«مهدی حبیبی» روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر اثر تولیدی که بتواند حل مسأله و گرهای از مشکلات کودکان و نوجوانان باز کند، در بخش داوری میتواند مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه نمایش کودک باید یک فضای فانتزی و ریتمیک داشته باشد تا بتواند کودک را به خود جذب کند و مفهوم را به کودک برساند، افزود: اگر تئاتر این ویژگیها را داشته باشد، به طور قطع میتواند امتیازات بیشتری را بگیرد.
داور بخش تئاتر خیابانی بیست و نهمین جشنواره کودک و نوجوان همدان بیان کرد: مهمترین ویژگی یک جشنواره موفق و در عین حال یک اثر تولیدی، شناخت ذائقه کودک و نوجوان به عنوان مخاطبان و توجه به این امر که آثار را برای چه قشری باید تولید کرد.
حبیبی تولید یک اثر هنری برای قشر کودک، نوجوان و بزرگسال را کاملا متفاوت دانست و ادامه داد: در جشنواره کودک و نوجوان همدان پدران و مادران در کنار فرزندان خود برای دیدن آثار نمایشی در بخشهای مختلف حضور پیدا میکنند که در این بخش تولیدکننده باید مهارت بالایی در تولید اثری خوب برای جذب این نوع مخاطبان داشته باشد.
وی با بیان اینکه تغییرات زیادی در روند برگزاری جشنواره امسال به وجود آمده و این تغییرات بسیار محسوس است، افزود: در برگزاری جشنواره بیست و نهم تئاترکودک و نوجوان شهرداری همدان پای کار آمده و این موضوع به بالابردن سطح کیفی برگزاری جشنواره کمک کرده است.
تئاتر باید گرهای از کار کودک باز کند
کارگردان تئاتر خیابانی اظهار کرد: حس و حال نمایشها و سطح کمی و کیفی نمایشها در بخش خیابانی و صحنهای به نسبت سالهای گذشته ارتقا یافته و این امر در داوری آثار بسیار مهم و کلیدی است.
حبیبی همچنین با اشاره به تجهیز بیشتر سالنهای نمایش نسبت به دورههای قبل، گفت: وقتی کودک به سالن نمایش میآید، انتظار دارد نمایشی را ببیند که او را بخنداند و وارد دنیای خودش شود.
وی با بیان اینکه نمایشهایی که حرکتی هستند و فانتزی دارند، بیشتر مورد علاقه و میل کودکان است، یادآور شد: نمایشهایی موفقتر هستند که بتوانند رنگ را خوب بشناسند، طراحی خوب و بازیگران خوبی داشته باشند تا بتوانند روی کودک تأثیر بگذارند.
داور بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بیان کرد: تئاتر نه تنها در حوزه کودکان، بلکه در تمامی جوانب یک قطعه نمایشی میتواند کار هزاران تراکت و بروشور را انجام دهد و پیامی را که با یک نمایش میتوانیم انتقال دهیم، شاید با هزاران بنر و بیلبورد تبلیغاتی قادر به انجام آن نباشیم.
حبیبی گفت: تئاتر میتواند به رشد و پرورش کودکان کمک کند و با هنر نمایش میتوان آموزشهای بسیار دقیق و درستی را به کودکان انتقال داد و این نقش و اثر بی چون و چرای هنر تئاتر را در زندگی متصور میسازد.
ارتقای کمی و کیفی آثار در جشنواره بیست و نهم تئاتر کودک
وی با تاکید بر اینکه کار کردن در حوزه تئاتر بزرگسال بسیار راحتتر از حوزه کودک و نوجوان است، ادامه داد: در تئاتر بزرگسال هر موضوع و ژانری را میتوان انتخاب و بازیگرها را دور هم جمع کرد و یک کار خوب تولید کرد.
این کارگردان و نویسنده تئاتر خیابانی تاکید کرد: این در حالیست که کار در حوزه کودک به این روال نیست و باید روانشناسانه در مورد یک موضوع خاص فکر و تحقیق کنیم تا بتوانیم یک نمایشنامه را نوشته و یک کار اثرگذار و خوب برای این قشر تولید کرد.
به گفته حبیبی؛ تفاوت اصلی در نوع انتخاب متن است، چراکه در تولید نمایش برای بخش کودک و نوجوان، موضوع و متن بسیار مهم و کلیدی است.
وی در عین حال به داوری تئاتر کودک و تفاوت آن با بخش بزرگسالان اشاره و بیان کرد: در داوری تئاتر کودک با تئاتر بزرگسال باید بسیار نکتهسنج و ریزبینانه به آثار نگاه و داوری کرد و گاهی ممکن است یک اثر با یک دیالوگ و یا یک حرکت اضافه مفهوم کار برای کودک را از بین ببرد.
داور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان افزود: با توجه به اهمیت ویژه تئاتر کودک و نوجوان، تحقیق، مطالعه و استفاده از روانشناسان حوزه کودک میتواند به فعالان تئاتر کودک و تولیدکنندگان آثار در این حوزه در شناخت ذائقه کودک کمک کند.
اجرای تئاتر کودک و نوجوان محدود به زمان نباشد
حبیبی که سابقه ۱۹ دوره حضور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را دارد، یادآور شد: روانشناسان کودک میتوانند درباره رفتار، دغدغه، ابهامات و خط و مشی کودک به والدین کمک کنند و با دانستن این موضوعات، میتوانیم کارهای بهتری را در حوزه کودک و نوجوان تولید کنیم.
وی همچنین پیشنهاد کرد: تولیدات تئاتر کودک و نوجوان در طول سال ادامه پیدا کند و شاهد اجراهای نمایش و مخاطبشناسی در فصول مختلف باشیم، چراکه مخاطبشناسی و تولید آثار بیشتر و کیفیتر، میتواند به بهتر شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و قویتر شدن آثار کمک کند و مطالعه در این زمینه بسیار میتواند تأثیرگذار باشد.
داور بخش مسابقه خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان مشکلات اقتصادی و بودجه را مهمترین چالش در حوزه تئاتر کودک عنوان کرد و گفت: این مشکل تا حدودی میتواند دست تهیه کننده و تولیدکنندگان را ببندد، چراکه تئاتر کودک یک کار پرخرج و هزینهبر است.
حبیبی با بیان اینکه امسال هشت اثر خیابانی از پنج استان کشور در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارند، بیان کرد: تئاتر امروز در سبد فرهنگی خانوادههای همدانی جایگاه ویژهای دارد و در جشنواره امسال این حجم از مخاطب تئاتر را در هیچ کجای کشور نمیتوان دید.
به گزارش ایرنا؛ بیستونهمین «جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری «امیر مشهدیعباس» توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنرهای نمایشی ایران ۱۱ تا ۱۷ آبان ماه سال ۱۴۰۳ با شعار «تئاتر گفت و گوی بدون مرز» و با هدف «تقویت همدلی و همراهی، رشد و آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهرتاریخی همدان در حال برگزاری است.