تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و استاد زبان چینی گفت: همگام با آغاز عصر جدید در چین و همپای تحولات سریع نظام بین‌الملل، باید شاهد تحقق عصر جدید چین‌شناسی و تربیت نسل جدیدی از چین‌شناسان برای مواجهه با چالش‌های روزگار معاصر باشیم.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه تهران، حامد وفایی، عضو هیأت‌علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در دومین نشست سالانه کنگره جهانی چین‌شناسی سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود در این نشست با حضور متخصصان مطالعات چین از مراکز علمی و پژوهشی سراسر جهان در پکن، بر لزوم به‌روزرسانی مطالعات چین متناسب با تحولات جهانی تأکید کرد.

وفایی در سخنان خود با عنوان «عصر جدید مطالعات چین» گفت: در حالی که سال‌هاست مطالعات چین بر مرور و واکاوی فرهنگ و تمدن چین متمرکز بوده است، امروز و با آغاز عصر جدید تاریخ چین و اهمیت یافتن این کشور در سیاست بین‌الملل معاصر، لزوم گسترش حوزه‌های مطالعات چین و تعمیق آن بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

عضو هیأت امنای مرکز جهانی چین‌شناسی، اظهار داشت: مطالعات چین، یک مسیر یک‌طرفه و تک‌بعدی نیست که در جریان آن چین‌شناسان با سفر به چین مطالبی بیاموزند و به کشورشان بازگردند. امروز با توجه به گسترش دامنه حضور و اثرگذاری چین در نظام بین‌الملل، شکل‌گیری تعاملی چندجانبه بین چین‌شناسان، کشورهای متبوع آنها و همتایان چینی ضروری است. از رهگذر چنین تعاملی، می‌توان به بهبود عملکرد و اثرگذاری مثبت چین در نظام بین‌الملل امیدوار بود.


استاد دانشگاه تهران در نشست سالانه کنگره جهانی چین‌شناسی که دهم آبان‌ماه برگزار شد، با اشاره به اشراف چین‌شناسان کشورهای مختلف به مسائل چین افزود: اگر قائل به این باشیم که در روزگار کنونی چین می‌تواند بخشی از راه حل عملیاتی برای بهبود وضعیت ‌جهان یا حداقل کاستن از رنج‌های بشر باشد، بی‌تردید آشنایان به ابعاد اندیشه‌های سنتی و مدرن این کشور می‌توانند با طرح راهکارهای اساسی و عملی به همتایان خود در این کشور، در این امر نقش داشته باشند.

وفایی ادامه داد: در پیام شیء جین پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین به نخستین کنگره جهانی چین‌شناسی، بر لزوم ایفای نقش چین‌شناسان در مواجهه با مسائل پیچیده و خطیر روزگار کنونی تاکید شده بود. تحولات امروز غرب آسیا و کشتار انسان‌های بی‌گناه یکی از همان مسائل خطیر است. همگام با آغاز عصر جدید در چین و همپای تحولات سریع نظام بین‌الملل، باید شاهد تحقق عصر جدید چین‌شناسی و تربیت نسل جدیدی از چین‌شناسان برای مواجهه با چالش‌های روزگار معاصر باشیم.

استاد دانشگاه تهران در پایان با اشاره به اینکه بر اساس تعالیم کهن چینی، آموختن فرآیندی متقابل است و هیچ‌گاه هیچ فردی بی‌نیاز از دانش دیگران نخواهد بود، پیشنهاد تشکیل کمیته یا برگزاری نشست سالانه چین‌شناسان کشورهای مختلف و همتایان‌شان در کشور چین، برای مبادلات علمی و گفتگو پیرامون موضوعات روز را ارائه کرد.

دومین نشست سالانه کنگره جهانی چین‌شناسان در سه شهر شانگهای، نن‌پینگ و پکن با حضور متخصصان مطالعات چین از پنجاه کشور جهان برگزار شد و در جریان آن، مهم‌ترین تحولات و مسائل مرتبط با حوزه مطالعات چین در عرصه‌های مختلف مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.