اصفهان- ایرنا- بازار قطعات یدکی خودرو به‌دلایل مختلفی مانند تنوع محصولات و حضور عرضه‌کنندگان مختلف با چالش‌هایی روبه‌رو است؛ به گفته کارشناسان، بیشترین شکایت‌های ثبت‌ شده در این حوزه مربوط به کیفیت لاستیک‌ بوده و باید اطلاعات و آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، کیفیت قطعات خودرو در دنیای امروز در اعتبار صنعت خودروسازی و ایمنی و سلامت رانندگان اهمیت بسزایی دارد و با توجه به چالش‌های موجود در صنعت خودروسازی و لوازم یدکی، اجرای طرح استانداردسازی خدمات پس از فروش خودرو، مردم را به استفاده از خدمات نمایندگی‌ها، مراکز مجاز و دارای پروانه استاندارد خدمات پس از فروش ترغیب می‌کند تا از خسارت‌های ناشی از خدمات مراکز غیر مجاز و غیر حرفه‌ای جلوگیری شود.

به‌ گفته کارشناسان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین شکایات ثبت‌ شده در این حوزه به کیفیت لاستیک‌های خودرو مربوط است؛ این مشکلات بیشتر ناشی از نقص در کیفیت و نصب یا تولید غیر استاندارد لاستیک‌ها بوده که برای بسیاری از رانندگان به‌ویژه مالکان ماشین‌های سنگین دردسرساز شده است.

کارشناس صنعت خودرو و نیروی محرکه اداره کل استاندارد اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح نظارت بر کیفیت قطعات خودرو گفت: بیشترین شکایت‌هایی که در این زمینه دریافت می‌کنیم مربوط به کیفیت لاستیک خودرو است.

سعید عباسی عبدلی افزود: واحدهای تولید لاستیک خودرو خارج از اصفهان هستند و ما این شکایت‌ها را به استان‌های مربوطه ارسال می‌کنیم.

این کارشناس تاکید کرد: لاستیک‎‌ها باید توسط آزمایشگاه و پژوهشگاه‌های همکار، آزمایش و بعد از تایید در صنعت خودرو استفاده شوند.

کارشناس آزمایشگاه بخش صنعت، شیمیایی و پلیمری اداره کل استاندارد استان اصفهان نیز به مشکلاتی اشاره کرد که در بررسی لاستیک‌های معیوب مشاهده می‌شود.

زهرا مصطفوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: بیشتر لاستیک‌های خودرو که به‌دلیل شکایت و برای آزمایش به این حوزه ارسال می‌شوند، مشکل ترکیدگی داشتند که در موقع نصب کردن اتفاق افتاده و مربوط به لاستیک‌ ماشین‌های سنگین از جمله تریلی و کامیون بوده است.

لزوم رعایت استاندارد در واحدهای عرضه‌کننده قطعات خودرو

به گفته کارشناس صنعت خودرو و نیروی محرکه اداره کل استاندارد اصفهان، طرح نظارت بر کیفیت قطعات خودرو تحت نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت و با نظارت اداره کل استاندارد در حال اجراست تا از بروز مشکلاتی نظیر کیفیت پایین قطعات خودرو جلوگیری شود.

عبدلی خاطرنشان کرد: ۳۵ تا ۴۰ قطعه از قطعات خودرو مشمول استاندارد اجباری است و در آینده قطعات بیشتری به این فهرست افزوده خواهند شد.

وی با اشاره به هزینه بالای قطعات خودرو و حساسیت نقش آنها در عملکرد خودرو تاکید کرد: مشکلات موجود درباره کیفیت آنها باید به‌طور ریشه‌ای حل شود.

این کارشناس با بیان اینکه واحدهای عرضه‌کننده قطعات خودرو موظف به رعایت استانداردهای خدمات پس از فروش هستند، خاطرنشان کرد: مردم هم برای خرید قطعات خودرو باید از مکان‌های معتبر خرید و از صحت کیفیت قطعات با استفاده از سامانه‌های استعلام موجود اطمینان حاصل کنند.

عبدلی افزود: مردم برای اطمینان از استاندارد و کیفیت قطعات خودرو کد ۱۰ رقمی قطعه را از طریق پیامک به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال و استعلام کنند که راهی برای جلوگیری از خرید قطعات بی‌کیفیت است.

وی اظهار کرد: حدود ۶۰ واحد تولید قطعات خودرو و نیروی محرکه در استان اصفهان فعالیت دارد که معتبر و زیر نظر اداره کل استاندارد است.

آگاهی مردم درباره کیفیت قطعات خودرو کم است

به گفته معاون بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، همه زیر ساخت‌ها در وزارت صمت برای کیفی‌سازی قطعات خودرو فراهم شده اما آگاهی‌سازی مردم نسبت به این موضوع کم است و اگر مردم درباره کد شناسه و رهگیری آن حساس نباشند، قطعات غیر مجاز و با کیفیت پایین تولید یا وارد می شود که ضرر و زیان مالی و جانی برای مصرف‌کنندگان در پی دارد.

اکبر عادل‌مرام در گفت و گو با ایرنا افزود: مردم باید در این زمینه مطالبه‌گر باشند و با مطالبه شناسه کالا و کد رهگیری از فروشندگان قطعات خودرو، سعی کنند تولیدکننده و فروشنده را قانونمند کنند.

وی تاکید کرد: آگاهی مردم از کیفیت قطعات بسیار حیاتی است، اگر عرضه لوازم یدکی و قطعات مصرفی مشمول شناسه‌گذاری فاقد شناسه کالا و کد رهگیری باشد، تخلف است و در بازرسی‌ها در صورت مشاهده اقلام فاقد شناسه کالا و کد رهگیری، مطابق با ضوابط و قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر عرضه کننده با تولیدکننده و واردکننده برخورد خواهد شد.

عادل‌مرام ادامه داد: اگر مصرف‌کنندگان نسبت به شناسه‌ کالا حساس نباشند، ممکن است قطعات غیرمجاز و بی‌کیفیت را خریداری کنند که می‌تواند خطرات جدی به‌همراه داشته باشد.

معاون بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اگر شکایتی از کیفیت قطعات خودرو واصل شود آن را به اداره کل استاندارد ارجاع می‌دهیم و اگر با آزمایش متوجه تولید خارج از ضوابط استاندارد شویم موضوع در مراجع مربوطه از جمله دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.

عادل‌مرام از شناسنامه‌دار شدن ۵۵ قلم کالا از لوازم یدکی خودرو خبر داد و افزود: این اقلام باید قبل از عرضه به بازار، شناسه کالا و کد رهگیری داشته باشند و با عرضه اقلام فاقد این شناسه‌ها برخورد خواهد شد.

وی یادآور شد: مصرف‌کنندگان برای اطمینان از صحت شناسه کالا و کد رهگیری نصب شده روی محصول می‌توانند از برنامه سامانه جامع تجارت که بر روی گوشی تلفن همراه قابل نصب است، استفاده کنند و با درج شناسه‌ کالا و کد رهگیری یا با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷*۴* از طریق پیامک از صحت این شناسه‌ اطمینان حاصل کنند.

مصرف‌کنندگان قطعات خودرو می‌توانند گزارش‌ها و شکایات خود را در این زمینه از طریق سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات یا سامانه پاسخگویی تلفنی ۱۲۴ اعلام کنند تا توسط بازرسان و دستگاه‌های مسوول رسیدگی شود.

به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که با توجه به اهمیت کیفیت و ایمنی قطعات خودرو، ارتقاء آگاهی عمومی و مشارکت فعال مصرف‌کنندگان در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد و استفاده از سامانه‌های استعلام معتبر می‌تواند در کاهش مشکلات ناشی از قطعات بی‌کیفیت موثر واقع شود.