به گزارش ایرنا، جاده قیدار- ابهر به طول حدود ۶۰ کیلومتر مراکز شهرستانهای خدابنده و ابهر را به هم متصل میکند و به عنوان یک جاده شریانی به لحاظ داشتن تردد بالا، شاهد تصادفات و حوادث زیادی است.
طی چند سال اخیر حجم تردد در جاده قیدار – ابهر به واسطه اتصال جاده کردستان و همدان به آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته و چون این جاده به عنوان یک جاده فرعی طراحی و اجرا شده است، کشش این حجم از تردد را ندارد و تداوم وضعیت کنونی به علت کم عرض بودن جاده بسیار نگران کننده است.
افزایش حوادث رانندگی در این محور، رسیدگی به وضعیت آن را به یک مطالبه جدی مردمی در منطقه تبدیل کرده است. با پیگیری های انجام شده، تعریف این مسیر ارتباطی به جاده اصلی ارتقا پیدا کرد و ۲ بانده کردن آن در دستور کار قرار گرفت ولی عملیات اجرایی آن به واسطه محدودیت های اعتباری، خیلی کُند پیش می رود.
سال گذشته پس از وقوع چند تصادف منجر به فوت در این مسیر و بازتاب آن در منطقه و شبکه های اجتماعی، جلسه اضطراری با حضور استاندار زنجان، نماینده وقت مردم خدابنده در مجلس، فرماندهی انتظامی استان و فرماندهان پلیس راه استان و شهرستان های خدابنده و ابهر، مدیران راه و شهرسازی و راهداری استان و فرمانداران شهرستان های خدابنده و ابهر برای بررسی و رفع نقاط حادثه خیز جاده قیدار - ابهر برگزار و در آن مصوباتی به قید فوریت برای رفع نقاط حادثه خیز جاده قیدار - ابهر تصویب شد که نصب تابلوهای هشدار و سرعتکاه در بخش هایی از مسیر،استفاده از دوربین های کنترل سرعت، افزایش حضور پلیس و ایجاد اصطکاک در بخش هایی از مسیر از جمله آنها بود.
با وجود اجرای برخی از این مصوبات مثل عملیات مضرس(ایجاد اصطکاک در سطح مسیر) و اجرا نشدن موارد دیگر، کاهش محسوسی در تصادفات جاده ای در این مسیر مشاهده نشد به طوری که پلیس راه استان زنجان در خصوص آمار تصادفات جاده ای در این محور از هرگونه ارائه اطلاعات به خبرنگار ایرنا امتناع کرد.
سال گذشته اعلام شد که ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت تصادفات جاده ای در استان مربوط به جاده ابهر - قیدار است ولی تاکنون آماری از تصادفات این مسیر در سال جاری اعلام نشده تا وضعیت آن بررسی شود.
در اولین روز هفته جاری در یک سانحه تصادف در این محور، هفت نفر در دم جان خود را از دست دادند و هر بار با وقوع چنین حوادثی که شمار آنها در این مسیر کم نیست، مشکل جاده ابهر- قیدار مورد توجه بیشتری قرار می گیرد ولی مجددا به فراموشی سپرده می شود.
ساکنان منطقه از رسانه ها انتظار دارند تا مشکل چندین ساله حادثه خیزی این جاده را منعکس کنند تا بلکه حساسیت مسوولان نسبت به آن برانگیخته شود.
حادثه خیزی مسیر قیدار - ابهر ارتباطی به پلیس راه ندارد
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه جاده ابهر- قیدار کشش این حجم از تردد فعلی را ندارد، گفت: این جاده با وضعیت کنونی خود به یک مسیر بحرانی تبدیل شده و حادثه خیزی آن هم ارتباطی با پلیس راه ندارد بلکه متولیان حوزه راهسازی باید در این خصوص تدبیر داشته باشند.
سرهنگ محمدعلی خلجی افزود: مصوباتی در شورای ترافیک و شورای تامین استان برای رفع بخشی از مشکلات جاده انجام شده است و پیگیری ها باید بر انجام این اقدامات متمرکز شود.
وی خاطرنشان کرد: پلیس راه در این زمینه کوتاهی نکرده، چون قانونگذار تکلیفی در خصوص احداث، تعریض و اصلاح جاده بر دوش پلیس نگذاشته است بلکه پلیس پس از ساختن راه برای اجرای وظایف خود وارد عمل می شود.
تکمیل طرح های راهسازی استان با این روند تخصیص اعتبار ۲۰ سال طول میکشد
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عمده مشکلات ما در اجرای طرح های راهسازی بیشتر مربوط به تامین اعتبار این طرح هاست، گفت: با لحاظ میانگین سال های گذشته، طول عمر طرح های راهسازی استان حدود ۱۵ سال است یعنی طرح هایی داریم که از سال ۱۳۸۵ و برخی از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است.
ابوالفضل سلیمانی افزود: با لحاظ میانگین ۱۵ سال برای طول عمر طرح های راهسازی استان، اعتباری که تا به امروز برای این طرح ها تخصیص پیدا کرده، هفت هزار میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان اینکه همه چیز در حوزه طرح های راهسازی متاثر و تحت الشعاع اعتبار است، اظهار داشت: اعتباری که امسال برای طرح های راهسازی استان پیش بینی شده حدود چهار هزار میلیارد ریال است که با لحاظ وضعیت تورم و با این روند اختصاص اعتبار برای طرح ها، دست کم ۲۰ سال طول می کشد تا طرح های راهسازی در استان به سرانجام برسد.
تعریض جاده قیدار - ابهر نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه میزان اعتبارات برای طرح های راهسازی تناسبی با حجم طرح ها و هزینه های مورد نیاز ندارد، گفت: با اختصاص سالانه ۵۰۰ تا یک هزار میلیارد ریال برای طرحی مثل ۲ بانده کردن جاده ابهر- قیدار که تکمیل آن با لحاظ قیمت های امروز، ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار می خواهد نمی توان در کوتاه مدت همه مسیر را تعریض کرد.
سلیمانی ادامه داد: امسال اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد تعریض حدود پنج تا ۶ کیلومتر این جاده از سمت قیدار، تکمیل می شود.
وی در خصوص عملیات تعریض این مسیر گفت: از ۲ سال گذشته که ارتقای این مسیر جزو طرح های ملی تعریف شد، بر اساس مطالعات انجام شده و بر اساس میزان ترافیک و جمعیت مستقر پیرامون این مسیر، عملیات تعریض آن در ۲۴ کیلومتر از سمت شهر قیدار شروع شده است.
سلیمانی گفت: البته با پیگیری مسوولان شهرستان ابهر، از محل اعتبارات رفع نقاط حادثه خیز راهداری، تعریض محور از سمت شهر ابهر هم کلید خورده است ولی این عملیات عمرانی در قالب طرح تعریض جاده ابهر- قیدار نیست و راهداری استان متولی اجرای آن است.
لزوم نصب دوربینهای کنترل سرعت به دلیل زمانبر بودن عملیات اصلاح جاده
نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در فضای مجازی، گفت: پس از حادثه دلخراش و تاسف بار فوت هفت نفر در سانحه تصادف ۲ روز گذشته در جاده ابهر - قیدار، در تماس با معاون وزیر راه و شهرسازی مراتب اعتراض خود را نسبت به کندی روند اصلاح جاده ابهر-قیدار منعکس کردم.
منصور علیمردانی اظهار داشت: با توجه به زمانبر بودن عملیات اصلاح جاده، لازم است برای پیشگیری از وقوع سوانح دلخراش رانندگی، نصب دوربینهای کنترل سرعت در فواصل پنج کیلومتری این مسیر جهت کنترل سرعت خودروها در دستور کار قرار گیرد.
نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه گفت: مسوولان راهداری برای اجرای برخی تمهیدات فوری برای کاهش سوانح در این مسیر از قبیل نصب دوربینهای کنترل سرعت قول مساعد دادند و بر اهمیت اصلاح و استانداردسازی هر چه سریعتر این جاده تاکید کردند که امیدواریم در عمل شاهد تحقق آن باشیم.
برآیند:
عملیات تعریض جاده ابهر - قیدار که عنوان پرحادثهترین مسیر ارتباطی استان و جاده مرگ را به خود گرفته، بر اثر محدودیتهای اعتباری کند پیش می رود.
ساکنان این منطقه از مسوولان انتظار دارند که با اتخاذ تدابیر لازم برای تسریع در اجرای این طرح و پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و ناگوار اقدام کنند.