محمد قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از همین رو نگاه جشنوارهای به تئاتر کودک و نوجوان، در پروسه زمانی پنج روزه قابل تعریف نیست و در طول سال باید آثار هنری ویژه این گروه سنی به طور مکرر تولید و به نمایش گذاشته شود.
وی افزود: استان همدان به واسطه میزبانی جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، مخاطبان بسیار زیادی را تربیت کرده اما لازمه تقویت این حوزه آن است که چندین گروه به صورت مرتب و با برنامهریزی و هدفگذاری مشخص، در طول سال برای کودکان و نوجوانان تولید آثار و اجرای نمایش داشته باشند.
این کارگردان هنر نمایش با تاکید بر اینکه این آسیب به همه جشنوارهها وارد است،اظهار کرد: کارگردانان و نویسندگان در بخش کودک و نوجوان باید علاوه بر جنبه هنری و تولید آثار نمایشی خودشان، لزوما همراه خود تیمی به عنوان روانشناس و جامعهشناس داشته باشند، چراکه حوزه کودک تنها مقولهای است که نیاز به مشاورههای پیدرپی دارد.
قاسمی با تاکید بر اینکه شناخت دنیای کودک سختی های خاص خود را دارد و باید یک کارگردان و نمایشنامهنویس تمام جوانب، خواستهها و نیازهای کودکان و نوجوانان را بشناسد و بعد تولید اثر کند، ادامه داد: دنیای کودکان دنیای فانتزی، دنیای رنگها، نقاشیها و عروسکهاست و آنها دنیا را بدین شکل میبینند و به خاطر همین است که همه چیز برای کودک جنبه بازی و سرگرمی دارد.
آثار هنری باید متناسب با دنیای کودکان باشد
وی خاطرنشان کرد: با وجود دنیای رنگیرنگی کودک و نوجوان، کار یک کارگردان و نویسنده تئاتر در این حوزه بسیار خاص و ویژه است و تئاتر باید با قشر کودک و نوجوان ارتباط مستقیم بگیرد و از طرفی نباید قصهای را به آنها تحمیل کرد، بلکه باید کودک را وارد قصه کرد.
کارگردان و نویسنده تئاتر کشور یادآور شد: جشنواره کودک و نوجوان همدان به نام امید در سطح کشور برگزار میشد که هم اکنون یک جشنواره بینالمللی شناخته شده است و جزو۶ جشنواره برتر ایران و ذیل بیستمین جشنواره برتر دنیا و تخصصیترین جشنوارههای تئاتر ایران به شمار میرود، چون مبنای آن کودک و نوجوان و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
قاسمی با بیان اینکه این جشنواره جایگاه خود را حداقل در استان همدان به عنوان پرمخاطبترین جشنواره تئاتر کشور به دست آورده است، افزود: همدان سالهاست میزبان این رویداد بزرگ هنری است و هدفگذاریاش برای جذب مخاطب کاملا موفق بوده و هر سالنی که در این جشنواره سه بار در روز اجرا دارد، مملو از مخاطب است.
وی همچنین گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان، فارغ از هر دیدگاه و نظری، دارای مخاطبان به شدت حرفهای است و به خوبی میدانند در چه تاریخی از سال برای دیدن نمایشها بیایند و صرفنظر از حضور هنرمندان، مابقی صندلی سالنهای ۵۰۰ و ۶۰۰ نفره همدان را مردم پر میکنند و این شگفتیساز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است.
کارگردان هنر تئاتر همچنین به کمبودها و نقصانهای این جشنواره اشاره و بیان کرد: نیاز است دبیرخانه دائمی این جشنواره در شهر همدان تشکیل شود و دیدگاه و نظر همدان بر این جشنواره مطرح شود، چراکه آسیبشناسی این جشنواره در دل همدان اتفاق میافتد و عوامل استانی جشنواره باید به یک همسویی با مرکز هنرهای نمایشی برسند که هر دو در یک جهت حرکت کنند.
پلاتوهای حرفهای؛ ضرورت کنونی استان همدان
به گفته قاسمی؛ امسال بیست و نهمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در حال برگزاری است و حدود سه دهه از برگزاری این رویداد میگذرد و نباید و جای کمبود و نقصانی وجود داشته باشد.
وی در عین حال ساخت پلاتوهای حرفهای و تقویت و استفاده از ظرفیت اجراها در شهرستانهای استان را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: نگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید در بُعد و سیطره استانی باشد و تعداد روزها و اجراهای بیشتری در نقاط مختلف استان رقم بخورد.
کارگردان و نویسنده تئاتر با اشاره به اهمیت نقش کودک و نوجوان در جامعه، خاطرنشان کرد: هر کجا از کودک و نوجوان غافل شدیم، ۱۰ سال بعد ضربهاش را خوردیم، در حالیکه فرهنگسازی از دل این بچهها سرچشمه میگیرد و میتوان این قشر را به رمانتیکترین، با احساسترین و متعصبترین و در طرف مقابل حتی به بیانگیزهترین و بیتعصبترین افراد تبدیل کرد.
قاسمی ادامه داد: از این رو هنر تئاتر به خاطر بیواسطه بودن به شدت روی مخاطب تاثیرگذار است و تنها دنیایی که کودک به آن فکر نمیکند، مرز و محدوده است و چیزی که برایش اهمیت ندارد، تعصب قومی و قبیلهای است، چراکه آنها دنبال خنده و شادی هستند و اگر شاد تربیت شوند، میتوانند نسل آیندهساز و چارهساز باشند.
تئاتر کودک و نوجوان نیازمند نگاه حمایتی است
وی همچنین نگاه سلیقهای و غیر حمایتی از تئاتر کودک و نوجوان را آسیب بزرگ این حوزه در تولید آثار نمایشی دانست و تاکید کرد: شهرداری هر شهری چه اندازه برای زیباسازی شهر و فرهنگسازی هزینه میکند و چه بازخوردی میگیرد؟ اینجاست که باید مبنایشان را روی تئاتر کودک و نوجوان بگذارند و روی این مسیر حرکت کنند که بهترین بازخورد را دارد.
این نویسنده هنر نمایش با اشاره به اینکه با برگزاری جلسات بین مسوولان و مدیران میتوان بخش آسیبپذیر جامعه را هدفگذاری کرد، گفت: در این قالب میتوان مفاهیم مورد نیاز را به هنرمند سپرد و با تولید آثار فاخر و اجرای مداوم آنها، به اهداف مورد نظر در این حوزه دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: یکی از اتفاقات بزرگ هنر تئاتر کودک این است که یک سیر خطی به ذهن کودک میدهد و اگر علاقهمند به رشتههای هنری در زمینه بازیگری و نمایش باشد، اولین قدم مثبت از اینجا شروع میشود.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: زمانی در مدارس جشنواره تئاتر دانشآموزی برگزار میشد و کیفیت آثار به اندازهای بالا بود که از دل این جشنواره استعدادهای برتر هنری کشف و به بدنه تئاتر کشور معرفی میشدند، اما این جشنواره به کلی تعطیل شد و امروز هم اگر هست، اصلا کیفیت مطلوبی را نسبت به دورههای گذشته ندارد و لازم است که احیا شود.
به گزارش ایرنا، بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر بین المللی کودکان و نوجوانان از روز جمعه به میزبانی همدان آغاز شده و تا ۱۷ آبان ماه ادامه دارد، در این رخداد فرهنگی و هنری علاوه بر گروه های نمایشی از نقاط مختلف کشور، هنرمندان تئاتر ۶ کشور خارچی نیز حضور دارند.