رضوان حکیم زاده روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا با اشاره به اینکه امسال بیش از ۹ میلیون دانشآموز در دوره ابتدایی ثبتنام کردند، اظهار داشت: از این آمار حدود ۴.۸ درصد اتباع خارجی هستند و بقیه این جمعیت را دانشآموزان ایرانی تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه موضوع تراکم کلاسهای درس به عدالت آموزشی بازمیگردد، افزود: وقتی کلاسهای درس، جمعیتی بیشتر از تراکم استاندارد دارد، دانش آموزان زمان کمتری در اختیار دارند که با معلم ارتباط برقرار و بازخورد دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه کلاس های پرجمعیت در مقایسه با کلاسهای کم تراکم و تراکم استاندارد تقریبا یک بیعدالتی در برخورداری در زمان آموزش اتفاق میافتد، ادامه داد: تراکم کلاس درس وقتی از حد استاندارد بالاتر باشد، باعث کاهش فرصتهای یادگیری میشود و بیعدالتی در زمان آموزش اتفاق میافتد که همین موضوع کار معلم را هم دشوارتر میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان سختکوش و باانگیزهای داریم، خاطرنشان کرد: معلمان با وجود برخی مشکلات، اما با اشتیاق در کلاسهای پرتراکم حضور دارند و همه تلاش را به کار میگیرند و ما مدیون تلاشهای آنها هستیم و نباید از یاد ببریم که کارشان سختتر از معلمانی است که در کلاسهای با تراکم استاندارد تدریس میکنند.
تراکم استاندارد ۲۰ تا ۲۶ نفر در هر کلاس است
وی درباره میزان تراکم مناسب در کلاسهای درس توضیح داد: در مصوبه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش با صراحت اعلام شده که تراکم مطلوب در دوره ابتدایی ۲۰ و حداکثر تراکم ۲۶ نفر باید باشد و در هیچ شرایطی یک کلاس نباید با بیش از ۲۶ دانشآموز برگزار شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: در زمان حاضر به دلیل کمبودی که در کمیت معلمان نسبت به تراکم وجود دارد، بیش از ۵۰ درصد کلاسهای درس در دوره ابتدایی تراکم بالای ۲۶ نفر دارند.
مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ملاک محاسبه نیروی انسانی
حکیم زاده درباره راهکار کاهش تراکم کلاسهای درس گفت: در زمان حاضر روی سند جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش کار میشود و یکی از موضوعات این است که با توجه به مصوبات بالادستی با سازمانهای بیرونی از جمله سازمان امور اداری و استخدامی وارد گفتوگو شویم.
سازمانها روی کاغذ یک کلاس ۵ نفره را با یک کلاس ۴۵ نفره جمع میکنند و این عدد را تقسیم بر ۲ میکنند که این عدد به ۲۵ نفر میرسد اما در واقع آن کلاس ۴۵ نفره سر جای خود است و دانشآموزان زمان کمتری برای یادگیری دارند که کار را دشوار میکند.
وی افزود: سعی میکنیم که سازمانها از جمله سازمان امور اداری و استخدامی را قانع کنیم که برآورد نیروی انسانی مورد نیاز را مطابق با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به صورت میانگین در دوره ابتدایی محاسبه نکنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمانها روی کاغذ یک کلاس ۵ نفره را با یک کلاس ۴۵ نفره جمع میکنند و همین را تقسیم بر ۲ میکنند که این عدد به ۲۵ نفر میرسد اما در واقع آن کلاس ۴۵ نفره سر جای خودش است و دانشآموزان زمان کمتری برای یادگیری دارند که کار را دشوار میکند.
حکیم زاده عنوان کرد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تصریح می کند که نیروی انسانی مورد نیاز در سه سطح شهرهای بزرگ، متوسط و روستایی و عشایر به صورت جداگانه محاسبه شود که برآورد صحیحی با توجه به استانداردهای مطلوب برای فضای یادگیری از نیروی انسانی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید صرفا میانگین عددی را نگاه کرد که این ملاحظات را کنار میگذارد، ابراز امیدواری کرد که با توجه به اهتمامی که در برنامه هفتم توسعه به ارتقای کیفیت شده، مساله کاهش تراکم کلاسها بتواند منجر به نتیجه شود.
براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، ۹۸ درصد دانش آموزانی که وارد دوره ابتدایی میشوند، الزاما همه دروس را یاد نمیگیرند که بخش مهمی از این موضوع به عدالت آموزشی و مفاهیمی مانند کیفیت مدارس، تراکم بالای کلاسهای درس و فضای آموزشی مربوط میشود.
عدالت آموزشی به معنای فراهم کردن شرایط و امکانات آموزش برای همه دانشآموزان به طور یکسان است که در این خصوص از نظر کارشناسان آموزشی میزان تراکم کلاسهای درس اهمیت بسیاری دارد چراکه در کلاسهای باتراکم بالا هر دانشآموز زمان کمتری برای یادگیری را در اختیار دارد.