به گزارش ایرنا، مد و لباس و نوع پوشش نشان دهنده سبک زندگی افراد است با توجه به اهمیت این مهم، هدایت جامعه به سمت سبک زندگی اسلامی و در نظر گرفتن مؤلفه ایرانی و اسلامی در تولید پوشاک یکی از وظایف طراحان و تولیدکنندگان پوشاک به ویژه دستگاههای فرهنگی و سازمانهای متولی است.
کافی است چرخی در بازارها و فروشگاههای شهر بزنید تا جای خالی پوشاک ایرانی- اسلامی را حس کنید، نکته جالب این مساله نه ذائقه مخاطب که کمبود لباسهای ایرانی-اسلامی در بازارها است. کارشناسان باور دارند برخی پوششها و لباسها از سوی تولیدکنندگان و طراحان لباس به مصرفکننده سربار میشوند و پوشش فعلی پیوندی با ذائقه و سلیقه بانوان ایرانی ندارد.
گواه این مساله حرفهای تولیدکنندگان پوشاک ایرانی-اسلامی است که اعلام میکنند علاقه مردم برای خرید پوشاک ایرانی-اسلامی قابلتوجه است اما کمبود این نوع پوشاک در بازار و حمایت کم از تولیدکنندگان پوشاک موجب شده ضمن ترویج سبک غربی پوشش در جامعه، پوشاک ایرانی-اسلامی مهجور بماند. آنها معتقدند توان تولید پوشاک اسلامی را دارند اما نبود سرمایه کافی، دست آنها را برای حضور قویتر در این عرصه بسته است.
یک تولیدکننده پوشاک ایرانی- اسلامی اهل علیآبادکتول در این باره به ایرنا گفت: ۱۷ سال است که در عرصه خیاطی مشغول به کار هستم اما از چهار سال گذشته به طور رسمی وارد عرصه تولید شدم و در حال حاضر ۱۱ نیرو به طور مستقیم و غیرمستقیم در کارگاه تولیدی من مشغول به کار هستند.
آتنا زمانی با بیان اینکه محصول تولیدی پس از تولید در فروشگاه ما در علیآبادکتول عرضه میشوند، افزود: در کنار فروشگاه، در نمایشگاههای مختلف نیز حضور پیدا میکنیم تا بتوانیم تولیدات خود را در معرض دید مردم قرار دهیم. در جشنواره فردخت نیز چهار طرح لباس ارائه دادم که پس از برگزیده شدن در مرحله استانی به مرحله کشوری میرود.
وی تاکید کرد: پوشاک تولیدی ما در حوزه چادر، عبا، پیراهن و مانتوهای پوشیده و انواع کت و سارافون است که استقبال مردم از این نوع لباسها زیاد شده و در مقابل تلاش ما نیز بالابردن کیفیت فرآورده تولیدی و استفاده از بهترین نوع پارچه است.
تولیدکننده گلستانی متذکر شد: تلاش ما خرید پارچه با قیمت مناسب است تا فرآورده تولیدی برای بانوان ارزانتر تمام شود اما خواسته ما از مسوولان پشتیبانی بیشتر در این بخش و فراهمکردن بستری است تا تولیدکنندگان، پارچه موردنیاز پوشاک اسلامی را از درب کارخانه و با قیمت پایینتر خریداری کنند.
زمانی نبود بستر فروش را چالش اصلی تولیدکنندگان پوشاک اسلامی دانست و گفت: مشکلی برای تولید پوشاک ایرانی-اسلامی وجود ندارد و ما حتی توان تولید ماهانه ۵۰۰ دست پوشاک اسلامی را داریم اما مشکل اصلی، فروش فرآوردهها است.
وی ادامه داد: برگزاری سالانه یک یا ۲ نمایشگاه برای پشتیبانی از تولیدکنندگان پوشاک اسلامی کافی نیست. استقبال بانوان ایرانی از پوشاک اسلامی خیلی خوب است اما تولیدکنندگان از بستر لازم برای عرضه و فروش محصولات خود برخوردار نیستند به همین علت خیلی از بانوان دسترسی کافی برای خرید این نوع محصولات را ندارند.
تولیدکننده گلستانی پوشاک اسلامی گفت: به عنوان یک کارآفرین برای راهاندازی کارگاه خود از وام کمیته امداد استفاده کردم و اکنون پس از چهار سال برای گسترش کارگاه تولیدی و نگه داشتن نیروهای خود به وام دیگری نیاز دارم اما تاکنون پیگیریهایم به نتیجه نرسیده است.
تولیدکننده دیگر پوشاک اسلامی نیز در این باره به ایرنا گفت: کار خود را از سال ۱۳۹۹ شروع کردم و در حال حاضر چهار نفر به طور مستقیم در کارگاه تولیدی بنده مشغول به کار هستند.
فاطمه میرکریمی با بیان اینکه در این سالها حمایتهای مسوولان از ما کافی نبود، اظهار کرد: تولیدکنندگان پوشاک اسلامی برای توسعه و رونق کار خود به حمایت بیشتر مسوولان نیاز دارند.
وی بیشتر شدن قیمت مواد اولیه پوشاک اسلامی را از چالشهای تولیدکنندگان این حوزه برشمرد و افزود: برای عرضه و فروش محصولات خود به یک مکان مناسب نیاز داریم و مطالبه ما برگزاری بیشتر نمایشگاههای عرضه پوشاک اسلامی و همچنین اختصاص یک بازارچه مناسب و در معرض دید مردم برای عرضه محصولات تولیدی است.
کارآفرین دیگری که از سه سال گذشته فعالیت خود را در عرصه پوشاک اسلامی آغاز کرده در این باره گفت: یک طلبه هستم و وقتی دغدغه بانوان مبنی بر نبود پوشاک ایرانی-اسلامی در جامعه را شنیدم با جمعی دیگر از بانوان طلبه، تصمیم به فعالیت در این عرصه گرفتیم و پس از خرید پارچه، دوخت لباسهای ایرانی اسلامی را آغاز کردیم و پس از مدتی کارگاه تولیدی ما راهاندازی شده است.
بتول سادات حسینی با بیان اینکه نداشتن مکان مناسب برای عرضه مشکل اصلی ما است، گفت: با وجود آنکه فروش ما در بستر فضای مجازی بالا است اما فروش حضوری محصولات تولیدی ما به دلیل مکان نامناسب فروشگاه، پایین است لذا مهمترین مطالبه از مسوولان اختصاص یک بازارچه یا جایگاه فروش در سطح شهر است.
وی با بیان اینکه استقبال مردم از پوشاک اسلامی فراتر از تصور است، افزود: برای رونق و ارتقای کارگاه خود به حمایتهای مالی و توسعه زیرساخت نیاز داریم. در شرایط فعلی فروش ما در فضای مجازی آنقدر زیاد است که گاهی اوقات توان پاسخگویی به نیاز مخاطب را نداریم.
تولیدکننده پوشاک اسلامی تاکید کرد: از آنجا که تاکنون هیچ کدام از درخواستهای ما از مسوولان عملیاتی نشده به عنوان یک تولیدکننده هیچ مطالبه و درخواستی ندارم اما تنها نگرانی ما سازماندهی پوشاک ایرانی اسلامی است.
حسینی گفت: بانوان از نبود پوشاک اسلامی در بازار گلهمند هستند و اگر دستگاههای مرتبط بیش از پیش پای کار بیایند بخشی از مشکلات فعلی حل میشود.
فعال دیگر عرصه عفاف و حجاب نیز در این باره گفت: ۲۵ سال است که در حوزه فروش مقنعه، جوراب، ساق دست، روسری و عبا و مانتوی اسلامی فعالیت دارم و هدف اصلیام هم ترویج عفاف و حجاب در جامعه است.
زهرا ملکی بیان کرد: در تمام این سالها به تنهایی اقدام به تولید مقنعه و فروش دیگر محصولات کردم و درخواستم از مسوولان اعطای تسهیلات برای رونق و ارتقای کارم است.
یک تولیدکننده پوشاک اسلامی اهل گنبدکاووس نیز در این باره اظهار کرد: کارگاه تولیدی ما در گنبدکاووس فعال است و علاوهبر ملزومات حجاب، لباسهای بیمارستانی نیز تولید میکنیم.
فاطمه علیپور با بیان اینکه با راهاندازی کارگاهم ۳۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شدند، افزود: علت اصلی بالا بودن قیمت چادر و عبا به دلیل گرانی پارچه است. برای تولید کار باکیفیت نیاز به تهیه چادر با جنس خوب داریم و این افزایش قیمت محصول نهایی به دلیل گرانی پارچه است.
وی از مسوولان خواست بستر خرید یکپارچه و ارزان پارچه برای تولیدکنندگان پوشاک ایرانی-اسلامی را فراهم کنند تا با این اقدام قیمت این نوع پوشاک برای مردم ارزانتر تمام شود.
این تولیدکننده پوشاک گلستانی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما، اندکبودن فضای کارگاهی است تا حدی که مجبور شدم با شیفتبندی نیروها تا حدودی این مشکل را مدیریت کنم.
علیپور گفت: خواستهام از مسوولانف دادن تسهیلات برای بالابردن و توسعه کارگاهم است اگر مکان مناسبی داشته باشم امکان اشتغالزایی ۸۰ نفر را دارم. در حال حاضر بیش از ۱۰ نفر از بانوان گنبدی به دلیل کمبود مکان در منزل اقدام به دوخت پوشاک اسلامی میکنند.
وی از تعلل مسوولان در اعطای تسهیلات گلایه کرد و افزود: بیش از یک سال است که از صنعت، معدن و تجارت درخواست تسهیلات دادم اما با وجود دوندگیها فراوان هنوز موفق به گرفتن آن نشدم.
به گزارش ایرنا، گرچه سیاستگذاران و متولیان فرهنگی از سال ۱۳۸۵و با تصویب قانون ساماندهی مد و لباس اقدامات خود را برای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی آغاز کردند و در سال ۱۳۸۶ پس از تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، اقدامات متنوعی در این حوزه انجام شد اما نیمنگاهی به بازار پوشاک زنانه و سهم پایین پوشاک ایرانی-اسلامی نشان میدهد میزان تاثیرگذاری اقدامات انجامشده آنقدر هم کافی نبوده و این مساله رسالت دستگاههای مربوطه را بیش از پیش سنگین میکند.