مجید کیمیاپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متولی اینگونه جشنواره ها وزارت فرهنگ و ارشاد است و اینکه باید بودجه ای برای حمایت از تئاتر در مجلس یا استانداری ها درنظرگرفته شود تا شاهد رشد تئاتر باشیم.
وی ادامه داد: دانش آموزان باید در جشنواره تئاتر حضور جدی داشته باشند نه اینکه تنها به عنوان رفع تکلیف از سوی مدارس حضور پیدا کنند.
این کارگردان تاکید کرد: برگزاری جشنواره تئاتر برای این است که رشد اجتماعی را در کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم و راهکار به آنها بدهیم و تئاتر تبدیل به مدرسه شود و دانش آموزان درس بگیرند.
وی درباره وضعیت نمایش ها یادآور شد: به هر حال هر کاری ممکن است نقاط قوت و ضعف داشته باشد، برخی کارها ممکن است در طراحی صحنه خیلی قوی باشد یا در بازیگری قوی نباشند.
کیمیاپور با بیان اینکه اولین بار در سال ۱۳۷۳ با تئاتر کودک و نوجوان به همدان آمدم و در دوره های مختلف نیز شرکت کرده ام گفت: در برخی زمینه ها در جشنواره های همدان شاهد رشد بوده ایم، هر چه زمان گذشته است کارها ساده تر و نیرومند تر شده که بیانگر این است که گروهها به این مرحله رسیده اند که می توانند حرف های خیلی بزرگ را با کلماتی ساده و استفاده از ابتدایی ترین ابزار مطرح کنند.
وی درباره امکانات جشنواره نیز گفت: امکانات اسکان و هتل تغییر کرده است اما از نظر حمل و نقل وسایلی که در اختیار گروهها قرار گرفته می شود، فقط در روز اجرا خدمات می دهند و در روزهای دیگر باید از وسایط نقلیه عمومی در سطح شهر استفاده کرد.
وی در باره جذب مخاطب برای تئاتر گفت: زمانی می توانیم مخاطب کودکان را جذب کنیم که زمینه سازی آن در زیر ساخت های آموزش و پرورش صورت گیرد.
کیمیاپور درباره مسائل مربوط به بازیگران تئاتر افزود: دوستان تئاتری با توجه به اینکه در این وضعیت اقتصادی دست به تولید تئاتر می زنند، چیزی بیشتر از عشق است وگرنه از لحاظ اقتصادی برای گروه تئاتر مقرون به صرفه نیست که چهار ماه تعدادی را درگیر یک اثر هنری کنند بعد چشم انتظار این باشند تا با بلیت فروشی بخشی از هزینه ها را برگردانند.
نویسنده تئاتر درباره نحوه حمایت از تئاتر تاکید کرد: از مسوولان انتظار دارم در تمام استانها برای حمایت از تئاتر ورود کنند و بخش هایی که مثل تبلیغات یک گروه نمایشی را انجام دهند.
وی درباره چگونگی گسترش فرهنگ تئاتر در کشور گفت: در کلیات جشنواره ها طی یک هفته برگزار می شود، عده ای کارهایشان را اجرا می کنند، در یک منطقه جغرافیایی خاص اجرای فرهنگ های مختلف از شهرستانهای دیگر را می بینند.
کارگردان تئاتر تصریح کرد: اگر برگزاری جشنواره ها گسترش پیدا می کرد که نیاز به راهکار ، آسیب شناسی ، بررسی در کارگروه دارد و باید شاهد این باشیم که جشنواره ها بصورت کارناوال اتفاق بیفتد و جشنواره های تئاتر در دیگر استانها برپا شود.
وی با بیان اینکه اگر ۴۰ کار در همدان اجرا شود این اجراها بصورت کارناوال در دیگر استانها اتفاق بیفتد تا برای فرهنگ کشور بسیار مبارک باشد، افزود: این مستلزم بودجه کلانی است و می توان شهرداریها و استانداریهای هر استانی را موظف کرد از این حرکت حمایت و استقبال کنند و بودجه برای آن در نظر بگیرند.
کیمیاپور در باره نمایش "پدر چوب" که در بخش خردسال به نمایش درآمده بود، اظهار کرد: نمایش درباره محیط زیست است که با استفاده از چوب های دور ریز اجرا می شود و خواهر و برادری که پدر آنها نجار است و تصمیم می گیرند با چوب های دور ریز، نمایشی را برای خردسالان آماده و اجرا کنند. وقتی می بینند با این چوب ها چه کارهایی می شود انجام داد، ۲ عروسک درست می کنند ، درخت و پنجره می سازند.
وی ادامه داد: در ادامه دختر تصمیم می گیرد برود پشت پنجره اتاق و درختان را نقاشی کند و هر بار که نقاشی می کشد، کاغذ آن را پاره می کند و دور می اندازد. با هر بار این کار یکی از درختان از جای خود جدا می شود و این رفتار تکرار می شود تا وقتی که می آید پشت پنجره می بیند که هیچ درختی نمانده و هوا نیز آلوده شده است و در ادامه پدر به دختر می گوید برای جبران باید چند درخت بکاری که دختر نیز با کاشت چند نهال تلاش می کند، گذشته خود را جبران کند.
به گزارش ایرنا، بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر بینالمللی کودکان و نوجوانان از روز جمعه به میزبانی همدان آغاز شده و تا ۱۷ آبان ماه ادامه دارد، در این رخداد فرهنگی و هنری علاوه بر گروههای نمایشی از نقاط مختلف کشور، هنرمندان تئاتر ۶ کشور خارجی نیز حضور دارند.