دشمنی دیرینه و آشکار یهودیان صهیونیست با مذاهب اسلامی بالاخص تشیع، نیاز به اثبات و ادله و برهان ندارد چراکه سُنت تاریخ، همواره بر رویارویی حق و باطل استوار بوده است. عمده توجهات و سرمایهگذاریهای سران رژیم صهیونیستی طی سالیان اخیر بر دشمنشناسی یا به عبارت بهتر، شناخت بیشاز پیش ایران شیعه (به عنوان دشمن شماره یک اسرائیل) معطوف گردیده است.
مطالعات آکادمیک و دانشگاهی رژیم صهیونیستی در حوزه برپایی کرسیهای درس شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است به طوریکه دانشگاههای «تلآویو»، «اورشلیم»، «حیفا»، «هبرو»، «نگو» و «بارایلان» از سالیان گذشته تاکنون، به برگزاری کلاسهای درس در رشته «شیعه شناسی» مبادرت نموده و درحال تربیت نیروی انسانی متخصص در گرایشهای مرتبط با ایران وشیعه پژوهی هستند.
از همین روی، تشویق شهروندان صهیونیست به شناخت مذهب، رسوم و سنتهای ایرانی و همچنین آموزش زبان فارسی به ایشان، از جمله کارویژههای مهم سیاستگذاران اسرائیلی محسوب میشود.
قویترین مفسران و محققان با پیشرفتهترین امکانات مالی و انسانی در اختیار رژیم صهیونیستی هستند تا راهی پیدا کنند که فقط به شیعه ضربه بزنند.
دانشگاه تل آویو دارای بخش اسلام شناسی ،مطالعات شیعه شناختی و دوره های آموزشی است بخش آموزش آن، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت می کند. در اسرائیل سالانه حدود به ۲۵۰ نفر در مقطع دکترا رشته شیعه شناسی فارغ التحصیل میشوند و یکی از بزرگترین کتابخانههای شیعی در اسرائیل مستقر است ،آنها تمام کتب شیعه را مطالعه کرده و اندیشههای شیعی را تحلیل میکنند.
آنها تمام کتب شیعه را مطالعه کرده و اندیشههای شیعی را تحلیل میکنند و حتی اکنون درباره زیارت، زیارت سیدالشهدا(ع) و زیارت اربعین و پیرامون موضوعاتی مانند رابطه نجف و قم، رابطه علما و مراجع نجف و قم و ایجاد دو دستگی بین نجف و قم کار کرده و برنامه ریزی میکنند.
اگر ندانیم صحنه بازی چیست، نمیتوانیم بازیگردان خوبی باشیم و امروز صحنه بازی را اندیشکدههای غربی برنامه ریزی میکنند.
در رژیم صهیونیستی سالانه حدود به ۲۵۰ نفر در مقطع دکترا رشته شیعه شناسی فارغ التحصیل میشوند و یکی از بزرگترین کتابخانههای شیعی در اسرائیل مستقر است. بزرگترین دانشگاه شیعه شناسی در دنیا در رژیم صهیونیستی است انها به وسیله این شناخت بهتر می توانند نقشه ها و برنامه های بهتری برای نابودی شیعه داشته باشند .
گرچه دقیقا مشخص نیست که رژیم صهیونیستی با چه هدف اقدام به تاسیس دانشگاه شیعه شناسی نموده است، ولی می توان گفت هدف اصلی این امر به منظور مقابله با اسلام بویژه شیعه به وجود آمده است، چون این کشور می داند که فرهنگ شیعه بیشترین تاثیر را درمقابله با اسراییل داشته است، بر این اساس است که سالانه تعداد زیاد شیعه شناس از دانشگاه های اسرائیل فارغ التحصیل می شوند! بنابر برخی گزارش ها در این دانشگاه واز دانشگاه دیگر اسرائیل سالانه حدود۲۵۰ دانشجو در مقطع دکتری فارغالتحصیل میشوند و قویترین، معتبرترین و متبحرترین مراکز شیعهشناسی جهان مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل در ارتباطند.
دانشگاه تل آویو دارای بخش اسلام شناسی، مطالعات شیعه شناختی و دوره های آموزشی است بخش آموزش آن، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت می کند. این دانشگاه ، دارای اتاق شیعه پژوهشی است که یکی از مهمترین رشته های تحصیلی است و دارای اساتید برجسته ای همچون؛ رین اوری، میر لیتواک، دیوید مناشری، اوزی رابی، میری شفر، لی کینبرگ، اسرائیل گرشونی، لئون شلف و ... می باشند.
در حقیقت رژیم صهیونیستی طرحهای مطالعاتی خود در حوزه مطالعات اسلامی را به دو بخش عمده تقسیم کرده است، یکی احیای کلام شیعی اعتزالی که منظور آنان از شیعی اعتزالی، کلامی است که به دوره قرن نهم تا سیزدهم میلادی برمیگردد و کلام شیعی از فلسفه بیشتر از دیگر دورهها متأثر بوده است. هدف آنان از این بخش از تحقیقات، احیای کلام یهود بر اساس نیازهای عصر کنونی با استفاده از مؤلفههای عقلانی کلام شیعی و اعتزالی است.
بخش دوم مطالعات شیعه شناسی به شناسایی و ترویج تفکرات ابنقیم جوزیه و ابنتیمیه برای تغذیه فکری افراطگرایان سلفی همچون داعش جهت درگیر نمودن مناطق مختلف اسلامی با یکدیگر و برانگیختن جنگ شیعی و سنی و ایجاد نقاط امن برای رژیم صهیونیستی است. برای روشن شدن نقش موساد و ارتش اسرائیل در برانگیختن اختلافات سنی و شیعی بهتر است نگاهی به سوابق خانم لیوانت هولتزمان استاد زبان عربی دانشگاه بارایلان اورشلیم و مشاور و همکار طرح ابنقیم جوزیه بیاندازید که بیان آن در این گزارش نمی گنجد..(۳)
ارتباط بهائیت با محققین شیعه شناس اسرائیلی
پیوند ناگسستنی بهائیت و صهیونیسم اشاره به رسمیت شناخته شدن بهائیت از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت بی دریغ برای تبلیغ آن از سوی این رژیم که بر اساس آموزه های تلمود و تورات تحریف شده، یهودیت را آیین برتر می پندارد، موضوعی است که به سادگی نمی توان از آن چشم پوشید. برقراری رابطه ی صمیمانه این فرقه با صهیونیست ها یی که زمین را میراث بنی اسراییل و خود را وارثان سیاست و حاکمان اقتصاد جهانی می دانند، گامی برای تحقق اهداف صهیونیسم است.
یقیناً ارتباطی بین بهائیت و محققین شیعه شناس اسرائیلی وجود دارد. به عنوان مثال شاید اغراق نباشد که محققین بهایی در حوزه آکادمیک از زبده ترین افرادی هستند که روی تاریخ تشیع کار کرده اند و علت اینکه روی تاریخ تشیع کار کرده اند، نه به این خاطر که دوست داشته اند که محقق خوب شیعی باشند، بلکه به خاطر اینکه تاریخ و تفکر شیعی برایشان مهم بوده است. برای اینکه بتوانند ثابت کنند که ادیان منسوخ می شوند و ادیان به گونه ای در تغییر و تحول اند. این را از دینامیزمی (حرکت شناسی)که در داخل تفکر شیعی بوده نتیجه می گیرند و می گویند آن تغییر و تحولات منجر به ایجاد دین جدیدی به نام بهایت شده است و به همین خاطر خیلی با دقت روی این مسئله کا رکرده اند.
دراین برهه اگر به نام های شیعه شناسان جهان توجه کنید، غیر ممکن است که نام بهایی ها را نبینید. به عنوان مثال در دانشگاه هاروارد استاد خیلی معروف و شهیری به نام عباس امانت که ایرانی بهایی است وجود دارد و بسیاری از کسانی که امروز در مرکز شیعه شناسی تل آویو فعال اند به گونه ای از دانشجویان او هستند. مثلا یکی از اینها مایر لیتواک است که از دانشجویان برجسته عباس امانت بوده است. این ارتباطات اتفاقی نیست. به نظر می رسد که محققین بهایی به دلایل دینی خودشان، گرایش به مطالعات شیعه شناسی دارند و محققین اسرائیلی به دلایل دغدغه های استراتژیک خودشان به شیعه شناسی گرایش پیدا کرده اند.
این گرایشها در یک جا به همدیگر رسیده و عوامل این پیوند موجب سبک یا سبک های جدیدی از مطالعات شیعه شناسی شده است. اما متاسفانه یکی از مسائل یا موانعی که در ایران برای این چنین مطالعاتی وجود دارد اولا این است که دست ما از تمامی مطالعات شیعه شناسان اسرائیلی کوتاه است. البته این به این معنی نیست که آنها مطالعاتشان را در دسترس قرار نمی دهند، اتفاقا کسانی که در حوزه آکادمیک کار می کنند بیشتر مطالعاتشان را به زبان انگلیسی هم منتشر می کنند. نکته دیگر هم اینکه زبان عبری به عنوان یک زبان در دانشگاه های ایران هنوز به اندازه زبان های دیگر مانند عربی و ...تدریس نمی شود، تا بتواند یک سری محقق را به وجود بیاورد که این محققین هم مسلط به منابع اسرائیل باشند و هم دغدغه های استراتژیک و امنیتی را بشناسند. هنوز ما یک رشته نداریم که در آن تئولوژی سیاسی با دغدغه های استراتژیک و امنیتی مورد مطالعه قرار بگیرد.(۱)
برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب و رژیم صهیونیستی که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند. اما چرا غرب به دنبال مطالعات شیعی است؟!غرب چه هدفی را از مطالعات شیعی پیگیری میکند؟برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، از این دانشگاه ها عبارتند از:
۱_ دانشگاه عبری اورشلیم (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس)
دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع(ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده های میانه: ابن طاووس و کتابخانه اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است.
۲_ دانشگاه حیفا (رژیم اشغالگر قدس)
توجه این دانشگاه بیشتر بر زبان و ادبیات عرب است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از دروس آن «ابوالفرج اصفهانی» (صاحب الاغانی) است.
جهت گیری مقالات و اخبار این دانشگاه به سمت ایران، عراق، لبنان و شیعیان این مناطق است که عناوین بعضی از آنها عبارتند از: حزب الله کیست؟، قبایل عراقی و نظام پس از صدام.
۳_ دانشگاه بارایلان (رژیم اشغالگر قدس)
تمرکز تحقیقات بخش مطالعات عربی ـ اسلامی این دانشگاه و دانشکده زبان عربی، بر مسائل مربوط به ایران به عنوان مدل عینی حکومت شیعه است. در این دانشگاه مجله «مریا» در حوزه مذهب، فلسفه، کلام و عرفان منتشر می شود. از جمله طرح های مطالعاتی این دانشگاه عبارتند از: انتخابات سال ۲۰۰۰م (۲ خرداد ۱۳۷۶) ایران؛ انتقال نظام سیاسی ایران به سمت مدلی جدید؛ تلاش برای ایجاد دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران؛ ارزیابی نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه بر عکس العمل ایران نسبت به تحریم اقتصادی؛ ایران حل معما(نیکی کدی).
۴_ دانشگاه هاروارد (آمریکا)
تمرکز این دانشگاه بر حقوق اسلامی در عصر معاصر است که با افتتاح برنامه «مطالعات حقوق اسلامی» در دانشکده حقوق این دانشگاه از سال ۱۹۹۱م به صورت جدی پیگیری می شود. دروس این دانشگاه نیز عمدتاً درباره نظام قضایی و حقوقی اسلام بوده و سمینارهای آن نیز اکثراً حول موضوعات حقوق اسلامی است؛ ولی به تأثیر از وقایع ۱۱سپتامبر همایش هایی مرتبط با آن برگزار کرده اند. در این دانشگاه در باره «مفهوم سلطان عادل در جامعه چند حزبی دینی» مناظراتی میان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور در سال ۲۰۰۱م برگزار شد.
۵_ دانشگاه پرینستون (آمریکا)
هدف بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه توسعه و پیشرفت مطالعات در حوزه عقاید و آداب اسلامی با تأکید بر تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است. برخی از مواد درسی این دانشگاه عبارتند از: شیعه در دوران میانه، درآمدی بر اسلام، زیارت و سفر به اماکن مقدس اسلام،…
از کتاب های الکترونیکی درباره خاورمیانه و اسلام این دانشگاه می توان به «دشمن در آینه بنیادگرایی اسلامی و محدوده های عقل گرایی مدرن» نوشته «ایبان» اشاره کرد.
۶_ دانشگاه کالیفرنیا (UCLA آمریکا)
«مرکز مطالعات خاور نزدیک گوستاو وون گرانبوم» این دانشگاه به مطالعات اسلامی و بررسی مسائل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی خاورمیانه مشغول است. اولین پایگاه اطلاعاتی خاورمیانه در این دانشگاه با عنوان MEORO جهت دستیابی به منابع و اطلاعات در رابطه با خاورمیانه فعال است.عناوین بعضی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: متون اسلامی، مشکلات موجود در هنر اسلامی، بررسی خاورمیانه، نهادهای نخستین اسلامی، مردم و حکومت در خاورمیانه، و مقدمه ای بر اسلام.
از پژوهش های انجام شده در این مرکز می توان به این موارد اشاره کرد: «مطالعات اسلامی و آینده اسلام» (فضل الرحمن) و «تصوف و شهادت» (آنه ماری شیمل).
۷_ دانشگاه ییل (آمریکا)
این دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی در مقطع دکتری پذیرش دارد. برخی از مواد درسی آن عبارتند از: شیعیان کلاسیک، توسعه افکار شیعی، جهاد و بنیادگرایی اسلامی (با تمرکز بر ایران، لبنان و مصر)، ساختار ایران مدرن.
از موضوعات و پروژه های تحقیقی مرتبط با تشیع در این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: درآمدی بر تشیع (تاریخ و دکترین شیعیان دوازده امامی)، ریشه های انقلاب (تاریخ تشریحی ایران مدرن)، اسلام تندرو، اسلام و انقلاب در خاورمیانه. در سایت دانشگاه مقالات متعددی در مورد شیعه موجود است.(۲)
منبع:
۱-سیدجواد میری/مطالعات شیعه شناسی
۲- مجله معارف، مهر و آبانماه سال ۱۳۹۱ ، شماره ۹۴
۳- شیعه در اسرائیل/دکتر علی اکبر ضیایی