تهران- ایرنا- معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیت شبکه بانوان مسجدی از سومین مهرواره «بانور» به عنوان یک شبکه بی‌نظیر برای روایتگری در خط مقدم جهاد تبیین یاد کرد که از سوی بانوان صورت می‌گیرد. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی امروز، سه شنبه ۱۵ آبان در نشست خبری سومین مهرواره بانور گفت: این مهرواره با استفاده از توانمندی‌های بانوان در حل مساله، شبکه‌سازی، در کنار هم قرار گرفتن و در مرحله بعد نقش آفرینی در یک جنگ جدی به نام جهاد تبیین دارند و امروز در خط مقدم جهاد تبیین یعنی مساله جبهه مقاومت نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.

وی افزود: ما معتقدیم این شبکه با چنین هویتی بی‌نظیر است و روز به روز شاهد رشد آن هستیم. البته توقع ما جمعیت چندمیلیونی است ولی با توجه به شرایط و میزان اثر، میزان همراهی و میزان درک مساله این آمار از نظر کمّی رو به رشد است و از نظر کیفی نیز سطح درگیری بانوان در حل مسائل صرفا در مسائل کنشگرانه ازدواج، جهیزیه و افزایش جمعیت نیست و به یک کنشگری در جبهه جنگ تبدیل شده و کاملا در خط مقدم به روایت می پردازند.

عزت زمانی با بیان این که مخاطب میدان عمل و کنش تبلیغاتی این بنیاد شامل محلات و محل حضور مردم و همچنین کسانی است که مورد خطاب سازمان تبلیغات هستند، افزود: در واقع همه کشور و هر جایی که مسجد و هویت محلی داشته باشد، مورد خطاب کنش های بنیاد هدایت در سازمان تبلیغات اسلامی است. 

وی افزود: این رسانه اگر در هویت های محلی و کوچکتر قدرت مخاطب گیری را بیشتر کند، قدرت اثر آن نیز بیشتر خواهد بود. لذا در بحث روایت جبهه مقاومت ما معتقدیم امروز لبنان، خوزستان ایران است و امروز جریان مقاومت که در لبنان و غزه اینگونه ایستاده و نگاه دنیا را تغییر داده، نقطه ای است که با نشان دادن از خودگذشتگی در برابر رژیم صهیونیستی ایستاده است. 

معاون سازمان تبلیغات اسلامی با تبیین موقعیت جبهه مقاومت در دوره کنونی گفت: ما معتقدیم جنگ شناختی از جنگ نظامی مهمتر است. چون دشمن تلاش می‌کند تا تمام توان خود را به عرصه بیاورد و روایت در جنگ شناختی بخشی از صحنه درگیری است. همه چیز در جنگ شناختی از رسانه و روایت شروع می‌شود و لذا اینجا روایتگری و میدان‌داری مهم  است؛ به ویژه با توجه به این که هیچکس در جنگ شناختی خارج از میدان مبارزه نیست و هرکس به هر اندازه‌ای که فرصت دارد، باید نقش آفرینی کند.

وی سهم بانوان را در تولید و نشر جنگ شناختی مهم برشمرد و گفت: بخش مهمی از نقش روایت به هویت بانور مربوط است و یکی از ویژگی‌های طراحی‌های سازمان تبلیغات اسلامی عبارت از گره زدن ظرفیت و مسئولیت‌هاست. مثلا اگر معتقدیم بانوان نقش کلیدی دارند و در میدان باید چهره به چهره فعالیت تبیینی انجام شود، گره‌ زدن آن‌ها با رویدادها در سازمان تبلیغات به چشم می‌خورد. لذا میدان عمل محله و مسجد در طرح بانور عبارت از به کارگیری ظرفیت بانوان و روایت در نظر گرفته شده است. 

معاون سازمان تبلیغات ادامه داد: زنان در جنگ شناختی نقش‌آفرینی جدی می‌کنند اما اعتقاد داریم آنچه در میدان مقاومت نمود پیدا کرده است، جلوه‌هایی از مفاهیمی است که امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی به دنیا عرضه کرد و تمام دشمنی دشمنان بخاطر این نگاه است.

حجت الاسلام محمد پشم‌فروش مدیر ارتباطات بنیاد هدایت با ارائه توضیحاتی از اهداف شکل گیری بنیاد هدایت در سازمان تبلیغات اسلامی گفت: یکی از مهمترین وظایف این بنیاد، هدایت شبکه سازی امامان جماعات و حلقه‌های میانی مساجد و همچنین رشد و ارتقاء فکری و مهارتی آن هاست و بانوان یکی از مهمترین اقشار تأثیرگذار در مسجد محسوب می شوند. لذا بنیاد هدایت در سال های اخیر کار خود را در حوزه بانوان شروع کرده و برای بانوان و نقش آنان در اجتماع جایگاه ویژه ای قائل شده است.

وی افزود: یکی از برنامه های بنیاد در زمینه مساجد مربوط به حضور بانوان در مسجد است که فعالیت همسر امامان جماعت و تاثیرگذاری آنان در مسجد و محله و حتی شهر  دارای اهمیت است. البته می توان گفت که بانوان حلقه میانی در مساجد هستند و یکی از ماموریت های بنیاد، شبکه سازی و شناسایی این بانوان در مناطق مختلف کشور است.

سومین مهرواره بانور در ساری آغاز می شود 

مریم زادقاسمی دبیر مهرواره بانور گفت: این مهرواره هر سال از سالروز میلاد حضرت زینب (س) تا سالروز میلاد حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود و سومین مهرواره، پنجشنبه ۱۷ آبان در ساری و با سخنرانی حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آغاز می‌شود.

وی افزود: اولین مهرواره بانو با هدف شناسایی کنشگران مسجدی که به طور خاص در حوزه مسجد فعال هستند ولی هویت آنان شناخته نشده است. لذا این مهرواره با هدف شناسایی این شبکه بزرگ و هویت بخشی به آن ها برگزار شد و موضوع آن حل مسائل حوزه خانواده در هفت محور و ۴۴ مساله طراحی شد و همچنین خاطرات تبلیغی بانوان ثبت شد.

زادقاسمی ادامه داد: بسیاری از این بانوان که همسران امام جماعت مساجد هستند، خاطرات تبلیغی باارزشی داشتند و همان خاطرات زمینه ظهور و تولد رادیو بانور شد که امروز پادپخش های بسیار شنیدنی تولید شد. در مهرواره اول ۳۵ هزار نفر از بانوان کنشگر مسجدی را شناسایی کردیم که این افراد در مهرواره شرکت کردند و ۱۲۰ برگزیده ملی داشتیم. 

وی افزود: دومین مهرواره بانور در سال گذشته به واسطه اهمیت جهاد تبیین با رویکرد آموزشی و توانمندسازی بر روی طراحی سطوح کنشگری در جهاد تبیین در هشت سطح برگزار شد و لذا مخاطبین دوره های آموزشی مانند رویداد شهید شهرکی، رویداد شهید دارایی و رویداد شهید فاتحی در شهرهای مختلف برگزار شد و شرکت کنندگان بر اساس کنش هایی که داشتند امتیازهایی را کسب کردند و تجلیل شدند. 

دبیر مهرواره بانور اضافه کرد: امسال علاوه بر برگزاری مهرواره از طریق شبکه راهیاران شهرستانی و استانی در سراسر کشور به دنبال ارتباط با این شبکه با ارزش هستیم و تلاش می کنیم تا با هویت بخشی به این شبکه گامی برای دیده شدن آن ها برداریم. 

در این نشست خبری پوستر سومین مهرواره بانور رونمایی شد. همچنین ۱۰ روایت بانوری در این نشست معرفی شدند که به شرح زیر است: 

حنجره مقاومت، فرشته قادری از استان تهران 
تبیین خانه به خانه، مریم رسولی از استان خراسان شمالی 
خانواده مقاومت کاری از خانواده رخ فروز از استان قزوین 
نه به کالای اسرائیلی، ملیحه فیضی از خراسان جنوبی 
تعزیه مقاومت، زینب شاهمرادیان از استان ایلام
تبیین با روسری، مریم انگشت‌باف از استان تهران 
جهاد مجازی، خدیجه ذوقی‌پور از استان البرز
تبیین با قرآن، خدیجه ململی از استان قزوین
دیوار مقاومت، فاطمه قربانی از استان مازندران 
سه شنبه های مقاومت، فهیمه رجبی از استان سمنان

بانور واژه‌ای ترکیبی از «بانو» و «نور» و عنوان مهرواره تخصصی بانوان برای حل مسائل خانواده محور و جمعیت در محلات با محوریت مساجد است که محورهای این مهرواره شامل ازدواج و تشکیل خانواده، روابط زوجین، فرزندآوری، فرزندپروری، سبک زندگی و اقتصاد در خانواده و همچنین سلامت در خانواده است که هر یک از این محورها شامل مسائلی است.