به گزارش ایرنا، علاوه بر مشکلات مربوط به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی در جزیره کیش، مردم این جزیره اخیرا با پدیدهای به نام کمبود این ناوگان و اختلال در خدمات رسانی دست و پنجه نرم میکنند؛ کمبود خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی برنامه ریزی برای مدیریت این حوزه را دچار چالشهای جدی کرده است.
از سال ۱۳۹۶ و همزمان با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، ناوگان حمل و نقل عمومی نه تنها نو سازی نشده بلکه در یک ناترازی با افزایش جمعیت در جزیره، بخشی از این ناوگان نیز از رده خارج شده و مشکلات را دو چندان کرده است.
این چالش در مدیریت شهری کیش را با یک بازدید ساده از ایستگاههای مینی بوس این جزیره میتوان دید؛ به خصوص وقتی حوالی ظهر باشد؛ کیشوندانی که اکثر آنان بومیان یا از قشر کارگران جزیره هستند، ساعتها در آن گرمای طاقت فرسا منتظرند که شاید آن مینی بوسهای فرسوده از راه برسند و آنان را به مقصدشان برساند.
کیشوندان چه میگویند؟
«ف. خیراللهی» یک دختر جوان دهه هفتادی و از بومیان جزیره است؛ میگوید همزمان با آغاز سل تحصیلی جدید و به کار گیری مینی بوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان سرویس مدارس، وضعیت حمل و نقل عمومی کیش آشفته تر شده است.
او ادامه میدهد: هزینههای کرایه تاکسی در کیش بسیار بالاست؛ حتی تاکسیهای زرد نیز دیگر دربست فعالیت میکنند و ما ناچار به ساعتها انتظار در ایستگاههای مینی بوس هستیم تا با هزینه کمی به مقصد برسیم.
«ع. محمدی» از دیگر کیشوندان منتظر در یکی از این ایستگاهها به خبرنگار ایرنا، میگوید: کمبود در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش به وضوح احساس میشود؛ به نظر ما این یک مشکل اساسی است که باید فکری به آن شود؛ کیش یک جزیره گردشگری است و ناوگان حمل و نقل عمومی در آن بخش حساسی از زنجیره گردشگری آن محسوب میشود که نوسازی آن در یک بازه زمانی مورد غفلت واقع شده است.
وی اضافه کرد: هزینه کرایه تاکسیها در کیش در مقایسه با سرزمین اصلی بسیار بالاست و امیدواریم چارهای به آن اندیشیده شود.
توقف واردات خودرو مشکلات زیادی را رقم زد
بدریه بحرینی رییس شورای اسلامی شهر کیش نیز با گلایه از توقف واردات خودرو به جزیره از سال ۱۳۹۶، گفت: بخش بزرگی از ناوگان حمل و مقل عمومی کیش مربوط به توقف واردات خودرو است.
از سال ۱۳۹۶ جمعیت نه تنها جمعیت جزیره به طور قابل توجهی افزایش یافته بلکه با عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بخشی از این ناوگان نیز به دلیل فرسودگی از رده خارج شده است.
وی به ناترازی جمعیت کیش با ناوگان حمل و نقل عمومی جزیره اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۹۶ جمعیت نه تنها جمعیت جزیره به طور قابل توجهی افزایش یافته بلکه با عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بخشی از این ناوگان نیز به دلیل فرسودگی از رده خارج شده است.
رییس شورای اسلامی شهر کیش با تاکید بر اینکه حل مشکلات مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی جزیره نیازمند یک تصمیم بالا دستی و نوسازی این ناوگان است، اضافه کرد: مدیران مدیریت شهری جزیره تمامی تلاش خود را برای مدیریت وضع موجود با شرایط فعلی به کار گرفتهاند.
نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی کیش فرسوده است
مدیر حمل و نقل عمومی جزیره کیش با اشاره به وجود ۷۶۷ دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی این جزیره گفت: ۵۶ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کیش فرسوده و نیازمند نوسازی است.
«میثم سامبند» با بیان اینکه ۴۳۴ دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش فرسوده است، اظهار کرد: مینی بوسهای سطح جزیره بیشترین میزان فرسودگی در ناوگان حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص دادهاند و نوسازی آنها ضروری است؛ خودروهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند نوسازی نیستند، همگی مدل بالای ۲۰۱۵ دارند.
وی در رابطه با واردات خودروهای برقی برای ناوگان حمل و نقل عمومی کیش، بیان کرد: ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی کیش با چالشهایی رو به رو است؛ به طور مثال ابتدا باید متولی این امر مشخص شده و بررسیهای لازم در خصوص توانایی تامین برق خودروها در جزیره، خدمات پس از فروش خودرو، نحوه شارژ آن و بسیاری از آیتمهای دیگر انجام شود.
مدیر حمل و نقل عمومی جزیره کیش با تاکید بر اینکه بررسی همخوانی ایستگاههای شارژ خودروهای برقی با آب و هوای جزیره کیش ضروری است، گفت: در تلاشیم تا نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایطی شکل بگیرد تا هیچ چالش در این راستا به وجود نیاید.
به گزارش ایرنا، به هرحال در شرایطی که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هنوز آنطور که شایسته آن است عملی نشده و جزئیات آن در هالهای از ابهام قرار دارد، بعید به نظر میرسد که مشکلات حاکم بر ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیر برون رفت قرار گیرد.