بوشهر- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: توسعه بازارهای صادراتی خرما یکی از رویکردهای این اتاق است و اکنون رایزنی با کشورهای اوراسیا و جنوب شرق آسیا جهت توسعه صادرات خرمای استان در دستور کار قرار دارد.

خورشید گزدرازی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هم‌اکنون کشورهای روسیه، هند، افغانستان، ارمنستان و ترکیه مقاصد اصلی صادرات محصول خرمای استان بوشهر هستند.

وی با اشاره به اینکه خرما یکی از محصولات استراتژیک استان بوشهر است، بیان کرد: ۳۹ هزار هکتار از مساحت نخلستان‌های استان و ۱۶۰ هزار تن خرما توسط کشاورزان استان تولید شده است که ۲۳ هزار تن آن به خارج از کشور صادر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ادامه داد: در راستای حمایت از صنایع خرما، پنج دوره نمایشگاه و همایش ملی خرما برگزار شده است که با استقبال فعالان این عرصه مواجه شده و نمایشگاه خرمای بوشهر به بزرگترین رویداد ملی این عرصه در کشور تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

۱۰۵ هزار تن خرما از نخلستان‌های بوشهر برداشت شد

۲۰۰ هزار تن محصول از نخلستان های بوشهر برداشت شد

رئیس اتاق بوشهر، تهاتر خرما با میوه‌های گرمسیری را یکی از دستاوردهای نمایشگاه و همایش ملی خرما دانست و گفت این موفقیتی بزرگ برای توسعه صادرات خرما محسوب می‌شود.

گزدرازی تصریح کرد: طرح ایجاد شهرک خرما یکی دیگر از دستاوردهای این رویداد است که با نهایی شدن مکان این شهرک و استقبال مجموعه‌ها برای سرمایه‌گذاری، شاهد تحقق این طرح خواهیم بود.

گزدرازی افزود: ششمین نمایشگاه و همایش ملی خرما از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ آبان‌ماه برگزار می‌شود و تلاش شده است برنامه‌های متنوعی در این چهار روز تدوین شود.

وی اضافه کرد: تعدادی از شخصیت‌های خارجی و داخلی مهمان ششمین نمایشگاه و همایش ملی خرما خواهند بود.

رئیس اتاق بوشهر گفت: رویکرد اتاق بازرگانی بوشهر تقویت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان است که برگزاری نمایشگاه و همایش ملی خرما یکی از این اقدامات است.

وی ادامه داد: این رویداد هر سال با استقبال فعالان این عرصه مواجه شده و دستاوردهای خوبی برای صنعت خرمای استان داشته است.

گزدرازی اظهار کرد: همچنین انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی با ارائه تسهیلات بیشتر از صنایع خرما حمایت کند که از مهم‌ترین این تسهیلات می‌توان به حمایت از توسعه نخلستان‌ها، مبارزه با آفات و رفع ممنوعیت دائمی صادرات خرما اشاره کرد.