به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید فرهنگ فصیحی در آیین «طرح ملی ترویج کارآفرینی از سری رویدادهای باور» گفت: این دانشگاه هر هفته میزبان تخصصی رویدادهای فناورانه است. کارآفرینی دانشجویان از سال ها قبل در کشور مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا ظرفیت های انسانی متخصص در کشور داریم که علاقه مند هستند در حوزه های کسب و کار و کارآفرینی فعالیت کنند.
وی حوزه های حمل و نقل، محیط زیست و پسماند و آلودگی هوا را از حوزه های اولویت دار کشور نام برد و اظهار کرد: در کنار توسعه کسب و کار به تخصص ها و مهارت های چندگانه کارآفرینی نیاز است و باید این مهارت در دانشجویان توسعه یابد. دانشجویان با موضوعاتی چون گروهسازی، بازار یابی، مسایل حقوقی و فروش و غیره آشنا شوند.
فصیحی با بیان اینکه از طریق این سامانه آموزش ها و استعداد سنجیها رخ می دهد، خاطر نشان کرد: در ادامه این مسیر که از یک سال قبل شروع شده، دانشجویان ثبت نام و در آزمونهای استعدادیابی شرکت کردند و ۱۲ دوره آموزشی در قالب این طرح برای سه گروه از دانشجویان برگزار کردیم.
رئیس پارک فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: در این دوره های آموزشی ۸۰۰ نفر شرکت کردند. اعتبار سنجی ایده، ارزیابی کسب و کار، مهارت های تیم سازی، اخلاق کسب و کار، اصول توسعه کسب و کار از موضوعات این دوره های آموزشی است.
وی با اشاره به روند توسعه کسب و کار اظهار کرد: بر اساس آمارها از هر ۴ تا ۵ کسب و کاری که توسعه یابد یکی از آنها ممکن است رشد کند و بقیه شکست می خورند که دلیل آن بیتوجهی به مسائل پیرامونی کسب و کارها است.
فصیحی برگزاری دوره های آموزشی این طرح را به صورت برخط دانست و افزود: کارآفرینان در این دوره شرکت کردند و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند. بخشی از وظایف ما در طرح کارآفرینی این است که دانشجویان را در جریان تجارب کارآفرینان قرار دهیم. حدود ۷ هزار نفر در مراحل مختلف این طرح حضور دارند.
وی خدمات کارآفرینی را خدمات ارزان قیمتی ندانست و گفت: توجه وزارت علوم در این زمینه موجب شد تا فضای گستردهتری برای ترویج کارآفرینی فراهم شود و باعث شد افرادی که دارای استعدادی در این حوزه هستند به دنبال کارمند شدن نروند.
وی با تاکید بر اینکه هر کسب و کار موفق از یک مسأله محوری شروع میشود گفت: در این برنامه ملی تلاش می شود تا در قالب برگزاری رویداد ها دانشجویان مسأله اصلی خود را بیابند. این مسائل در پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم بارگذاری شده است و آشنایی با این مسایل می تواند زمینه ساز شکل گیری بسیاری از کسب و کارهای موفق شود.
شناسایی نیاز شرط موفقیت ایدهپردازی در دانشگاهها
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این رویداد ایده پردازی بر اساس نیازسنجی را شرط موفقیت آن در دانشگاه ها توصیف کرد و گفت: تا زمانی که شناسایی نیاز صورت نگیرد نمی شود آن ایده را به محصول موفق و در نهایت ثروت تبدیل کرد.
علیرضا رهایی گفت: باید بتوانیم بر اساس نیازهایی که تعریف می شود شرکت های دانش بنیان موفقی داشته باشیم. شناسایی نیاز یک معنایی است که می تواند به ایده پردازی موفق کمک کند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: بحث ما این است که بتوانیم فکر کنیم تا در مسیر کارآفرینی نیازها را بشناسیم و ایده پردازی را بر اساس این نیازها شکل دهیم تا در نهایت نتیجه توسعه ایده به امری موفق، تولید دانش بنیان، محصول و در نهایت به ثروت تبدیل شود.
وی تصریح کرد: بنابراین تبدیل ایده به ثروت در دانشگاه ها با شرط ایده پردازی بر اساس نیازسنجی می تواند موفق شود. تا زمانی که شناسایی نیاز صورت نگیرد نمی شود آن ایده را به محصول موفق و در نهایت ثروت تبدیل کرد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سطوح بالا مسئولان نظام همه بر ایجاد و شکل گیری صنعت دانش بنیان تاکید دارند و در این راستا از همه اسباب و ابزارهای لازم برای تحقق اقتصاد دانش بنیاد پشتیبانی می کنند. تا بتوانیم جوانان با استعداد، نوآور و خلاق را برای شناسایی و رفع نیازهای کشور جذب کنیم.
رهایی تاکید کرد: طرح ملی ترویج کارآفرینی نیز که امروزه مطرح است کمک خواهد کرد در کنار آموزش مباحث علمی دانشجویان، روند توسعه کارآفرینی نیز دنبال شود. ضمن اینکه این اقدام می تواند هدف عمده که همان تحقق عدالت آموزشی و کارافرینی در سطح کشور است را محقق کند.
به گزارش ایرنا، طرح ملی ترویج کارآفرینی با هدفگذاری مشارکت ۳۰ هزار دانشجو در سال نخست برای سراسر کشور و برای زمینهسازی رویش هستههای فناور در دانشگاهها از اول خرداد ۱۴۰۲ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد.
در این طرح ملی افراد صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا میکنند. در این طرح به ازای هر دانشجو مبلغ یک میلیون تومان اعتبار اختصاص مییابد.