به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی روز سهشنبه در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورا خطاب به شهردار تهران افزود: همانگونه که اطلاع دارید وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه پنج هزار دستگاه ون بین شهرداریهای کشور کرد که میزان مشارکت شهرداریها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد (از نظر پرداخت قیمت خودرو) در نظر گرفته شده بود.
وی ادامه داد: بر اساس مکاتبات انجام شده از جمله مکاتبه شماره ۴۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده است ولی با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ونها و رونمایی آنها توسط شهردار تهران در سیزدهمین برنامه شنبههای امید و افتخار مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۸ و علیرغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهرهبرداری قرار نگرفته و یا غیراصولی قرار گرفتهاند.
تشکری هاشمی اظهار کرد: با این توضیحات و با توجه به اینکه موضوع واگذاری و بهرهبرداری از این ناوگان دو بار توسط اینجانب در نامههای شماره ۱۶۰/۳۴۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ و شماره ۱۶۰/۱۴۸۶۴ و یک بار نیز توسط آقای کاشانی نامه شماره ۱۶۱/۱۶۶۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۵ به شهردار تهران تذکر داده شده ولی متاسفانه منجر به اصلاح رویهها و انجام اقدامات اصلاحی و اجرایی لازم نشده است.
عضو شورای شهر با طرح سوال دیگری از شهردار تهران پرسید: در اجرای مفاد ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران سوالات زیر مطرح میشود و ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی طبق مفاد قانون فوق الذکر اقدام به پاسخگویی کند.
تشکری هاشمی گفت: با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان میشود توجیه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟
وی اضافه کرد: با وجود این که طبق تصریح نامه شماره ۲۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ سازمان شهرداریها و دهیاریها، تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده و شهرداری در زمان مقتضی نسبت به واریز مبلغ اعلام شده در نامه مذکور اقدام کرده است، دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات موثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: با توجه به این که مبلغ واریز شده توسط شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و عملا واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب عدم النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارتهای مترتب بر آن انجام شده است؟
تشکری هاشمی گفت: در مکاتبات مختلف شهرداری از جمله نامه شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸، دلیل عدم به کارگیری ونهای تحویل شده ابلاغ نشدن دستورالعمل بهره برداری از سوی وزارت کشور عنوان شده در حالیکه این دستورالعمل با شماره ۱۹۲۵۴۵ در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ ابلاغ شده بود همچنین در نامه فوق (شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸) عنوان شده که برای بهرهبرداری از این ناوگان از توانمندیهای احدی از شرکتهای واجد صلاحیت استفاده خواهد شد این موضوع در شرایطی مطرح شده که به کارگیری تعدادی از ناوگان ون از اوایل آبان ماه ۱۴۰۲ در قالب طرح شاتل سرویس و با واگذاری بهرهبرداری ناوگان به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت از حدود دو ماه قبل از نامه یاد شده، شروع شده بود، دلیل کتمان اتفاقات و مغایرتهای اعلامی در نامه شهردار تهران با آنچه در عمل اتفاق افتاده چه بوده و دلیل نقض مصوبه وزارت کشور چه بوده است؟
وی تاکید کرد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، متولی مدیریت و بهره برداری از ونهای واگذار شده واحد حمل و نقل عمومی شهرها (سازمان تاکسیرانی اعلام) شده است دلایل واگذاری و نهای یاد شده به معاونت مالی و اقتصاد شهری و بطور خاص اداره کل پشتیبانی چیست؟
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: با توجه به اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، منظور از بهره بردار، موسسه یا شرکت با موضوع حمل و نقل مسمسافر بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت کشور موضوع ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۳۱) و ماده (۳۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعلام شده به چه استنادی بهره برداری از ونها به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که موضوع فعالت هر دو شرکت امور مرتبط با سخت افزار و نرم افزار رایانه بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی هستند، سپرده شده است؟
وی گفت: با توجه به اینکه بر اساس تعریف ارائه شده در ماده یک دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ بهره بردار باید در قالب شرکت خصوصی یا تعاونی تاسیس شده باشد و همچنین از آنجا که طبق بند ۱۰ ماده ۲ همین دستور العمل، بهره بردار باید تعاونیها، موسسهها و شرکتهای بخش خصوصی و یا افراد حقیقی دارای صلاحیت باشند، دلیل نقض دستورالعمل وزارت کشور و واگذاری بهره برداری از ونها به شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که یکی از شرکتهای فاقد فعالیت در شهرداری طی چندین سال اخیر بوده چیست؟
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: با توجه به این که بر اساس بند ۱ ماده ۲ دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ شهرداری باید جابجایی مسافر را به بهره برداران واگذار کند چرا به رغم گذشت نزدیک به یک سال از ابلاغ دستور العمل، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و بخش اعظم ناوگان ون در پارکینگ معطل ماندهاند؟
وی افزود: با وجود این که طبق جزء ۶۱ بند ب تبصره دوم پیوست یکم مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط یا ساماندهی وضعیت سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران به شماره ۱۶۰/۱۳۷۷/۱۱۶۷۷ مورخ ۱۳۸۹/۸/۱۲ مقرر شده بود که شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند و کلیه سهام مرتبط با شهرداری در این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و بر همین اساس در طی سنوات گذشته شرکت مذکور راکد و با توجه به مستندات موجود غیر فعال بوده علت نقض مصوبه شورا چه بوده و با استناد به چه قانونی شرکت یاد شده فعال و در این خصوص بکار گرفته شده است؟
تشکری هاشمی اظهار کرد: علت این که ناوگان ون مورد بحث از طریق ترک تشریفات قانونی و بدون انعقاد قرارداد و حتی بدون تعریف رابطه مالی مشخص به دو شرکت اشاره شده شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس (شهروند) واگذار شده، چه بوده است؟
وی گفت: میزان درآمدها و هزینههای ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابجا شده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چه قدر بوده است و این فعالیتهای هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت پذیرفته است؟
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ونها در جریان خدمت رسانی به مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) همچنین عدم پوشش بیمهای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خسارتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.