به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس، شنبه در این آیین گفت: امسال افزون بر ۱۵۰ هزار نوآموز چهار تا ۶ ساله سنجش میشوند که از این شمار، ارزیابی حدود ۷۵ هزار نوآموز کلاس اولی الزامی است.
خلیل عابدی افزود: پیش بینی شده فرایند سنجش این نوآموزان تا بهمن ماه ۱۴۰۳ به پایان برسد تا در صورت تشخیص برخی مشکلات، پیش از ورود نوآموزان به پایه اول بهبود یابد یا حل شود.
وی بیان کرد: فارس ۸۵ مرکز جامع سنجش،آموزش، توانبخش و مداخله بهنگام در آموزش با ۴۵۰ نیروی آزماینده دارد که فرآیند سنجش نوآموزان را به عهده دارند.
عابدی گفت: والدین نوآموزان با مراجعه به سامانه "سیرت" با انتخاب نزدیکترین مرکز سنجش به محل زندگی خود، برای ارزیابی نوآموز خود نوبت بگیرند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس گفت: سال گذشته نزدیک به ۷۸ هزار نوآموز فارس ارزیابی شدند که از این شمار ۶ هزار و ۸۰۰ نفر نیازمند بررسی تخصصی هوش بودند.
وی ادامه داد: از این شمار ۴۲۰ نفر برای تحصیل در مدارس استثنایی و ۲۵ نفر برای آموزش در مراکز تحت پوشش بهزیستی ارجاع شدند.
عابدی گفت: از میان نوآموزان فارس در سال گذشته، بیش از ۲ هزار نفر دیرآموز تشخیص داده شدند که در مرکز جامع سنجش،آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام در آموزش خدمات ویژه آموزشی دریافت کردند.
هدف سنجش نوآموزان، تحقق عدالت آموزشی است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در این آیین با بیان نمونههایی از اهمیت سنجش و تشخیص بهنگام مشکلات نوآموزان پیش از ورود به مدرسه گفت: فارس سال گذشته در سنجش نوآموزان از نظر سرعت و دقت در کشور برتر شد و امید است امسال نیز این فرآیند به همین گونه به انجام برسد.
مجید بذرافکن ادامه داد: سال گذشته، در فرآیند سنجش نوآموزان، ۴۲۰ نوآموز نیازمند آموزشهای ویژه خود، ۲۶ نوآموز مبتلا به اوتیسم و ۲ هزار و ۲۶ نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند تا خدمات متناسب دریافت کنند.
وی ادامه داد: تشخیص بموقع دانشآموزان با نیازهای ویژه به حمایت، مانند دیرآموزان، این آگاهی را به معلمان آنها میدهد که این دانشآموزان نیازمند حمایت هستند.
معاون آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: تحصیل این دانشآموزان در میان دانش آموزان عادی، بدون تشخیص و دریافت خدمات متناسب به آنها، ظلم در حق این کودکان است.
بذرافکن گفت: سنجش نوآموزان با هدف شناخت ظرفیتهای هر دانش آموز و تحقق عدالت آموزشی انجام میشود و کودکان ۶ ساله بدون شرکت در فرآیند سنجش، در پایه اول ثبت نام نمیشوند.
مواردی که در طرح سنجش سلامت نوآموزان بررسی می شود شامل اطلاعات فردی ، اطلاعات خانوادگی ، ویژگی های جسمی و آمادگی تحصیلی کودک کلاس اولی است . اطلاعات فردی شامل مشخصاتی چون جنسیت ، بیمه درمانی و نوع آن ، سابقه آموزش پبش از دبستان ، وضعیت یک زبانه یا دو زبانه بودن کودک و راست دست یا چپ دست بودن او.
ویژگی های جسمی نو آموز نیز از طریق بررسی این موارد مشخص می شود : سلامت چشم ، گوش ، قد و وزن کودک ، گفتار ، وضعیت پوست و مو ، وضعیت دهان و دندان ، اندازه گیری توده بدنی ، سابقه بیماری ، فشار خون ، وضعیت روانی و عصبی در معاینات پزشکی ، وضعیت واکسیناسیون و اختلال اوتیسم.
اطلاعات خانوادگی شامل این موارد هستند : سن ، تحصیلات و شغل والدین ، نسبت خویشاوندی میان والدین ، تعداد افراد خانواده ، ترتیب تولد کودک و محل سکونت او . همچنین ، ارزیابی آمادگی تحصیلی در واقع سنجش میزان رشد نوآموز در حیطه های شناختی ، زبانی ، اجتماعی و توانایی یادگیری محتواهای آموزشی است که توسط آزماینده آمادگی تحصیلی صورت می گیرد.
در مرحله تخصصی طرح سنجش سلامت کلاس اولی ها و پیش دبستانی ها ، در پایگاه تخصصی ارزیابی های تخصصی مربوط به بینایی ، شنوایی ، جسمی حرکتی ، اوتیسم و هوش انجام می شود.