نشود مشکل حل نمیشود ما پیگیر مدیریت محله و سرای محلات هستیم.
احداث تقاطع غیرهمسطح در غرب تهران
عضو کمیسیون حمل و نقل هم در تذکری با اشاره به بازدیدهای اخیر از چند پروژه عمرانی گفت: از پروژه احداث و افزایش ظرفیت ترافیکی و تکمیل تبادلات غیر همسطح بزرگراههای شهید ستاری و شهید فهمیده در منطقه ۵ تهران بازدید داشتیم، این بزرگراه خوبی است پلی که روی بزرگراه نصب شده مربوط به دههای خیلی قبل شاید برای دهه ۵۰ و ۶۰ است که نیاز به مقاوم سازی دارد.
حجت الاسلام سیدعلی آقامیری ادامه داد: یکی از رمپهای این پل صدمه دیده و بقیهاش ناقص بود چون ضلع جنوب غربی آن شهرک اکباتان هست، طراحی بسیار پیچیدهای روی این تقاطع انجام شده که بارها باز طراحی شده است.
این عضو شورا اضافه کرد: این تقاطع دو تا ملکی دارد که یکی حدود ۱۵ هزار مترمربع است که باید تملک شود و ضلع دیگرش هم زمینی به مساحت ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع که آن هم باید تملک شود در مجموع ۶ دستگاه تقاطع غیر همسطح جدید باید روی این بزرگراه ایجاد شود.
به گفته وی، ایجاد دو دسترسی محلی و حدود چهار تا اصلاح معابر در این بزرگراه نیاز است که کارهای مناقصهاش سال گذشته انجام شده ولی قراردادش مربوط به اول امسال است البته کار شروع شده و به نسبت پیشرفت خوبی داشته است.
وی افزود: شهرداری تهران و سازمان مشاور سازمان مهندسی و عمران و سازمان عمران مناطق دست به دست همدیگر دادهاند و یک پروژه بسیار زیبا و پراهمیت رو برای بحثهای ترافیکی در این قسمت تهران دارند اجرایی میکنند.