با رشد فناوریهای ارتباطی و افزایش سرعت آنها و استفاده از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای آنلاین، امروزه شاهد قرار گرفتن افراد در اتاقهای شیشهای قابل رصد هستیم که البته این حضور با خواست و اختیار خود اشخاص صورت میپذیرد و یقینا قرار گرفتن در آن قضاوت دیگران را براساس آنچه دنبال می کنند یا یا به نمایش می گذارند، به همراه خواهد داشت .
یادمان باشد این نحوه حضور یا نشان دادن شخصیت در صفحات اجتماعی گاهی میتواند با شخصیت و منش اصلی فرد کاملا در تضاد باشد چون صرفا برای مخاطبان تهیه و تدارک دیده شده است . بسیاری از افراد تنها برشهایی از لحظات دلخواه خود را برای دیگران به نمایش میگذارند تا دیگران آنها را اینگونه در یاد داشته باشند، امروزه حضور در صفحات اجتماعی شرایطی را فراهم کرده تا در واقع ردپای دیجیتالی افراد قابل شناسایی و مشاهده باشد و به سادگی میتوان با رصد دنبال شوندگان و دنبال کنندگان تصویر بهتری از صاحب یک صفحه اجتماعی به دست آورد و اهل فن میتوانند از طریق اتصال این نقطهها به الگوهای شخصیتی و رفتاری و حتی مکنونات قلبی افراد و تمایلات آنها تا اندازهای پی ببرند.
داشتن یک صفحه اجتماعی، چه بهصورت شخصی و چه برای کسبوکار، سرگرمی ، اطلاع رسانی و آموزش، نیازمند برنامهریزی منظم و منسجم برای تولید و نشر محتوای باکیفیت است، این محتوا باید متناسب با نیاز مخاطبان باشد، مخاطبانی که به صفحه اجتماعی واکنش نشان می دهند یا دنبال می کنند مثل دوستان ، علاقه مندان، حتی رقبا و هم صنفها و البته در این میان دنبال کنندگانی هم داریم که هیچ عکس العملی نشان نمی دهند و صرفا یک عدد در بین دنبال کنندگان به شمار می آیند که البته این موارد هم اهمیت زیادی دارند به نحوی که حتی برخی حاضرند مبالغی را بپردازند تا عدد این افراد بیشتر شود و از این طریق برای صفحه اجتماعی خود ارزش افزوده ایجاد می کنند.
به خاطر همین برخی افراد هر ریسکی را به جان می خرند تا دنبال کننده بیشتری را جمع کنند، برخی از آنان سخیف ترین حرکات را انجام می دهند یا جملاتی را بر زبان جاری می کنند که اصلا زیبنده شخصیت فرد نیست یا خود را در موقعیت های خاصی قرار می دهند یا تصویری از خود منتشر می کنند که کسی انتظار انتشار آن را ندارد و همه اینها فقط به این امید که، جلب مخاطب بیشتر را به دنبال داشته باشد.
لایک کردن و تأثیر آن بر محتوا
میزان "لایک" به یکی از معیارهای اصلی دیدهشدن و سنجش محبوبیت و تأیید محتوا تبدیل شده است، این عمل به کاربران امکان میدهد تا نظرات خود را بهصورت سریع و ساده ابراز کنند و در بسیاری از پلتفرمها، تعداد لایکها بهعنوان معیاری برای ارزیابی محبوبیت و کیفیت محتوا مورداستفاده قرار میگیرد، محتواهایی که تعداد لایکهای بیشتری دریافت میکنند، معمولاً بهعنوان محتواهای باکیفیتتر (البته از دیدگاه دنبال کننده) شناخته میشوند و بیشتر در معرض دید کاربران قرار میگیرند.
میزان مقبولیت یک صفحه اجتماعی به محتوایی که ارائه میدهد، وابسته است و این محتوا میتواند شامل شکستها، موفقیتها و برشهایی از زندگی افراد یا حالات احساسی در یک مقطع حاص زمانی باشد ، بااینحال، بسیاری از کاربران تصویری از خود به نمایش میگذارند که ممکن هستند با واقعیت فرسنگها فاصله داشته باشد، این موضوع توجه زیاد نوجوانان و جوانان را به دنبال دارد و گاهی کم تجربگی باعث می شود تا مشکلات خاصی که ضررهای مالی یا احساسی زیادی را با خود به همراه دارد را متحمل شوند.
تأثیرات اجتماعی و روانشناختی
لایک کردن نهتنها بر روی محتوا تأثیر میگذارد، بلکه بر رفتار و احساسات کاربران نیز تأثیر دارد، دریافت لایک میتواند به افزایش اعتمادبهنفس و احساس موفقیت در تولیدکنندگان محتوا منجر شود و از سوی دیگر، عدم دریافت لایک کافی میتواند احساس ناامیدی و عدم تأیید را در افراد ایجاد کند، این پدیده بهویژه در بین جوانان و نوجوانان که به دنبال تأیید اجتماعی هستند، بیشتر مشاهده میشود.
چالشهای مرتبط با لایک کردن
باوجود مزایای لایک کردن، این مفهوم چالشهایی نیز به همراه دارد، یکی از این چالشها، وابستگی به تعداد لایکها بهعنوان تنها معیار سنجش کیفیت محتوا است و ممکن است محتوای باکیفیت به دلیل عدم دیدهشدن یا جذب مخاطب، تعداد لایک کمتری دریافت کند.
همچنین، برخی کاربران ممکن است به دلیل فشار اجتماعی یا ترس از قضاوت، از لایک کردن محتواهای خاص خودداری کنند.
نتیجهگیری
لایک کردن بهعنوان یک شاخص برای سنجش تأیید محتوا در دنیای دیجیتال اهمیت زیادی دارد و این عمل به کاربران این امکان را میدهد تا نظرات خود را بهسادگی ابراز کنند و به تولیدکنندگان محتوا کمک میکند تا بازخورد دریافت کنند.
بااینحال، باید به چالشهای مرتبط با این مفهوم توجه کرد و به دنبال معیارهای جامعتری برای ارزیابی کیفیت محتوا بود، در نهایت، لایک کردن میتواند ابزاری مؤثر برای سنجش تأیید محتوا باشد، اما نباید بهتنهایی بهعنوان معیاری برای قضاوت در مورد ارزش واقعی یک محتوا استفاده شود چرا که بسیاری از محتواها نشان لایک را دریافت می کنند بدون آنکه مخاطب توجه چندانی به محتواهای آن داشته باشد و صرفا برای نگهداشتن تولید کننده مخاطب در لیست دنبال شوندگان خود این کار را انجام می دهد هر لایک یعنی من با محتواهای شما موافق هستم پس دقت کنیم چه پیامهایی را مورد تایید قرار می دهیم و امیدارم روزی به سطحی از سواد رسانه ای برسیم که بتوانیم آگاهانه یک پیام را مشاهده ، تجزیه و تحلیل و در نهایت لایک کنیم یا از آن عبور کنیم .
* مدرس علوم ارتباطات و رسانه